Het artikel gaat hieronder verder.

Het allerbelangrijkste ‘product’ wat Slachtofferhulp Nederland te bieden heeft? Dat is: aandacht. Aandacht voor de medemens, net nadat hem of haar iets heftigs is overkomen. En vandaar ook dat juist die aandacht centraal staat in de nieuwe grootschalige wervingscampagne die de organisatie deze week gestart is, vertelt Jacqueline Hissink, HR-manager en de roerganger van het nieuwe employer brand en carrièreplatform, een primeur voor de organisatie. ‘Veel mensen denken: ik kan dat werk niet. Maar de kern van het werk is: aandacht geven. En daar is een groot arsenaal aan mensen heel geschikt voor.’
‘De kern van het werk is: aandacht geven. En daar is een groot arsenaal aan mensen heel geschikt voor.’
Vandaar ook de titel van de nieuwe werkgeverscampagne: ‘Mag ik even je aandacht?’. De campagne is ontwikkeld door Kaliber Interactive, en moet mensen enthousiasmeren voor het (vrijwilligers)werk bij Slachtofferhulp Nederland en eventuele twijfels wegnemen. Met name in de regio’s Rotterdam en Den Haag is de behoefte groot, en daar richt de campagne zich in het begin dan ook specifiek op. ‘Al is het deel van de bewustwording in de campagne er natuurlijk voor iedereen’, legt Hissink uit. ‘Dat mensen beseffen hoeveel werk er hier is, zowel voor vrijwilligers als betaalde krachten.’
Jezelf diskwalificeren
Uit onderzoek dat Kaliber voor de campagne deed blijkt dat een grote groep mensen weinig tot niets af weet van alle werkmogelijkheden bij Slachtofferhulp Nederland. En dat terwijl de werkgever 750 vrijwilligers en 650 betaalde collega’s telt en voor praktisch elke werkachtergrond wel een baan aan te wijzen is. Naast deze onbekendheid, staat nog een obstakel een mogelijke sollicitatie in de weg, constateerde Kaliber. ‘De doelgroep diskwalificeert zichzelf vaak op voorhand voor het (vrijwilligers)werk bij de organisatie. Ze denken dat ze niet geschikt zijn, dat ze de juiste papieren niet hebben en het werk emotioneel te belastend is.’
‘De doelgroep denkt vaak dat ze niet geschikt zijn, dat ze de juiste papieren niet hebben en het werk emotioneel te belastend is.’
Maar dat beeld vermag dus wel wat bijstelling, zegt Hissink. ‘Wij zijn er echt voor de eerste hulp, om naar het verhaal van iemand te luisteren.’ En dat kan als vrijwilliger voor zeg 4 tot 24 uur per week. ‘Je merkt dat we steeds vaker ingeschakeld worden. Jaarlijks ondersteunen we nu enkele honderdduizenden Nederlandse slachtoffers. Maar waar we voorheen de vrijwilligers daarvoor op een vrij ‘natuurlijke’ manier konden werven, merk je dat dat nu steeds lastiger wordt. Vandaar dat we zijn gaan nadenken over hoe we ons als werkgever beter konden positioneren.’
Meer dan bij zware delicten
De campagne wil vooral uitleggen dat het werk, ‘dat echt iets betekent voor een ander, voor meer mensen is weggelegd dan vaak wordt gedacht’, aldus Hissink. ‘Ik snap de twijfel over geschiktheid. Zeker als je ons wel eens in het nieuws ziet bij zware delicten. Toch is aandacht hebben voor anderen het allerbelangrijkst: met simpelweg luisteren maak je al grote impact. En dat is een aangeboren eigenschap. Met de rest helpen wij je vooruit; we zorgen dat je de juiste training en begeleiding krijgt. Daarnaast zijn de meeste hulpvragen ook echt minder heftig dan de excessen die in het nieuws voorbij komen.’
‘Aandacht hebben voor anderen is het allerbelangrijkst: met simpelweg luisteren maak je al grote impact.’
De campagne voor de 40-jarige organisatie is deze week gestart en is te zien via YouTube, META, LinkedIn, display advertenties en SEA. Achter de campagne draait ATS-systeem Emply voor een soepel sollicitatieproces. In de campagne vraagt een fictief slachtoffer om aandacht. ‘We laten vervolgens zien wat je daarmee kunt betekenen in het leven van een slachtoffer. Daarnaast nemen drie medewerkersverhalen twijfels weg over bekwaamheid en de belasting van het werk. Zo maken we de doelgroep in de campagne bewust van de betekenis en de bereikbaarheid van dit nobele werk’, aldus Hissink.
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.