Gem. leestijd 4 min  1202x gelezen

Wordt 2023 nu dan echt het jaar van de transparantie in salarissen?

De toekomst voorspellen is lastig. Maar dat er in 2023 nóg meer roep zal komen om transparantie in salarissen is geen heel gewaagde gok. Dus wat let je om er vandaag al in je vacatures mee te beginnen?

Wordt 2023 nu dan echt het jaar van de transparantie in salarissen?

Een vacature mét salarisindicatie ontvangt gemiddeld 45% méér reacties dan een vacature zonder. Toch zet 52% van de werkgevers salarisinformatie nu nog niet of nauwelijks in de vacatures, blijkt uit recente cijfers van Indeed. En dat terwijl transparantie in salarissen nog veel meer voordelen heeft, aldus Kelly Oude Veldhuis van Indeed. ‘Het helpt de loonkloof tussen mannen en vrouwen te verkleinen. En leidt tot meer werkgeluk en grotere werknemerstevredenheid.’

Wat houdt werkgevers eigenlijk tegen om salarisinformatie te delen?

Wat houdt werkgevers tegen om salarisinformatie te delen? Uit het onderzoek blijkt dat 46% van de werkgevers zegt het salaris nog niet te hebben bepaald op het moment dat de vacature online komt te staan. Daarnaast zet 22% geen salarisinformatie in vacatures omdat ze bang zijn dat de concurrent een hoger salaris aanbiedt. En 15% vermeldt geen salarisinformatie omdat zij denken dat openheid over salaris het aantal sollicitaties dat bij de organisatie binnenkomt verkleint. Een vrees die dus bepaald onterecht is, zo blijkt uit de overall cijfers.

2023: jaar van transparantie in salarissen

En als de voortekenen niet bedriegen, zullen zulke werkgevers ook gedwongen worden anders te gaan denken. Dat 2023 het jaar wordt van de transparantie in salarissen is namelijk bepaald geen gewaagde voorspelling. Steeds meer signalen wijzen die kant op. Denk aan New York City, dat eerder dit jaar een wet aannam, waardoor werkgevers daar nu ‘het minimum- en maximumloon voor elke baan, promotie of overstapmogelijkheid’ moeten opnemen in hun vacatures (al was de recente start hiervan weinig veelbelovend, met salarisranges uiteenlopend van 50.000 tot 150.000 dollar…).

Ook in Europa gaan veel stemmen de kant op van het openbaar maken van salarissen, teneinde de loonkloof te dichten. In april 2021 werd hiervoor al de eerste zogeheten Pay Transparency Directive gepresenteerd, die steeds verder vorm krijgt, en mogelijk ook in Nederland grote werkgevers verplicht vanaf 2024 het salaris te vermelden voordat iemand op sollicitatie komt. En ook de Verenigde Naties en de International Labour Organization doen een duit in het zakje, door ‘transparantie’ als kernelement te benoemen voor hun International Pay Day in september.

Vrijwillig programma

In het Verenigd Koninkrijk is ondertussen een vrijwillig proefprogramma voor werkgevers opgestart om hun salarissen te openbaren. En dat terwijl het land al verhoudingsgewijs uitstekend scoort, in een recente rangschikking van jobboard Adzuna. Waar volgens hun telling maar liefst 58,5% van de Britse vacatures al salarisinformatie bevat, is dat in de rest van Europa nog een stuk minder. Met name Duitsland schiet met 4,2% echt nog tekort, maar ook landen als België (4,5%), Polen (6,5%), Spanje (7,1%), Italië (11,1%), Nederland (13,7%), Oostenrijk (14,4%) en Frankrijk (16,7%) kunnen nog wel wat verbeteren, aldus Adzuna.

transparantie in salarissen

‘Je doet toch ook geen boodschappen in een winkel waar geen prijzen staan vermeld?’

En dat terwijl niet alleen Indeed meldt dat transparantie in salarissen leidt tot méér sollicitaties, maar dat ook het Britse Reed hier al eens onderzoek naar deed, en daarbij merkte dat het niet alleen gemiddeld 27% meer kandidaten oplevert, maar dat hun sollicitaties volgens hiring managers ook nog eens meer relevant blijken te zijn (38%), en bovendien tijd opleveren in het verdere recruitmentproces (35%). ‘Je zou geen boodschappen doen in een winkel waar geen prijzen staan vermeld, dus waarom verwachten we wel dat mensen vacatures lezen die geen salaris vermelden’, merkte managing director Simon Wingate daarbij al op.

Tijdverspilling en stress

Volgens Wingate lopen bedrijven die niet open zijn over hun salarissen kans de beste talenten te verliezen. Volgens Adzuna-CEO Doug Monro leidt het bovendien tot veel tijdverspilling. ‘Meer dan 50% van de Amerikanen heeft ooit een baan afgewezen nadat ze het salaris hadden ontdekt, dat is gemiddeld 7 uur verspild aan een ongepaste functie.’ Maar het veroorzaakt ook onnodig veel stress, stelt hij. ‘Uit onderzoek blijkt dat een nieuwe baan vinden als stressvoller wordt beschouwd dan verhuizen, een bruiloft plannen, spreken in het openbaar, belasting betalen – en zelfs als een wortelkanaalbehandeling.’

‘Meer dan 50% van de Amerikanen heeft ooit een baan afgewezen nadat ze het salaris hadden ontdekt.’

Adzuna is daarom (in de VS) een petitie gestart voor meer verplichte transparantie in salarissen. ‘We willen dat werknemers weten wat ze waard zijn en minder tijd verspillen aan sollicitaties, maar we willen ook waarde toevoegen aan werkgevers die in staat zijn om de juiste kandidaten aan te trekken voor hun openstaande functies. Het belangrijkste is dat we de bestaande loonkloof tussen mannen en vrouwen willen bestrijden en dat we salaristransparantie willen zien als het begin van deze belangrijke reis’, aldus Monro tegen Newsweek.

Ook in Nederland

Een pleidooi dat ook in Nederland steeds meer weerklank vindt. Althans, volgens recent onderzoek van XpertHR, uitgevoerd onder ruim 350 HR-professionals, blijkt dat 47% vindt dat Nederlandse bedrijven verplicht hun salarisdata zouden moeten publiceren. Hiermee willen de professionals onder andere de loonkloof bespreekbaar maken binnen hun bedrijf, want maar liefst 95% gelooft dat gelijke beloningen een vanzelfsprekend onderdeel van het organisatiebeleid moeten zijn.

‘Ik wil bedrijven oproepen om niet op eventuele wetgeving te wachten, maar zelf aan de slag te gaan.’

‘Ik wil bedrijven oproepen om niet op eventuele wetgeving te wachten, maar zelf aan de slag te gaan’, aldus Frank Klein, directeur Nederland bij XpertHR. ‘Afgezien van het feit dat het niet meer dan normaal is om gelijk te belonen, heeft inzicht in en transparantie over de salarissen een zeer positief effect op talentacquisitie.’

Indeed voegt ondertussen de daad al bij het woord, en is deze week met een zogeheten Loonkloof Kwartet gekomen. Het kwartetspel helpt zowel werkgevers als sollicitanten om zich goed voor te bereiden op gesprekken over salaris. Indeed verspreidt het spel door het hele land bij klanten, en op locaties als hogescholen. Zodat niemand er meer omheen kan en 2023 écht het jaar van de transparantie in salarissen wordt.

Lees ook

 

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners