Home Nieuws Wat je kunt leren van 12,5 jaar in het recruitmentvak zitten

Wat je kunt leren van 12,5 jaar in het recruitmentvak zitten

580 keer
0

Al 12,5 jaar zit Marieke Knoben in het recruitmentvak en daar is ze trots op. Wat heeft ze in die tijd allemaal geleerd?

Als schoolverlater begon ik 12,5 jaar geleden als Adviseur werving en selectie bij het grootste onafhankelijke werving-en-selectiebureau van Zuid-Nederland, Personato. Afgestudeerd in Personeel & Arbeid, met destijds een lastige arbeidsmarkt voor starters van deze opleiding. Ik begon met de intentie: “Dit doen we een paar maanden en dan kan ik vanuit daar verder kijken.” Zoals zovelen van ons, toen en nu, aan dit beroep begonnen en erin gerold. Maar toen kwam ik in de wondere wereld die werving en selectie heet.

‘12,5 jaar gelezen was er nog geen LinkedIN en bestonden begrippen als “candidate experience” nog niet’

Die wereld was 12,5 jaar geleden heel anders dan nu. Inmiddels is het geen werving en selectie meer, maar recruitment, ben ik geen Adviseur werving en selectie meer maar Senior Consultant en werk ik inmiddels al bijna 5 jaar bij TopProfile Executive Search. 12,5 jaar geleden had je ook nog geen LinkedIn, geen WhatsApp, geen geavanceerde CRM-systemen en bestonden begrippen als “customer journey”, “candidate experience” en “talent acquisition” nog niet. Er waren zelfs maar weinig organisaties die al een corporate recruiter in dienst hadden.

Back to basics

Kortom; back to basics. Wat hadden we dan wel wat mij succesvol maakte en waardoor ik liefde voor het vak kreeg? Te beginnen met: passie, gedrevenheid, teamspirit, samenwerken en met je organisatie hetzelfde doel nastreven. En hoe deden we dit dan? De vacaturebanken waren op dat moment erg belangrijk: Monsterboard, Stepstone, NationaleVacaturebank, Jobbird en Intermediair bijvoorbeeld. Iedere zondagavond moesten we om toerbeurt “monsterboarden” en direct kandidaten benaderen. Waarom op zondag? Omdat als we dit op maandagochtend deden, we niet meer de eersten waren. Ook in die tijd had je in veel vakgebieden al een kandidatenmarkt.

Flexibiliteit was key

Een van de belangrijkste zaken was ook toen: snel handelen (zowel voor ons als voor de opdrachtgever) en: een goede aanbieding doen. Sommige opdrachtgevers kenden we zo goed, dat we de kandidaat net nadat we hem of haar gesproken hadden al doorstuurden naar de opdrachtgever, waar hij/zij vervolgens met een arbeidscontract naar buiten liep.

‘Kandidaten op zaterdag en in de avonduren spreken was meer regel dan uitzondering’

Heel belangrijk was verder ook: flexibel zijn. Kandidaten op zaterdag en in de avonduren spreken was meer regel dan uitzondering. Omdat de meeste kandidaten alleen een mobiel hadden voor zakelijk gebruik, belde je ’s avonds op de huistelefoon. Bedrijfsbezoek bij een opdrachtgever? Dat moest met zijn tweeën, al was het maar omdat die ander dan de uitgeprinte route kon voorlezen. Ook je netwerk opbouwen was erg belangrijk. Daarom liep je alle beurzen, netwerkbijeenkomsten en voetbalwedstrijden af, alles om maar mensen te leren kennen. Koude telefonische acquisitie was verplicht. Omdat ik daar zelf geen fan van was, kon ik me daar redelijk onderuit praten als ik op andere manieren omzet behaalde. Marketing? Dat hadden we niet, want wat had marketing nu met werving & selectie te maken? Maar tijden zijn veranderd!

Veranderingen

Nu, in mijn rol als Senior Consultant bij TopProfile Executive Search, heb ik een netwerk opgebouwd, werken we met professioneel ingerichte processen, treden we op als businesspartner naar onze kandidaten, kunnen we gedegen concurrentie- en omgevingsanalyses maken, adviseren we als het gaat om organisatie-inrichting, over de vacature-invulling en wat haalbaar is vanuit onze expertise gezien en vanuit een marktanalyse. En verrassen we opdrachtgevers met kandidaten die niet 100% aan de vastomlijnde eisen voldoen, maar als persoon en op het gebied van competenties veel beter zijn.

‘we verrassen opdrachtgevers met kandidaten die niet 100% aan de vastomlijnde eisen voldoen’

Al onze opdrachten pakken we op als projecten, met een kop en staart en constant overleg en advies op basis van een partnerschap. Daarnaast zijn we voor onze opdrachtgevers ook kennispartner, waarbij we regelmatig interessante bijeenkomsten organiseren. Met als laatste kers op mijn spreekwoordelijke taart: mijn assessment-accreditatie, met als doel dat we zelf onze kandidaten nog beter kunnen toetsen op basis van competenties en drijfveren, om tot het beste resultaat te komen.

Trots op mijn vak

Als ik dit lees en opschrijf, ben ik trots, trots op mijn vak en de rol die ik heb. En toch…wat moest en moet ik nog steeds mijn vak vaak verdedigen. Vooral het waarom ik dit al zo’n lange tijd doe. Want recruitment heeft toch geen diepgang? Recruitment is toch een mooie opstap naar een echte carrière? Je moet dat vooral niet te lang doen, want dan kun je nooit meer iets anders!

‘Wat moest en moet ik mijn vak vaak verdedigen…’

Deze argumenten kreeg ik afgelopen jaren vaak voor mijn kiezen. In het verleden deed ik mijn best om deze argumenten te weerleggen en mijn vak te verdedigen. Hele epistels stak ik dan af over hoe belangrijk ons beroep is en dat ik niet alleen een “dozenschuiver ben” en “cv’s over de schutting gooi”. Afgelopen jaar had ik een periode dat ik gevoelig was voor deze argumenten en ben ik aan het twijfelen geslagen. De welbekende dertigersdip. Gelukkig kon ik snel relativeren, stil staan bij mijn drijfveren en terug kijken op een mooie carrière tot nu toe! Mijn vak, mijn carrière, die me mede gevormd heeft tot de persoon die ik nu ben. Met trots en vol enthousiasme kan ik nu zeggen dat ik gelukkig word van mijn werk! En mijn vak verdedigen? Dat doe ik niet meer! Dan geef ik aan, dat als álle mensen zo gelukkig worden van hun vak als ik, dat wij dan niet meer nodig zijn.

Blijf bij jezelf

Tegen al die mensen die de moeite hebben genomen mijn blog te lezen wil ik zeggen; blijf bij jezelf en zorg dat je in een werkomgeving komt waar je jezelf kunt zijn. Neem beslissingen vanuit je eigen intrinsieke motivatie en niet door druk van buitenaf. Dan komt de rest vanzelf.

Recruitment? Dat is mijn vak, al 12,5 jaar!

Over de auteur van dit blog

Marieke Knoben is 34 jaar en woont samen met Guido in ’s-Hertogenbosch en is naast Senior Consultant moeder van zoontje Timo. Al snel na haar studie Personeel & Arbeid kwam ze terecht in het recruitmentvak. In haar rol als Senior Consultant bij TopProfile Executive Search is Marieke verantwoordelijk voor stafposities, met name finance, HR, legal en tax. Naast hard werken zijn haar gezin, bourgondisch genieten, familie en vrienden een grote passie.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here