7 voordelen van WhatsApp in je werving gebruiken

Bellen vinden kandidaten tegenwoordig al snel een struikelblok. WhatsApp kan dan een oplossing zijn. Maar wat zijn precies de voordelen van WhatsApp in je werving en selectie? Een nieuw whitepaper vertelt er meer over.

Peter Boerman Op 14 april 2022 Gem. leestijd 3 min946x gelezen
Deel dit artikel:
7 voordelen van WhatsApp in je werving gebruiken

WhatsApp valt niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Maar in het gemiddelde recruitmentproces zie je het nog veel minder terug. Terwijl veel kandidaten niets liever willen dan via WhatsApp communiceren. Hoe geef je Whatsapp in je werving de ruimte? Hoe maak je dat voor de kandidaat én voor jezelf makkelijk? Bijvoorbeeld door een virtuele assistent via WhatsApp in te zetten.

Veel kandidaten willen tegenwoordig niets liever dan via WhatsApp communiceren.

Een nieuw whitepaper van Joboti en OTYS laat zien wat dat kan schelen. Zo kun je met zo’n virtuele WhatsApp-assistent niet alleen sneller afspraken inplannen met je kandidaten, maar bijvoorbeeld ook een voorselectie maken. Ook ben je via zo’n assistent 24/7 bereikbaar voor jouw kandidaten. Zo kun jij alles automatiseren, waardoor jij alleen het laatste stukje nog hoeft te doen met de kandidaat, namelijk: een sollicitatiegesprek inplannen en de kandidaat aannemen! Wat zijn zoal nog meer voordelen van WhatsApp in je werving en selectie? We sommen er 7 op:

#1. Zo goed als iedereen heeft het

Dit is natuurlijk meteen het bekendste voordeel van WhatsApp: 99% van de kandidaten beschikt erover.

#2. Alles loggen en verwerken

Je kunt met WhatsApp gesprekken en conversaties volledig loggen en verwerken. En zet je een virtuele assistent in, dan wordt het voordeel nog groter. Zo heeft lang niet elke kandidaat een cv op zijn of haar mobiel staan. Maar via een virtuele assistent kun je door middel van een leuke dialoog toch in sneltreinvaart een hoop interessante gegevens te weten komen. En die meteen – AVG-proof – in je ATS verwerken.

#3. Reageren wanneer het de kandidaat uitkomt

Het grote voordeel van WhatsApp is natuurlijk dat je kunt reageren op het moment dat het jou het beste uitkomt. Dat kan met een mailtje natuurlijk ook, maar de respons daarop is vaak veel lager en reacties laten meestal veel langer op zich wachten. Door de virtuele assistent via WhatsApp te koppelen aan bijvoorbeeld de agenda-module van OTYS, of die van Outlook of Google, kun je hiermee ook makkelijk fysieke afspraken plannen met kandidaten. Waarbij je uiteraard steeds volledig baas over je eigen agenda blijft. Zowel als recruiter als als kandidaat.

#4. Meer sollicitaties en conversie

Kandidaten vinden het gemiddeld prettiger om (sollicitatie)vragen via chat te beantwoorden dan via een sollicitatieformulier. Ze laten in een WhatsApp-dialoog – bewezen! – meer gegevens achter dan in een formulier. En communiceren via WhatsApp biedt hen nog een voordeel: ze kunnen zo namelijk zelf ook eenvoudig vragen stellen over de baan of later de status van hun sollicitatie opvragen. Dat resulteert uiteindelijk niet alleen in meer sollicitaties, maar ook in betere conversie.

#5. Volop mogelijkheden

Hoe start je communicatie met een kandidaat via WhatsApp? Heel simpel: bijvoorbeeld met een whatsapp-button op je werkenbij-site. De kandidaat vult een mobiel nummer in en daarna start de virtuele assistent het gesprek automatisch, met de vragen die jij als recruiter gekozen hebt. WhatsApp Apply biedt ook offline veel mogelijkheden. Stel: je staat als werkgever op een carrièrebeurs. Dan wil je natuurlijk de gegevens van geïnteresseerde bezoekers vastleggen. Potentiële kandidaten kunnen met hun smartphone een QR-code scannen. Daarna opent opnieuw automatisch een WhatsApp-gesprek met de virtuele assistent.

Beschik je over een winkel- of filiaalnetwerk? Dan komt een deel van je kandidaten letterlijk bij je binnenlopen voor werk. Ook die kandidaten kun je eenvoudig laten solliciteren door via een QR-code een WhatsApp-gesprek te starten. Als je per filiaal een unieke QR-code gebruikt, weet de virtuele assistent precies in welk filiaal het gesprek is gestart en kan het de dialoog of de vragen aanpassen aan de locatie. De kandidaat heeft binnen een paar minuten gesolliciteerd en de gegevens zijn (via een API) direct zichtbaar in een ATS als dat van OTYS.

#6. Ook voor tips en track & trace

Ook voor een track & trace is een virtuele assistent via WhatsApp ideaal. Zo’n assistent kan bijvoorbeeld bij bepaalde stappen in het proces kandidaten automatisch een appje sturen. Zo kun je kandidaten 24/7 op de hoogte houden van hun status. Maar je kunt ook tips geven voorafgaand aan een sollicitatiegesprek. En als de kandidaat nog specifieke vragen heeft, kan de virtuele assistent direct overschakelen naar de betrokken recruiter.

Via de virtuele assistent kun je als recruiter direct met kandidaten aan de slag.

Andere toepassingsmogelijkheid voor WhatsApp in je recruitmentproces is bijvoorbeeld het sturen van een jobalert. Ook kun je met een virtuele assistent snel kandidaten in jouw ATS-omgeving bereiken die in het verleden bij je hebben gesolliciteerd (en wier profielen nog steeds heel interessant zijn). Dat scheelt nabellen! Datzelfde geldt voor bijvoorbeeld de beschikbaarheid van interim-kandidaten of freelancers. Zij kunnen via de virtuele assistent aangeven of een eerdere opdracht nog actueel is en of ze eventueel interesse hebben in een nieuwe opdracht. Zo kun je als recruiter direct met geïnteresseerde kandidaten aan de slag.

#7. Een snelle AVG-check

Ook handig: via WhatsApp kun je snel polsen of kandidaten nog akkoord gaan met het bewaren van hun gegevens (zoals de AVG verplicht). Daarop krijg je doorgaans veel meer respons dan op eenzelfde verzoek via e-mail. De ervaring is dat er wel 3 keer zoveel kandidaten reageren op een vraag via WhatsApp dan op een vraag per e-mail. Waardoor het uiteindelijke resultaat is dat er dus veel meer kandidaten toestemming geven om hun gegevens in een ATS als OTYS te mogen bewaren.

Er reageren wel 3 keer zoveel kandidaten op een vraag via WhatsApp dan op een e-mail.

OTYS heeft bovendien recent de zogeheten Smart Inbox gelanceerd. Lang verhaal kort: hiermee kun je direct vanuit OTYS appjes sturen naar jouw kandidaten. Zo hoef je ook niet meer met verschillende apparaten te werken. Groot bijkomend voordeel is bovendien dat alle WhatsApp-gesprekken in OTYS worden gelogd. Jij en jouw collega’s zijn dus continu op de hoogte van de afspraken die zijn gemaakt. En wil je het gesprek weer in persoon overnemen, dan kan dat natuurlijk ook. Net zo makkelijk.

Meer weten?

whatsapp in je wervingMeer weten over de voordelen van WhatsApp in je werving- en selectieproces? Download dan de hele whitepaper. Meer informatie over OTYS in combinatie met Joboti? Ga dan naar deze pagina en vul hier het formulier in. 

 

Tags:
Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Adver-Online Group
BRANDMANNEN
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
OTYS
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
RecruitNow
Timetohire
ToTalent.eu
WBNRS