Hoe Rituals in zijn werving en selectie de company values tot ‘een kunst wist te verheffen’

Peter Boerman Op 12 april 2017
Gem. leestijd 6 min 11411x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe Rituals in zijn werving en selectie de company values tot ‘een kunst wist te verheffen’

‘Werken, denken en doen vanuit je hart’, dat staat centraal in alles wat ze bij Rituals doen. En dus ook in de werving en selectie. Global HR-director Irene Vernie legt uit wat dat allemaal betekent.

Cosmeticamerk Rituals is de grootste banenschepper van Nederland, werd eerder dit jaar bekend. Een hele opgave om dan toch je merkwaarden overeind te houden. Toch is dat precies wat het bedrijf prioriteit wil blijven geven, aldus de wereldwijde HR-directeur Irene Vernie. Tijdens Werf& Live, op donderdag 11 mei, zal ze vertellen hoe het bedrijf dat doet. Nu alvast een voorproefje.

irene vernie rituals company valuesWat is je hoofdboodschap op Werf& Live?

‘Wat je ook doet, zorg dat je recruitmentbeleid altijd naadloos aansluit op je company values.’

Jullie zoeken mensen ‘die hard werken, maar ook bij hun hart kunnen’. Hoe werf je die specifiek?

‘We besteden in het recruitmentproces veel aandacht aan onze company values, die gericht zijn op werken, denken en doen met je hart. We staan voor meaningful en authentic. Deze waarden hebben we vanzelfsprekend doorgevoerd in onze vacatureteksten, in de visuals die we gebruiken en in de gesprekken die we voeren. Maar onze company values vormen straks ook de kern van de candidate journey die al onze sollicitanten doorlopen. Een voorbeeld hiervan is een Rituals-preselectietool waarin de kandidaat via gaming en video kennis maakt met de belangrijkste company values.’

‘Onze company values vormen ook de kern van de candidate journey die onze sollicitanten doorlopen’

‘Binnenkort lanceren we ook een nieuwe carrièrewebsite waar we ons verhaal nog mooier en persoonlijker kunnen brengen. Momenteel liften we mee op het succes van het consumentenmerk als wervende factor. Dat heeft veel voordelen, maar we willen graag vanuit de werkgeverskant ook toevoegen hoe het is om bij Rituals te werken.

Zo willen we de wederzijdse selectie optimaliseren. De sollicitant moet immers ook de kans krijgen om óns te assessen: past Rituals ook bij mij? We willen dat ze die belangrijke keuze nemen op basis van een realistisch en completer beeld dan alleen de geweldige producten en de inspirerende filosofie, maar dat ze ook weten: wie is Rituals als werkgever?’

rituals store company values

Hoe selecteer je mensen die bij die waarden passen?

‘In onze assessments laten we heel specifiek onze bedrijfswaarden en onze bewezen succesfactoren meten. Daarnaast voeren en structureren we onze interviews zo, dat er heel specifiek gevraagd wordt naar de bedrijfswaarden en de kritische succesfactoren als speed en impact risktaking. Deze twee noem ik wel eens de yin en yang van ons bedrijf.

‘In onze assessments meten we heel specifiek onze bedrijfswaarden en onze bewezen succesfactoren’

We zijn heel nieuwsgierig naar de “herkomst” van de kandidaat; waar komt iemand vandaan, wat is de voorspellende waarde hiervan voor het inblenden in de Rituals-cultuur?
Ik omschrijf het wel eens zo: we gaan bij Rituals momenteel met piepende banden de bocht door en in de tussentijd verwisselen we ook nog even een band. Kom je uit een omgeving waar tientallen lagen zijn en een beleidsstuk er zomaar een jaar over kan doen voor het goedgekeurd is, of kom je uit een winkelomgeving waarbij je agressief leerde verkopen, of klanten als verstoring van je gesprek met een collega zag…? Dan ga je het niet naar je zin hebben bij Rituals.’

https://www.youtube.com/watch?v=fwp0gG0o7nE

Iets zegt me dat jullie over interesse van sollicitanten niet te klagen hebben. Klopt dat?

‘We krijgen elke maand tussen de 200 tot 500 sollicitaties binnen. We zien dat er vanuit allerlei verschillende disciplines en branches reacties komen op onze vacatures, van mensen met én zonder relevante werkervaring. Het merk en de filosofie spreekt gelukkig veel mensen aan.’

En hoe selecteer je dan de beste? Is dat volledig mensenwerk?

‘Op ons hoofdkantoor in Amsterdam werken we met een zogeheten Recruitment Process Outsourcing- of RPO-constructie. In de landenorganisaties werken we – afhankelijk van de grootte van het land – met eigen recruiters.’

En in hoeverre geloof je dat technologie daarin kan helpen?

‘We gaan binnenkort wereldwijd werken met een baanbrekende online preselectietool voor al onze vacatures, een volledige on-brand carrièrewebsite, en een internationaal gekoppeld ATS.’

rituals company values werken bij

Jullie zijn vermaard om jullie persoonlijke manier van afwijzen. Wat is daarvan volgens jou de les voor andere bedrijven?

‘Het is enerzijds makkelijk: we behandelen onze sollicitanten als klanten en ambassadeurs van ons merk. Daarnaast helpt natuurlijk de filosofie van Rituals mee; we maken ook van een sollicitatie een ritueel, omdat we het zien als een life event van de sollicitant, en daar staan we bij stil als bedrijf.’

Doen jullie ook nog andere dingen om de Candidate Experience te verbeteren?

‘Allereerst meten we de tevredenheid van de sollicitanten om zo een beeld te krijgen waar het beter kan, en we trainen onze managers in het voeren van gesprekken die waarderend onderzoekend zijn en zo mogelijk waarde toevoegen aan de kandidaat. Is er geen match, dan kijken we graag mee wat er beter kan voor een sollicitant, waar hij of zij wel zou passen, of bijvoorbeeld hoe het CV verbeterd kan worden. Met andere woorden: we geven meteen feedback in het gesprek zelf, in plaats van achteraf, zonder de sollicitant erbij.’

‘We geven meteen feedback in het gesprek zelf, in plaats van achteraf, zonder de sollicitant erbij’

Kun je iets meer zeggen over het ‘Living The Brand’-programma?

‘Ons Living The Brand-programma is eigenlijk de naam van de manier van werken van onze HR-afdeling. Al onze guiding principles, programma’s en policies brengen we in lijn met de company values. Dit betekent dat we onze employee journey zo vormgeven dat de onderdelen hiervan naadloos aansluiten op elkaar, en dat van alle normaliter routinematige stappen in het proces een ritueel is gemaakt.’

rituals werken bij company values

‘We gaan hierin heel ver. Zo verrassen we al onze kandidaten met een klein cadeautje in hun brievenbus als dank voor de sollicitatie. Iedere kandidaat krijgt van ons ook een persoonlijk antwoord. En als je uitgenodigd wordt voor een gesprek, krijg je zelfs twee cadeautjes mee; eentje voor jezelf en één om weg te geven.’

als je uitgenodigd wordt voor een gesprek, krijg je zelfs twee cadeautjes; één voor jezelf en één om weg te geven

‘Tijdens het sollicitatiegesprek assessen we onze kandidaten op de company values en onze succesfactoren. Ben je aangenomen, dan ontvang je thuis een ‘Welcome to Rituals’-pakket om je alvast thuis een moment van rust te laten creëren. Het onboardingsprogramma sluit vervolgens volledig hierop aan: de new hires gaan een 2-daags Rituals Rootcamp in, waarbij we de link leggen tussen de preboarding- en de onboardingsfase.’

Jullie waren in januari uitverkoren tot ‘grootste banenschepper van Nederland’. Maakt die snelle groei werving en selectie makkelijker? Of is het juist ook lastig, om juist dan de cultural fit te behouden?

‘We worden er natuurlijk steeds beter in, maar we zien wel dat we ook aandacht willen gaan besteden aan werving ten opzichte van selectie. Dat is ook de reden waarom we hebben besloten een deel van de preselectie via Harver te gaan automatiseren. Ook hier geldt dat we het beleven van ons merk en onze company values tot een kunst hebben verheven. Het wederzijds testen van de fit is het belangrijkste onderdeel van de preselectietool.’

Jullie hebben ervoor gekozen recruitment (vrijwel) volledig uit te besteden aan een externe partij. Hoe bevalt dat?

‘Het grote voordeel is dat er volledige focus is op recruitment. Geen randzaken, geen afleiding. Daarnaast zit er achter de recruiters een bureau, Compagnon in ons geval, en is de mankracht zo altijd gegarandeerd.’

rituals company values

In een jaar hebben jullie wereldwijd 2.400 mensen aangenomen en getraind. Pfoe… Hoe houd je dat proces precies in de hand?

‘De grote kracht hierachter is onze Rituals Academy; 15 inhouse trainers die al onze nieuwe (shop)medewerkers trainen. Daarnaast zien we dat onze Country Directors zeer nauw betrokken zijn bij het wervingsproces van onze (assistent) shopmanagers. Deze managers zijn het hart van Rituals en zijn primair verantwoordelijk voor dat belangrijke contact met onze consument. We streven ernaar om vanuit ons internationaal MT altijd de uiteindelijke kandidaat in key posities ook zelf nog te spreken.’

Jullie letten in de selectie letterlijk op het energieniveau van de kandidaat, heb ik begrepen. Wat is daar het idee precies achter? Haken gestreste kandidaten vanzelf af?

‘Het is voor een cosmeticamerk als Rituals van groot belang dat onze mensen het merk uitstralen en beleven. Daar hoort, zoals wij dat noemen, een bepaalde inner en outer beauty bij. Die zie je toch meestal bij kandidaten die je energie geven. Dat is toch vaak een combinatie van uiterlijke verzorging, sportiviteit, jezelf geestelijk verrijken, maar ook interesse in yoga, mindfullnes of bijvoorbeeld reizen of de natuur. Vandaar dat we daar specifiek op letten.’

Lees ook

Werf& Live op 11 mei

Benieuwd hoe Rituals al zijn vacatures weet te vervullen? Op donderdag 11 mei vindt de tweede editie plaats van Werf& Live, hét live evenement van deze site over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Rituals zal daar een van de break-outs verzorgen, net als onder meer Action en Bol.com. Schrijf je dus nu in!

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners