Wervingscampagne gericht op kinderen voor de Nederlandse horeca (inzending SVH)

Een uniek kinderboek Saffraan & Sjalot als oplossing van het personeelstekort. Lees de hele case van Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH), is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2023.

Redactie Op 28 februari 2023
Gem. leestijd 4 min 202x gelezen
Deel dit artikel:
Wervingscampagne gericht op kinderen voor de Nederlandse horeca (inzending SVH)

Omschrijving van de case

Hoe zorgen we als Stichting Vakbekwaamheid Horeca voor nieuwe instroom in de sector? Je kunt niet vroeg genoeg beginnen om kinderen enthousiast te maken voor het horecavak. Om ze op een latere leeftijd te laten kiezen voor een horecaopleiding of een baan in de horeca moet je het zaadje vroeg planten. We willen kinderen op jonge leeftijd al laten dromen van een beroep als chef-kok, sommelier of horecaondernemer. Maar hoe doe je dat?

Via het boek halen we de horeca naar de kinderen.

Via een uniek kinderboek voor én over de Nederlandse horeca genaamd Saffraan & Sjalot! Het boek staat vol horeca-avonturen en heerlijke recepten en is alleen te koop bij Nederlandse horecabedrijven. Via het boek halen we de horeca naar de kinderen en ervaren zij zelf en hoe mooi de Nederlandse horeca is als toekomstig werkgever.

Niet online te koop

Maar dat is niet alles. We willen ook iets doen voor de horeca. Daarom is Saffraan & Sjalot niet online of in boekwinkels te koop, maar alleen in Nederlandse horecabedrijven. De opbrengst van elk verkocht boek in een horecabedrijf gaat direct naar de ondernemer als steun in de rug na een heftige corona- en energiecrisis en groot personeelstekort. Ondernemers krijgen de mogelijkheid om het boek tegen kostprijs in te kopen. De verkoopprijs van het boek in een horecazaak is 15 euro. Van elk verkocht boek gaat 10 euro direct naar het horecabedrijf waar het boek wordt gekocht.

Daarnaast zijn Saffraan & Sjalot de hoofdpersonen van de landelijke wervingscampagne ‘Ga voor gaaf, ontdek de horeca!’. Op 17 maart is het Nationale Pannenkoekdag en vanaf die dag openen de Nederlandse horeca(scholen) een weekend lang hun deuren met tal van activiteiten voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Zo wil de sector de jongste generatie op een leuke, positieve en interactieve manier laten ervaren hoe gaaf de horeca is. Ouders, opa’s en oma’s zijn ook van harte welkom. SVH heeft de landelijke wervingsactie samen met de branche opgezet, met Saffraan & Sjalot in de hoofdrol.

Wat was de impact van de case?

Het boek is gelanceerd op de Horecava (de grootste horecavakbeurs van Nederland), aansluitend aan het openingsprogramma. Daar is het boek overhandigd aan beursmanager Florentine Rijkmans en algemeen KHN-directeur Dirk Beljaarts. Dat het boek aansloeg was direct duidelijk: diverse SVH-Meesters (onder wie Joris Bijdendijk en Robert Kranenborg) gingen er vol trots mee op de foto en bestelden het voor de eigen zaak.

  • Vergroten van de aaibaarheidsfactor van de horeca
  • Er is veel sympathie voor het boek en de landelijke actie
  • De eerste druk van het boek was binnen 3 weken op (2.500 stuks). Een tweede druk is nu in verkoop (5.000 stuks)
  • Inmiddels verkopen 30 horecabedrijven het boek
  • Andere partijen zoals scholen en payrollers zetten het boek in als leselement of geven het weg als relatiegeschenk
  • Ontstaan van het boek is onderwerp in Podcast ‘De Stamtafel’.
  • Radio-item bij De Ondernemer Radio
  • Het boek zat in de radiocolumn van Nico Dijkshoorn

Resultaten campagne Ga voor gaaf, ontdek de horeca!

  • Landingspagina op de website gavoorgaaf.nl voor horecabedrijven, scholen, verenigingen en ouders
  • Meer dan 10 horecabedrijven en scholen door heel Nederland openen de deuren vanaf 17 maart
  • Ruim 1.000 kinderen bezoeken deze dagen de horeca via een school of bedrijf
  • +/- 250.000 personen in de doelgroep bereikt (eigenaren, leidinggevenden, chefs, docenten en ouders) via campagne op social media, nieuwsbrieven en (vak)bladen
  • Scholen en bedrijven omarmen de actie

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Op een leuke en sympathieke manier maken kinderen kennis met het vak. Door het zaadje op jonge leeftijd te planten én door kinderen een leuke ervaring te geven in de horeca, waarbij ze zelf meehelpen, blijft de liefde voor het vak hangen. Op het moment dat ze een studiekeuze gaan maken kiezen ze misschien wel voor het mooiste vak ter wereld. Of ze kiezen later juist voor een bijbaan in de horeca naast hun studie. Dit draagt allemaal bij aan het doel om de instroom op de lange termijn te vergroten.

Het boek, gekoppeld aan een landelijke open dag, zorgen ervoor dat de kinderen naar de horeca gehaald worden.

Op dit moment is er voor deze doelgroep helemaal geen voorlichting. Dat wordt op deze mooie manier wel gegeven. De combinatie van het boek, gekoppeld aan een landelijke open dag, zorgen ervoor dat de kinderen naar de horeca gehaald worden én zij de horeca, door middel van het boek, ook weer mee naar huis toe nemen. En een vervolg op het boek en campagne? Die kans is zeer groot met dit enthousiasme uit de branche!

Credits case

Het boek is tot stand gekomen in samenwerking met auteur Arjan Elbers (mede-oprichter & Online Recruitment Strateeg van Getnoticed), Maaike Waterman- de Graef (illustraties), Kathy Janssen- Gubbels (opmaak), Izaäk Buwalda (eindredactie) en Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) als uitgever en initiator van de campagne Ga voor gaaf, ontdek de horeca!.

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 17 maart 2023 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners