Campagne van de week: zo werft de gemeente Amsterdam zijn handhavers

De vraag naar handhavers blijft onverminderd groot. Dat geldt zeker voor onze hoofdstad Amsterdam. Een nieuwe wervingscampagne moet in die behoefte voorzien. Hoe krijgt dat vorm?

Peter Boerman Op 20 januari 2021
Gem. leestijd 4 min 2068x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: zo werft de gemeente Amsterdam zijn handhavers

Of je nu foutparkeerder aanpakt, hulp biedt aan daklozen, of dat je hangjongeren aanspreekt; als gemeentelijke handhaver is in Amsterdam je leven in elk geval nooit saai. ‘Jij maakt Amsterdam’, stelt de gemeente dan ook, in een nieuwe campagne waarin om handhavers van THOR (Toezicht en Handhaving Openbare Ruimte) wordt gevraagd.

‘Schaalbaar, modern en toekomstbestendig, zo luidde de opdracht voor het project.’

Met een flinke wervingsopgave om tientallen vacatures te vervullen, was het duidelijk tijd voor een grondig herontwerp van het werving- en selectieproces, vertelt senior recruiter Samantha Williams. Zij maakte het afgelopen jaar deel uit van het projectteam ‘werving’, dat werd samengesteld door Milène Moennasing, en waarin ook Elize Nieuwboer als specialist arbeidsmarktcommunicatie actief was. ‘Schaalbaar, modern en toekomstbestendig, zo luidde de opdracht voor het project.’

Investeren in talent

Een leefbare, veilige en schone hoofdstad; dat is waar de handhavers van THOR voor staan. 365 dagen per jaar. Williams: ‘De gemeente Amsterdam wil investeren in handhaving, nieuw personeel en hun talent. Dat betekent dat ook in de werving van nieuwe handhavers het talent centraal moet staan. Jij neemt de juiste competenties mee en wij leren jou het vak!’

‘De gemeente Amsterdam wil investeren in nieuw personeel en hun talent.’

Naast vacatures voor reeds gecertificeerde handhavers (boa’s), biedt de gemeente Amsterdam daarom nu ook opleidingsmogelijkheden voor kandidaten met een mbo-3-diploma. Kandidaten met de juiste set aan competenties en motivatie die graag een positieve bijdrage willen leveren aan de stad Amsterdam. ‘Juist in deze tijd waarin veel goed gekwalificeerde mensen hun baan verliezen, kan een nieuwe carrièrestap als handhaver een mooie kans zijn’, aldus Williams.

Jij maakt Amsterdam.

Om deze (nieuwe) doelgroep te bereiken heeft Elize Nieuwboer eerst onderzoek gedaan. Op basis van haar bevindingen is de nieuwe wervingscampagne ontwikkeld. ‘We hebben bewust ervoor gekozen onze eigen, trotse handhavers hierin centraal te stellen’, vertelt ze. ‘We hebben 5 talentvolle handhavers van de gemeente geportretteerd. Hun verhalen golden als inspiratie voor de campagne. De visuele stijl is stoer en krachtig en de handhavers staan midden in de stad; het werkterrein van de handhavers.’

‘In de segmentatie hebben we goed gekeken naar de doelgroepen die we wilden binnenhalen’, vervolgt ze. ‘In de keuze van kanalen hebben we bewust gekozen voor online. Uit onderzoek bleek dat daar onze potentiële kandidaten zitten.’ De grootschalige campagne voor handhavers is een primeur voor de stad, vertelt ze. ‘Er was nog nooit eerder een campagne uitgevoerd voor de handhavers. We zijn echt from scratch begonnen.’

Nieuw selectieproces

Naast een nieuwe wervingscampagne is ook geïnvesteerd in een nieuwe selectiemethode. Want hoe selecteer je uit de vele geïnteresseerden nu de handhaver die Amsterdam nog leefbaarder gaat maken? ‘Door inzicht te krijgen in de kwaliteiten, ontwikkelpunten en veranderkracht van de sollicitant’, stelt Williams. In samenwerking met assessmentpartner LTP/TestNed heeft zij een online assessment tot stand gebracht waarmee de gewenste competenties en gedragingen voor de functie van handhaver worden getoetst.

‘De keuze voor onze nieuwe instromers is écht in gezamenlijkheid tot stand gebracht.’

Op basis van de uitkomsten hiervan is uit de eerste ronde aan sollicitanten een selectie gemaakt voor deelname aan een van de coronaproof selectiedagen, die inmiddels achter de rug zijn. ‘Op die selectiedag doorliepen onze kandidaten een controletest van het online assessment, een rollenspel en een competentiegericht interview’, blikt Williams terug. ‘Psychologen van LTP, recruiters en teamleiders THOR waren hierbij intensief betrokken. De keuze voor onze nieuwe instromers is dan ook écht in gezamenlijkheid tot stand gebracht. Efficiënt, effectief en ook gewoon: erg leuk! We hebben met elkaar bewust gezorgd voor een heel ontspannen sfeer, waarbij de kandidaat centraal stond.’

Goed ontvangen

De nieuwe selectiemethode is ook goed ontvangen, vertelt ze. ‘Aan kandidaten hebben wij een week na de selectiedag een digitale enquête gestuurd, die zij anoniem konden invullen. We hebben hen gevraagd om de verschillende onderdelen van het selectietraject te beoordelen, van de werving tot en met de selectiedag. Wat waren we trots op het gemiddelde cijfer 8…’

Na de medische keuring en het arbeidsvoorwaardengesprek kan de gemeente Amsterdam inmiddels 10 nieuwe handhavers in opleiding welkom heten. Onder de professionele begeleiding van senioren, mentoren en aanvoerders worden zij klaargestoomd voor de stad Amsterdam. ‘Leefbaar, veilig en schoon’, aldus projectleider Moennasing. ‘Het is ongelofelijk wat we in een half jaar tijd hebben neergezet. We hebben niet alleen goede, gemotiveerde kandidaten geworven, we hebben ook bijgedragen aan de positionering van het vak. Daar gaan we de komende tijd mee verder.’

‘Wij gaan door!’

En ondertussen is dus de nieuwe wervingsronde al van start gegaan, vertelt ze. Met nieuwe beelden. ‘Want goede nieuwe handhavers blijven nodig in Amsterdam’, zegt Moennasing. ‘We hebben een vliegende start gemaakt, waar we trots op zijn, maar we zitten niet stil. Er zijn nog meer instroomkanalen die we nader onderzoeken en structureel willen inzetten voor de werving van nieuwe handhavers. Denk bijvoorbeeld aan campusrecruitment en het aanbieden van leer-werktrajecten voor interne collega’s. Er zijn van die projecten waar je heel blij van wordt en energie van krijgt. Dit is er echt één van…’

Meer campagnes

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners