Gem. leestijd 6 min  207x gelezen

Terugblik op Werf& Live 2025: Het was weer een mooi feestje!

Werf& Live 2025 is weer achter de rug. En wat een feest voor het vakgebied was het weer. Hierbij een kleine foto-impressie, om nog even na te genieten.

Terugblik op Werf& Live 2025: Het was weer een mooi feestje!

Het was the final edition, maar wat voor één. Tout recruitend Nederland was weer naar het Van der Valk in Utrecht gekomen voor weer een dag vol inspiratie, kennismaking, en kennisuitwisseling op Werf& Live 2025, de jaarlijkse hoogmis van het vak. Dat leverde veel gezelligheid en herkenning binnen de ‘recruitment-familie’ op, maar ook veel nieuwe gezichten en gezichtspunten. Hier alvast een kleine impressie.

Werf& Live 2025 is weer achter de rug. En wat een feest voor het vakgebied was het weer. Hierbij een kleine foto-impressie, om nog even na te genieten.

Heleen Stoevelaar straalde weer als vanouds als dagvoorzitter. Voor de achtste keer, maar nog geen jaar ouder geworden, leidde ze de bezoekers weer behendig door het dagprogramma heen.

Werf& Live 2025 is weer achter de rug. En wat een feest voor het vakgebied was het weer. Hierbij een kleine foto-impressie, om nog even na te genieten.

Dat dagprogramma begon met Dirk Meeuws, Anne-Marie Munk en Johan Doornenbal, die in een panelgesprek de grootste veranderingen in het vak bespraken. ‘Wij solliciteren eigenlijk bij de kandidaat, niet andersom’, zei Munk bijvoorbeeld, vanuit haar ervaring als projectmanager HR bij Alliander. Het gesprek ging verder over bijvoorbeeld databasegebruik, relatiegericht versus transactiegericht recruitment én de rol van technologie in diversiteit. Zo, dan weten we dus in elk geval waar we het over moeten hebben op een dag als vandaag – maar ook daarna.

Na deze fijne aftrap was het woord aan Adinda Vandewall, die vertelde hoe bij TUI de eigen medewerkers hebben gezorgd voor een enorme versnelling in het grote aantal hires dat ze hier elk jaar weten te realiseren. Medewerkers staan letterlijk in de spotlight: zij maken de foto’s op de carrièresite, beantwoorden vragen op een speciaal insiders-platform en leveren social content aan via de wereldwijde TUI-kanalen. ‘Onze employer branding is gecreëerd rond onze medewerkers’, aldus Vandewall. Oftewel: Let’s TUI it!

Een vurig paard

Het was een mooie opmaat naar de bijdrage van Joost van Dijk, die zijn publiek op bevlogen wijze meenam in het verhaal van uitzendbureau Aethon, dat zichzelf afgelopen jaren opnieuw wist uit te vinden met ook al zo’n lekker aansprekende slogan: You’re ON! Geïnspireerd door het vurige paard Aethon uit de Griekse mythologie, bouwde het bedrijf aan iets groots: AELIO, een A.I.-gedreven marktplaats en gebruiksvriendelijke app voor flexibel werk, met name voor de zorg en de kinderopvang. 

Het resultaat? Onder meer 20% kostenbesparing voor opdrachtgevers en 59% omzetgroei in één jaar.

Het resultaat? Onder meer 20% kostenbesparing voor opdrachtgevers, 65.000 bezoekers per maand en 59% omzetgroei in één jaar. En vooral: veel meer mensen geactiveerd in de zorg! ‘Als meer capaciteit niet genoeg is, moet technologie het verschil maken’, aldus Joost van Dijk.

Frank Roders in het zonnetje

Over technologie gesproken: iemand die zich daar ook al jaren hard voor maakt is bijvoorbeeld Compagnon-oprichter Frank Roders. Zijn bijdrage aan het recruitmentvak is inmiddels zó groot, dat hij officieel de derde Lifetime Achievement Award ooit in ontvangst mocht nemen, uitgereikt door Geert-Jan Waasdorp.

Frank is de man die marketing verbindt met HR, en HR met recruitment. Een echte relatiebouwer, inspirator en voorbeeld in het vak’, zei deze daarbij. En: ’65 jaar jong, maar je zou het niet zeggen. Nog altijd vol energie en van onschatbare waarde voor het vakgebied.’ Iets waar het feestvarken zelf over opmerkte: ‘Ik zit nu 25 jaar in het vak, maar denk en zeg altijd: had ik het maar eerder ontdekt!’

Glen Cathey en pitches

Na het eerste netwerken in de pauze ging de groep uiteen. Waar één groep de genomineerden voor de Werf& Awards in de categorie recruitment mocht horen pitchen, ging een andere groep aan de slag met de genomineerden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie. En weer een andere groep koos voor het optreden van Randstad-directeur en sourcing guru Glen Cathey, die zelfs Bas Westland nog ooit tot het maken van een fan-T-shirt wist te verleiden (‘I’m fan of Glen’).

Maar Cathey was duidelijk niet gekomen om zoete broodjes te bakken. ‘De gevaarlijkste mythe in recruitment is dat A.I. het ‘menselijke element’ niet kan vervangen’, hield hij zijn gehoor bijvoorbeeld voor. ‘Op dit moment draait het erom dat of mensen A.I. inzetten of vervangen worden door mensen die dat wel doen. Jouw keuze is niet of A.I. recruitment zal transformeren, maar of jij die transformatie leidt of erdoor ontwricht wordt.’

Het moeilijkste moment van de dag

Na de lange lunch was het tijd voor het moeilijkste moment van de dag: een keuze maken uit de vele breakoutsessies, die gelijktijdig plaatsvonden. Waar Radancy en de NS bijvoorbeeld vertelden over de TreinTechniek-campagne, deed ScottyAI dat over een oranje olifant, en deelden delen Wander Wierda (SendtoDeliver), Bob Roders (Compagnon) en Joram Timmerman (Byner, rechts op de foto) hun praktijkervaringen over de Byner-HubSpot-koppeling die ze recent hebben gemaakt en live gezet. Te veel om op te noemen dus, en je mist altijd meer dan je ziet, dus FOMO-gegarandeerd.

Bron: LinkedIn

Wat natuurlijk ook geldt voor de tweede rij breakouts, waarin onder meer Ben Verhagen en Erik Broeder namens Goals het employer brand ook intern wisten te vertalen, en The Selection Lab samen met Welten liet zien hoe veel administratief werk uit het recruitmentproces te automatiseren is. En terwijl TeamTailor vertelde hoe Hamilton Bright Group zijn carrière-site heeft geoptimaliseerd, stond BRANDMANNEN met een case van Engie voor de groep. Kortom, ook hier eigenlijk geen enkel verhaal dat je wilde missen.

Johnny Campbell

Gelukkig kwam aan al die keuzestress een eind toen we na de volgende pauze weer gezamenlijk in de grote zaal terecht kwamen voor de tweede internationale spreker van de dag: Johnny Campbell. Hij stipte niet alleen de enorm besparende McDonald’s-case aan, maar gaf tegelijk zijn 5 voorspellingen over de toekomst van recruitment. ‘Terrifying for some people‘, zei hij, ‘maar ik vind het prachtig. Ik hou van verandering.’

Bron: LinkedIn

Die voorspellingen hielden onder meer in dat we volgens Campbell in de toekomst kandidaten zullen gaan benaderen zoals we nu ook muziek en films consumeren, en dat we – net als in de consumentenmarkt – ook veel meer onderdelen van het (recruitment)proces van organisaties openlijk zullen gaan reviewen. Daarnaast verwacht hij AI Agents die ons allen zullen gaan helpen in onze carrièrekeuzes, en veel meer dynamische marktplaatsen om vraag en aanbod van werk aan elkaar te koppelen. Plus een groeiend belang van ethical bias en auditing van alle A.I. die we gebruiken.

’10 jaar geleden dachten we allemaal dat we sociale media konden vertrouwen. Boy, were we wrong.’

Toekomstmuziek? ‘Het gebeurt vandaag allemaal al’, aldus Campbell. ‘A.I. versnelt de noodzakelijke volwassenwording van dit vak. Het enige probleem: recruiters hebben hier vandaag de dag zelden de skills voor in huis. En dus zijn er veel skills waar we in zullen moeten investeren.’ Want mensen zullen belangrijk blijven, is zijn overtuiging. ’10 jaar geleden dachten we allemaal dat we sociale media konden vertrouwen. Boy, were we wrong. Mensen blijven toch de trusted agents in het proces.’ Al gaan toch de meeste telefoons de lucht in om een foto te maken van de slide over welke recruiters hun rol gaan verliezen.

Werf& Live 2025

Zelf is hij er overigens niet bang voor, vertelde hij ook. ‘Ik vind het heerlijk om hier op het podium te staan, en mijn verhaal te vertellen. Maar ik hoop dat als ik volgende keer weer kom, dat dan AI Johnny komt. Geen grap, mijn businesspartner heeft hem al gebouwd en heeft er al gesprekken mee. Ik word er excited van, en ik hoop jullie ook. Dit is de realiteit van morgen, maar eigenlijk al van vandaag.’

ABBA en de Awards

Waarna het alweer tijd was voor nog meer realiteit van vandaag: de langverwachte uitreiking van de Werf& Awards. Die dit jaar bij de helft van de genomineerden in elk geval ultieme blijdschap opleverde. Van NS tot Kruidvat, en van Partou tot Utrechtzorg. Met als speciale vermelding ook nog een heuse Parel voor het pareltje van WorkStuff en Lievegoed.

Werf& Live 2025
Bron: LinkedIn

Eind goed, al goed, zou je bijna zeggen. En dan moest de grote finale nog komen: voor jong en oud de voetjes van de vloer bij ABBA. En het bleef nog lang onrustig in Utrecht…

Werf& Live 2025
Bron: LinkedIn

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners