Het artikel gaat hieronder verder.

Een wervingsproces kan soms wéken duren, in een enkel geval zelfs máánden. Maar werkzoekenden hebben daar steeds meer moeite mee. Zij verwachten snelle, duidelijke antwoorden, blijkt uit nieuw onderzoek naar de verwachtingen van kandidaten en de werkelijke snelheid van sollicitatieprocedures. ‘De impact van deze cijfers is aanzienlijk’, aldus Pete Taylor, managing director van het onderzoekende recruitmentbureau Gi Group. ‘Wie zich niet aanpast aan deze veranderende verwachtingen, riskeert hoge uitvalpercentages en het verlies van sterke kandidaten aan snellere concurrenten.’
‘Wie zich niet aanpast aan deze veranderende verwachtingen, riskeert verlies van sterke kandidaten aan snellere concurrenten.’
Organisaties die het beste talent willen aantrekken, moeten hun wervingsprocessen versnellen en hun communicatie verbeteren, aldus Taylor, die verder opmerkt dat het onderzoek ook een duidelijke generatiekloof laat zien. Van de 18- tot 25-jarigen verwacht meer dan 50% binnen 7 dagen iets te horen. Van de oudere kandidaten (55+) vindt meer dan een derde 2 weken nog best acceptabel, en 12,6% is zelfs bereid langer te wachten, mits de tijdslijnen duidelijk zijn. Maar hoe dan ook, ‘Organisaties die het beste talent willen aantrekken, moeten hun wervingsprocessen versnellen en hun communicatie verbeteren’, stelt Taylor.
Weinig authentieke cv’s
Daar komt de opkomst van A.I.-gegenereerde sollicitaties bij, die zorgt voor een overvloed aan cv’s, die zelden authentiek zijn. Steeds meer werkzoekenden gebruiken A.I.-tools voor hun sollicitaties, wat leidt tot uniforme, vlakke cv’s. De recruiter moet daardoor meer moeite doen om echte, gekwalificeerde kandidaten te herkennen. Soms nemen sollicitanten de moeite niet eens meer om de vacaturetekst te lezen, aldus Taylor. ‘Daarom is het belangrijk dat recruiters goed ingebed zijn in de sector waarin zij bemiddelen. Alleen zo kunnen zij de juiste kandidaten koppelen aan de juiste functies. En dat binnen een steeds korter tijdsbestek.’
‘Snelheid en transparantie zijn geen ‘nice to haves’ meer, maar vereisten.’
Ook de traditionele nadruk op cv en motivatiebrief staat trouwens onder druk, merkt hij op. Steeds meer experts pleiten voor een overstap naar skills-based hiring, waarbij praktische vaardigheden en probleemoplossend vermogen zwaarder wegen dan een strak opgemaakt document. Taylor benadrukt ook hoe belangrijk dat is. ‘De resultaten van ons meest recente onderzoek zijn een wake-upcall voor het hele wervingsproces. De ervaring van de kandidaat is een concurrentiefactor. Wie niet binnen de verwachte termijn reageert, verliest talent. Vaak aan snellere spelers. Snelheid en transparantie zijn geen ‘nice to haves’ meer, maar vereisten.’
Vacatureteksten ook passé
En wil je het helemaal goed doen, dan is er ook werk aan de winkel rondom de vacaturetekst, blijkt uit het onderzoek. Gen-Z expert Laura Bas sluit zich daarbij aan en zegt dat je vooral moet stoppen met vage vacatureteksten, wil je generatie Z aantrekken. Gen Z heeft een scherp reclamefilter ontwikkeld en dat heeft invloed op de manier waarop zij naar vacatureteksten kijken. Zorg daarom dat je tekst is opgebouwd uit deze 4 pijlers, zegt ze:
- Inhoud
- Vrijheid & flexibiliteit
- Cultuur
- Arbeidsvoorwaarden
En daarbij komt: hoe korter, hoe beter. Mand.