Het artikel gaat hieronder verder.

Google (#1), Amazon (#2), Microsoft (#4) en Apple (#5). Kijk je naar wat de meest favoriete werkgevers in Europa, dan valt op dat de top-5 bijna volledig bestaat uit bedrijven uit… Amerika (en eentje uit een ander niet-EU-land). Dit toont de blijvende aantrekkingskracht van het Amerikaanse businessmodel en bedrijfscultuur, met name in de technologiesector. De combinatie van een sterk merk, innovatieve cultuur en vaak aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden maakt deze bedrijven tot bekende en gewilde werkgevers over de hele wereld – en dus ook Europa.
Onder de 5 meest favoriete werkgevers in Europa is niet één organisatie uit de EU te vinden.
Al past er wel een kanttekening. De jaarlijkse ranglijst van meest favoriete werkgevers in Europa van Intelligence Group omschrijft de resultaten onder in totaal zo’n 241.000 ondervraagde Europeanen in 2024 en 213.000 in 2023. Dat betekent dat de effecten van Trump, Elon Musk en de tariffs er nog niet in zitten. En eerder dit jaar bleek al dat de tweede termijn van Trump het animo bij Europeanen om in de VS te gaan werken fors heeft doen kelderen. Of dat ook geldt voor de neiging om voor Amerikaanse bedrijven in Europa te werken, valt natuurlijk te bezien. Maar dat deze bedrijven dit jaar iets minder populair zullen zijn is wel aannemelijk.
Van Lidl tot Mercadona
Tegelijk valt op dat in de totale ranglijst ook veel werkgevers uit Europa hoge ogen scoren. Zo staan in de totale top-10 uiteindelijk meer Europese dan Amerikaanse organisaties. Met de Britse zorgorganisatie NHS (#3), de Police (#6), Lidl (#7), Siemens (#8), BMW (#9) en de Spaanse supermarktketen Mercadona (#10) zijn er 6 Europese organisaties tegenover 4 Amerikaanse te vinden in de top-10. Dit laat zien dat werkgevers uit Europa nog wel degelijk kunnen concurreren met Amerikaanse techgiganten, zij het vaak vanuit andere sectoren zoals gezondheidszorg, overheid, retail en automotive.
Naast Amerikanen als IBM en Coca-Cola prijken ook Europese namen als IKEA en Porsche.
Kijken we iets verder in de ranglijst, dan vinden we ook meer Amerikaanse namen terug zoals IBM (#14), Coca-Cola (#15), Facebook (#29), maar ook sterke Europese spelers als Mercedes-Benz (#11), IKEA (#12), Ferrero (#13) en Porsche (#17).
2024 | 2023 | |
1 | 1 | |
Amazon | 2 | 2 |
NHS | 3 | 4 |
Microsoft | 4 | 3 |
Apple | 5 | 5 |
Politie | 6 | 8 |
Lidl | 7 | 6 |
Siemens | 8 | 10 |
BMW | 9 | 13 |
Mercadona | 10 | 12 |
‘Er zijn zeker sterke werkgevers uit Europa, maar er zijn maar een handvol sterke Europese werkgevers die in veel landen sterk zijn. In dat geval denk ik bijvoorbeeld aan IKEA, Airbus en de Lidl. Amerikaanse bedrijven zijn veel meer Amerikaans dan bijvoorbeeld dat ze uit New York of Silicon Valley komen. Aan de meeste Europese bedrijven hangt een sterk nationaal karakter, zoals NHS uit Engeland, BMW uit Duitsland of Mercadona uit Spanje’, aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur arbeidsmarkt van Intelligence Group.
‘Een bedrijf als ASML heeft nog een hele Europese markt voor zich te winnen.’
‘Sterke Europese werkgevers hebben daarmee een groot voordeel. Neem ASML dat in Nederland een kampioen is, maar in Europa nog deels onbekend. Zij hebben nog een hele Europese markt voor zich te winnen en daarmee is de Europese arbeidsmarkt buitengewoon interessant.’
Opvallend afwezige: Azië
Een opvallend aspect in de ranglijst van meest favoriete werkgevers in Europa is de bijna volledige afwezigheid van Aziatische bedrijven. In de gehele top-250 zijn slechts 2 Aziatische werkgevers te vinden: het Zuid-Koreaanse Samsung op #31 en het Japanse Sony op #49. Grote Chinese technologie- en e-commercereuzen zoals Huawei, Alibaba, Tencent, TikTok, Shein, Temu en Xiaomi schitteren volledig door afwezigheid, evenals Japanse industriële giganten zoals Toyota, Honda, en Mitsubishi.
‘Bedrijven als Huawei, Alibaba, Tencent, TikTok, Shein, Temu en Xiaomi schitteren volledig door afwezigheid.’
Opmerkelijk, zeker gezien de groeiende economische impact van Aziatische, en vooral Chinese, bedrijven op de wereldeconomie en hun toenemende invloed in Europa door overnames en investeringen, zegt Waasdorp. ‘Het suggereert dat er een aanzienlijke kloof bestaat tussen de economische betekenis van deze bedrijven en hun employer brand-herkenning onder Europese werknemers.’
Mogelijk spelen culturele verschillen in managementstijl hierbij een rol, zegt hij, net als ‘beperkte kennis over deze bedrijven als werkgever in Europa, taalbarrières, en wellicht ook geopolitieke spanningen die het imago van met name Chinese bedrijven beïnvloeden. Voor Aziatische bedrijven die talent in Europa willen aantrekken, ligt hier een duidelijke uitdaging om hun werkgeversmerk te versterken en beter af te stemmen op Europese verwachtingen en voorkeuren.’
Sectorale verschillen en voorkeuren
Het onderzoek laat enkele duidelijke sectorale patronen zien in de voorkeuren van Europese werknemers:
> Technologie en digitale sector
De technologiesector blijft de meest gewilde sector om in te werken voor veel Europeanen, met name onder hoger opgeleiden. In de top van de ranglijsten vinden we consistent technologiebedrijven zoals Google (#1), Amazon (#2), Microsoft (#4), Apple (#5), IBM (#14), Facebook (#29), en Samsung (#31).
ASML staat in Europa pas op plek 210.
De positie van Europese technologiebedrijven is meer verspreid in de ranglijst. SAP (Duitsland) staat op #47, Nokia (Finland) op #152, en Ericsson (Zweden) op #231. Een opvallende speler is ASML (Nederland), dat ondanks zijn cruciale rol in de wereldwijde chipproductie en status als een van de meest waardevolle Europese bedrijven, relatief laag staat op #210 (een kleine stijging ten opzichte van #213 in 2023). Dit wijst mogelijk op een kloof tussen de economische waarde en bekendheid van het bedrijf enerzijds en zijn Europese werkgeversmerk anderzijds.
> Automotive industrie
De automotive sector is sterk vertegenwoordigd in de ranglijst, met meerdere toonaangevende merken in de top-50. De Duitse automerken domineren duidelijk, met BMW (#9, gestegen van #13), Mercedes-Benz (#11, gestegen van #16), Porsche (#17, gestegen van #24), Audi (#20, gestegen van #32), en Volkswagen (#32, gedaald van #18). Andere opvallende autobedrijven zijn het Italiaanse Ferrari (#21, gestegen van #29) en het van origine Zweedse Volvo (#95, gestegen van #122).
Tesla is in deze ranglijst al aan het dalen.
Een bijzondere case in deze sector is Tesla, dat als Amerikaans bedrijf een hoge positie heeft op #23, maar wel een stevige daling laat zien ten opzichte van 2023, toen het nog op #15 stond. Deze daling is opvallend omdat het tegen de trend ingaat van andere autobedrijven die juist stijgen in populariteit, en zou mogelijk al verband kunnen houden met de controverses rond Elon Musk of specifieke uitdagingen in de Europese markt. Desondanks blijft Tesla aantrekkelijk door zijn innovatieve karakter en focus op elektrische mobiliteit, wat het aantrekkelijk maakt voor jonge talenten en professionals die willen bijdragen aan duurzaamheid.
> Retail en consumentengoederen
In de retail- en FMCG-sector zijn Europese bedrijven sterk vertegenwoordigd. Zo staat het Duitse Lidl het hoogst op #7, gevolgd door Mercadona (Spanje) op #10, IKEA (Zweden) op #12, Ferrero (Italië) op #13, en DM (Duitsland) op #24. Andere retail- en FMCG-bedrijven in de top-100 zijn Carrefour (Frankrijk, #30), Inditex/Zara (Spanje, #44 en #63), Tesco (VK, #43), Coop (diverse landen, #51), Kaufland (Duitsland, #52), El Corte Inglés (Spanje, #54), en Aldi (Duitsland, #61). Opvallend is ook de positie van luxemerken als Gucci (#159) en Rolex (#172), die weliswaar lager in de lijst staan, maar in hun niche wel gewilde werkgevers zijn.
> Gezondheidszorg en farmacie
Een significante trend in de ranglijst is de sterke positie van de gezondheidszorg, met de NHS (National Health Service, VK) als hoogste vertegenwoordiger op #3. Dit weerspiegelt de toegenomen waardering voor de zorgsector sinds de coronapandemie. Als alleen in Groot-Brittannië actieve werkgever, is de positie bijna net zo sterk als Google en Amazon over de gehele Europese beroepsbevolking.
In de farmaceutische sector zien we dat veel grote spelers zich in het middensegment van de ranglijst bevinden. Pfizer staat op #57, Roche op #89, Novartis op #109, Sanofi op #125, en Merck op #135. AstraZeneca, bekend van zijn COVID-19-vaccin, staat op #155. Opvallend is de positie van het Deense Novo Nordisk (foto), dat ondanks zijn status als een van de meest waardevolle Europese bedrijven en de recente successen met Ozempic en Wegovy relatief laag staat op #122. Dat is overigens wél een flinke verbetering ten opzichte van 2023, toen het op #179 stond, wat suggereert dat hun zichtbaarheid en aantrekkelijkheid als werkgever groeit.
> Duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid
Een duidelijke trend die uit de data van 2023 en 2024 naar voren komt, is de toenemende invloed van duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid op de aantrekkelijkheid van werkgevers. Bedrijven die prominente duurzaamheidsinitiatieven hebben, zoals Patagonia, IKEA en Unilever, stijgen in populariteit. Ook is er een sterke aanwezigheid van organisaties met een duidelijke maatschappelijke missie. Zo staat Greenpeace op #100, de Verenigde Naties op #53, de Europese Unie op #56, Unicef op #115, en het Rode Kruis op #162.
Deze organisaties bieden wellicht niet de hoogste salarissen of de meest luxueuze secundaire voorwaarden, maar ze trekken talent aan door hun maatschappelijke impact en de zingeving die ze werknemers bieden. Dit weerspiegelt een bredere trend waarin steeds meer (jonge) professionals op zoek zijn naar werk dat bijdraagt aan een groter maatschappelijk doel. Tegelijkertijd zien we dat traditionele industrieën die worden geassocieerd met milieu-impact, zoals olie- en gasbedrijven, langzaam populariteit verliezen in verhouding tot voorgaande jaren, ondanks de hoge salarissen en secundaire arbeidsvoorwaarden die ze vaak bieden.
De totale top 250
2024 | 2023 | |
1 | 1 | |
Amazon | 2 | 2 |
NHS | 3 | 4 |
Microsoft | 4 | 3 |
Apple | 5 | 5 |
Police | 6 | 8 |
Lidl | 7 | 6 |
Siemens | 8 | 10 |
BMW | 9 | 13 |
Mercadona | 10 | 12 |
Mercedes-Benz | 11 | 16 |
IKEA | 12 | 7 |
Ferrero | 13 | 20 |
IBM | 14 | 9 |
Coca Cola | 15 | 11 |
EDF | 16 | 21 |
Porsche | 17 | 24 |
Bosch | 18 | 14 |
ING | 19 | 23 |
Audi | 20 | 32 |
Ferrari | 21 | 29 |
Airbus | 22 | 25 |
Tesla | 23 | 15 |
DM | 24 | 19 |
Santander | 25 | 51 |
Sparkasse | 26 | 45 |
A1 Telekom | 27 | 26 |
Vodafone | 28 | 17 |
29 | 22 | |
Carrefour | 30 | 28 |
Samsung | 31 | 33 |
Volkswagen | 32 | 18 |
Deloitte | 33 | 49 |
SNCF | 34 | 53 |
Allianz | 35 | 40 |
DHL | 36 | 31 |
Shell | 37 | 43 |
NASA | 38 | 109 |
Defensie | 39 | 56 |
Lufthansa | 40 | 71 |
BASF | 41 | 42 |
Total | 42 | 62 |
Tesco | 43 | 61 |
Inditex | 44 | 34 |
Cez | 45 | 58 |
BBVA | 46 | 77 |
SAP | 47 | 63 |
McDonald’s | 48 | 73 |
Sony | 49 | 74 |
PWC | 50 | 57 |
Coop | 51 | 37 |
Kaufland | 52 | 41 |
Verenigde Naties | 53 | 35 |
El Corte Inglés | 54 | 50 |
Eni | 55 | 36 |
Europese Unie | 56 | 47 |
Pfizer | 57 | 54 |
education.gouv.fr | 58 | 46 |
Poste Italiane | 59 | 66 |
Het Rijk | 60 | 69 |
Aldi | 61 | 65 |
Orlen | 62 | 27 |
Zara | 63 | 30 |
Nestlé | 64 | 39 |
Unicredit Bulbank | 65 | 131 |
HSBC | 66 | 68 |
Orange | 67 | 75 |
Nike | 68 | 48 |
Enel | 69 | 38 |
Deutsche Bahn | 70 | 60 |
Netflix | 71 | 81 |
Politie | 72 | 72 |
KPMG | 73 | 79 |
European Commission | 74 | 67 |
Bayer | 75 | 44 |
Clinique | 76 | 101 |
L’Oréal | 77 | 85 |
Adidas | 78 | 86 |
Iberdrola | 79 | 88 |
Sklavenitis | 80 | 253 |
Governo Italiano | 81 | 268 |
Barclays | 82 | 94 |
Gov.uk | 83 | 117 |
BNP Paribas | 84 | 100 |
Bundesagentur für Arbeit | 85 | 116 |
Lego | 86 | 78 |
Auchan | 87 | 217 |
MOL | 88 | 153 |
Roche | 89 | 87 |
Skoda | 90 | 82 |
BBC | 91 | 80 |
Deutsche Bank | 92 | 105 |
Mbank | 93 | 136 |
YouTube | 94 | 140 |
Volvo | 95 | 122 |
EY | 96 | 97 |
Caixa General de Depósitos | 97 | 115 |
Biuro | 98 | 170 |
DB Schenker | 99 | 144 |
Greenpeace | 100 | 127 |
Unilever | 101 | 110 |
Raiffeisen | 102 | 156 |
Accenture | 103 | 111 |
AXA | 104 | 114 |
Endesa | 105 | 124 |
Disney | 106 | 128 |
SAS | 107 | 143 |
Sonae | 108 | 52 |
Novartis | 109 | 121 |
OTP | 110 | 148 |
Decathlon | 111 | 96 |
Lamborghini | 112 | 139 |
British Airways | 113 | 177 |
Hewlett Packard | 114 | 64 |
Unicef | 115 | 89 |
Pepsi | 116 | 120 |
Caritas | 117 | 133 |
Civil Service | 118 | 90 |
HSE | 119 | 135 |
Repsol | 120 | 70 |
UBS | 121 | 134 |
Novo Nordisk | 122 | 179 |
Intel | 123 | 154 |
Daimler | 124 | 92 |
Sanofi | 125 | 118 |
Bundeswehr | 126 | 108 |
Diakonie Deutschland | 127 | 198 |
Iberia | 128 | 84 |
COSMOTE | 129 | 142 |
Danone | 130 | 103 |
Correos | 131 | 59 |
PGE | 132 | 102 |
Engie | 133 | 137 |
LVMH | 134 | 183 |
Merck | 135 | 162 |
Continental | 136 | 93 |
Kommunen | 137 | 228 |
ASDA | 138 | 145 |
Air France | 139 | 155 |
GSK | 140 | 126 |
Lloyds Bank | 141 | 159 |
EON | 142 | 161 |
Mediaworld | 143 | 302 |
Leroy Merlin | 144 | 98 |
Banco Santander | 145 | 152 |
Play | 146 | 305 |
Enedis | 147 | 231 |
Credit-Agricole | 148 | 234 |
Hilton | 149 | 232 |
WWF | 150 | 99 |
Thales | 151 | 125 |
Nokia | 152 | 83 |
Leonardo | 153 | 283 |
Dedeman | 154 | 167 |
Astra Zeneca | 155 | 180 |
TUI | 156 | 147 |
Maersk | 157 | 174 |
Skanska | 158 | 160 |
Gucci | 159 | 112 |
GDONews | 160 | 282 |
Virgin Media | 161 | 204 |
Rode Kruis | 162 | 104 |
Red Bull | 163 | 192 |
164 | 138 | |
Sky | 165 | 163 |
Mediaset Infinity | 166 | 242 |
Indeed | 167 | 227 |
BT | 168 | 225 |
Fiat | 169 | 184 |
170 | 211 | |
Openbaar Bestuur | 171 | 182 |
Rolex | 172 | 338 |
SBB | 173 | 208 |
Commerzbank | 174 | 292 |
Barilla | 175 | 172 |
Equinor | 176 | 308 |
Swedbank | 177 | 220 |
Cisco | 178 | 130 |
BP | 179 | 222 |
Trenitalia | 180 | 129 |
Movistar | 181 | 141 |
Capgemini | 182 | 173 |
Chanel | 183 | 214 |
Bupa | 184 | 297 |
Hermès | 185 | 300 |
EDP | 186 | 91 |
KLM | 187 | 189 |
Securitas | 188 | 149 |
Stellantis | 189 | 239 |
Nintendo | 190 | 272 |
Banca D’Italia | 191 | 238 |
Spotify | 192 | 267 |
Media Markt | 193 | 165 |
REWE | 194 | 191 |
INA | 195 | 150 |
National Trust | 196 | 199 |
eBay | 197 | 249 |
Ubisoft | 198 | 181 |
A1 | 199 | 190 |
Marks & Spencer | 200 | 197 |
Statnisprava | 201 | 188 |
Fnac | 202 | 200 |
Indra | 203 | 146 |
Continente | 204 | 289 |
Fedex | 205 | 366 |
Strabag | 206 | 250 |
DNB | 207 | 260 |
Dell | 208 | 158 |
Prosegur | 209 | 119 |
ASML | 210 | 213 |
Hep | 211 | 151 |
Zalando | 212 | 76 |
Belastingdienst | 213 | 248 |
Acciona | 214 | 270 |
ÖBB | 215 | 237 |
Alstom | 216 | 205 |
MAPFRE | 217 | 212 |
MedLife | 218 | 371 |
Rabobank | 219 | 295 |
Nordea | 220 | 251 |
Heineken | 221 | 233 |
Ministero dell’Istruzione e del Merito | 222 | 500 |
KGHM | 223 | 113 |
Cnrs | 224 | 187 |
Migros | 225 | 202 |
Dior | 226 | 235 |
Ministère de la Justice | 227 | 313 |
Primark | 228 | 274 |
British Gas | 229 | 229 |
BCR | 230 | 178 |
Ericsson | 231 | 207 |
Emirates | 232 | 236 |
PGNiG | 233 | 169 |
Philips | 234 | 95 |
SEB | 235 | 276 |
Karelia Tobacco Company | 236 | – |
Total Energies | 237 | 240 |
Revolut | 238 | 325 |
McKinsey | 239 | 257 |
Liebherr | 240 | 210 |
Marriott International | 241 | 246 |
Luxottica | 242 | 500 |
Bouygues | 243 | 256 |
Michelin | 244 | 241 |
Casa del Libro | 245 | 367 |
Ford | 246 | 168 |
CitiBank | 247 | 281 |
Amnesty | 248 | 324 |
X (Twitter) | 249 | 311 |
Generalitat de cataluña | 250 | 500 |