Waarom narcisten beter solliciteren en Chinezen minder

Peter Boerman Op 18 juni 2014 Gem. leestijd 2 min2726x gelezen
Deel dit artikel:
Waarom narcisten beter solliciteren en Chinezen minder

Kandidaten met een narcistische persoonlijkheid blijken (opnieuw) beter te scoren tijdens sollicitatiegesprekken. Vooral Oost-Aziaten hebben daar last van.

Dit keer was het een studie van de Canadese University of British Columbia die het aantoonde. Twee jaar geleden was het nog de Amerikaanse universiteit van Nebraska, in een vergelijkbaar onderzoek. De herhaalde uitkomst is opmerkelijk, omdat narcisten bepaald geen betere kans op succes hebben in een baan. Ze weten zich dus alleen beter te verkopen.

Chinezen en Koreanen

De Canadese wetenschappers gebruikten narcisme-vragenlijsten en video-opnames van sollicitatiegesprekken met 72 kandidaten om tot hun conclusie te komen. Ze stelden daarmee ook vast dat kandidaten met wortels in culturen die een grotere nadruk leggen op nederigheid, minder kans hebben om op basis van een interview aangenomen te worden. Denk: Chinezen, Japanners of Koreanen. ‘Zij vertonen minder narcistische eigenschappen, maar worden daardoor ook minder vaak als aantrekkelijke kandidaat bestempeld’, aldus onderzoeksleider Del Paulhus. 

Grappen

Het onderzoek toonde aan ‘dat narcisten de neiging hebben om overvloedig over zichzelf te praten, oogcontact te zoeken, het gesprek met grappen te doorspekken en ook zelf meer vragen te stellen aan de interviewers’, aldus de hoogleraar psychologie. ‘Die houding zorgt ervoor dat ze door observanten meestal als de aantrekkelijkste kandidaten voor de beschikbare vacatures werden gezien.’ Om daar veelbetekenend aan toe te voegen: ‘Het sollicitatiegesprek is een van de weinige sociale situaties waar narcistisch gedrag een positieve impact heeft.’

‘Het sollicitatiegesprek is een van de weinige sociale situaties waar narcisme een positieve impact heeft’

Niet laten misleiden

Del Paulhus waarschuwt selecteurs ervoor dat ze zich niet mogen laten misleiden door oppervlakkige charme. Ze moeten volgens hem vooral de potentie op langere termijn proberen te bekijken. Daarbij moeten ze beseffen dat de ‘pro-narcisme-bias’ resulteert in een indirecte culturele vertekening, vooral tegenover Oost-Aziaten. Die dus zeker niet minder geschikt hoeven te zijn voor de functie. Alleen een beetje minder vol van zichzelf…

Foto via Flickr.com

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
ToTalent.eu
WBNRS