Gem. leestijd 4 min  24x gelezen

Hoe Zalando in zijn enorme wervingsbehoefte voorziet

Met 15.000 medewerkers heeft online modebedrijf Zalando vanzelfsprekend ook elk jaar een grote wervingsbehoefte. Aan Nederlander Radboud Fluttert om dat in goede banen te leiden. Welke ideeën en uitgangspunten hanteert hij daarbij?

Hoe Zalando in zijn enorme wervingsbehoefte voorziet

Het was afgelopen weekend op de Amsterdamse Dappermarkt een drukte van belang. Een poffertjeskraam met een Vietnamese twist, moderne draaiorgelmuziek gemixt met de beats van DJ’s, en mode, heel veel mode. Het was de Duitse online moderetailer Zalando die hier een pop-up store XL had ingericht, onder de naam The Corner, vol kraampjes, muziek, streetstyle en ‘next-gen creatives‘ als Eben Badu, dj Jarreau Vandal, en Tessa Yến Nguyễn, naast ‘traditionals’ als de Amsterdamse marktbordenschilder Henry van der Horst.

Credit

Het evenement toont hoe de van oorsprong online-schoenverkoper zich steeds meer profileert als ‘lifestyle bestemming‘, waar hippe content centraal staat, en waar ze het liefst elke dag bezoekers trekken, en niet alleen als die op zoek zijn naar nieuwe kleren. Het is een strategie die het bedrijf tot nog toe in elk geval geen windeieren legt, gezien de stijgende omzet, én nettowinst (van ruim 250 miljoen euro in 2024).

Van Breukelen naar Berlijn

Maar het betekent ook: een grote wervingsbehoefte. En aan de ervaren Nederlander Radboud Fluttert om dat in goede banen te leiden. Na banen als onder meer HR-adviseur bij Coolcat in Breukelen, recruiter bij Ditzo, corporate IT-recruiter bij achtereenvolgens Ordina, VodafoneZiggo en ING en recruitmentmanager bij eBay, streek hij in 2023 bij het Duitse Zalando in Berlijn neer, als Director Global Talent Acquisition & Employer Branding. In die functie is hij volgende week ook te gast in Amsterdam, alwaar hij – samen met Tom Green – het podium van de Global Talent Strategy & Intelligence Conference zal betreden om zijn verhaal te vertellen.

Deel van het TA-team van Zalando, met Fluttert in het midden vooraan, in wit T-shirt.

Jaarlijks neemt Zalando zo’n 8.000 nieuwe medewerkers aan.

Dat zal dan bijvoorbeeld gaan over de 90 TA-professionals in zijn teams die jaarlijks zo’n 8.000 nieuwe medewerkers aannemen in diverse internationale markten, van leidinggevenden tot logistieke hubs. ‘Onze missie is om toekomstbestendige TA-strategieën te ontwikkelen die bedrijfsgroei stimuleren, het werkgeversmerk versterken en uitzonderlijke kandidaatervaringen creëren’, zegt hij daarover. Waarbij datagedreven besluitvorming volgens hem cruciaal is. Wat onder meer mag blijken uit zijn aansluiting bij het vorig jaar opgerichte Chapter 2, dat zich onder meer specialiseert in dit soort Talent Intelligence.

Snellere time-to-hire

Bij Zalando is hij onder meer trots op zijn inzet voor diversiteit, met een stijging van 46% vrouwen in leidinggevende functies en 38% in de tech-sector. Ook heeft de overgang van het ATS van Greenhouse naar dat van Workday geleid tot een hogere productiviteit van de recruiters én een snellere time-to-hire, vertelt hij, en is de kandidaatreis verbeterd, net als de cNPS (candidate Net Promoter Score), en zijn processen tegenwoordig afgestemd op wereldwijde benchmarks. Ook is er meer inzicht in de tekorten aan vaardigheden en zijn de acceptatiepercentages voor cruciale techfuncties onder zijn leiding verbeterd, vertelt hij enthousiast.

‘We hechten veel waarde aan het creëren van een sterk werkgeversmerk.’

‘De concurrentie om toptalent in de digitale en creatieve sector is zonder twijfel intens’, zei hij er recent nog over. ‘Bij Zalando bedienen we meer dan 50 miljoen klanten in 25 markten in heel Europa. Vertaald naar technologische mogelijkheden betekent dit dat we meer dan 3.000 medewerkers in technische functies hebben – en we constant op zoek zijn naar het beste talent. Onze aanpak daarbij is veelzijdig: we hechten veel waarde aan het creëren van een sterk werkgeversmerk dat onze doelgroep aanspreekt. We benadrukken onze unieke cultuur, onze toewijding aan diversiteit en inclusie, en de uitdagingen die ons onderscheiden.’

Schaalbare gesprekken

Op de Global Talent Strategy & Intelligence Conference zal hij met voormalig-Zalando-collega en Chapter 2-oprichter Tom Green laten zien hoe Zalando zijn recruitmentproces optimaliseerde voor kwaliteit, ‘zonder in te leveren op snelheid’, en hoe ze daarbij sollicitatiegesprekken schaalbaarder maakten. Het past volgens Fluttert allemaal bij het ’toekomstbestendig maken’ van talentwerving, waarbij het volgens hem er in de kern om gaat ‘de zakelijke behoeften van vandaag te verbinden met de talentuitdagingen van morgen’.

Daarbij is het bedrijf niet alleen altijd op zoek naar mensen met een growth mindset, zegt hij. ‘Getalenteerde mensen die niet alleen technisch vaardig zijn, maar ook een diepgaand begrip hebben van de digitale wereld. Mensen die openstaan voor nieuwe technologieën, zich snel kunnen aanpassen aan veranderingen. We hechten vooral waarde aan sterke samenwerkingsvaardigheden en een passie voor continu leren – want in een snel veranderende wereld zijn leergierigheid en aanpassingsvermogen belangrijker dan ooit. Het snelle tempo van e-commerce vereist continu leren en ontwikkelen.’

Mode en misverstand

Een van de meest voorkomende misvattingen is dat Zalando uitsluitend een modebedrijf is, zegt hij. ‘Hoewel mode een belangrijk onderdeel van ons bedrijf is, zijn we in de kern een technologiebedrijf. We vertrouwen sterk op geavanceerde technologie om onze processen te optimaliseren, de klantervaring te personaliseren en de concurrentie voor te blijven. Nieuwe medewerkers zijn vaak onder de indruk van de omvang en complexiteit van onze technologische infrastructuur en de innovatieve oplossingen die we intern ontwikkelen.’

Meer weten?

Op de Global Talent Strategy & Intelligence Conference betreedt Radboud Fluttert het podium samen met Tom Green (Chapter 2). Scoor nog snel de laatste beschikbare kaarten:

Global Talent Strategy & Intelligence Conference

 

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners

Meer informatie