Masterclass integriteit, security en risicomanagement in recruitment en inhuur

Doe diepgaande kennis en praktische vaardigheden op om integriteit en veiligheid in het inhuur- en recruitmentproces te waarborgen.

Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel

Een zwak recruitment- en inkoopproces van een organisatie kan eenvoudig leiden tot het (tijdelijk) aannemen van personen die toegang krijgen tot vitale (persoons)gegevens én vitale infrastructuur van organisaties. Criminele organisaties, al dan niet vertegenwoordigd door corrupte (interim)recruiters en (uitzend)bureaus, proberen op deze manier:

  • Toegang te krijgen tot vitale IT-infrastructuur voor bijv. hacking en randsomeware
  • Bedrijfsspionage
  • Criminele infiltratie
  • Toegang tot persoonsgegevens en (geheime) bedrijfsgegevens
  • Informatie voor chantage
  • Informatie voor illegale activiteiten, zoals bijv. smokkel
  • En veel meer…

Steeds meer organisaties zijn zich bewust van het gevaar dat zij lopen. Een recent rapport van de Belastingdienst (een weerbare belastingdienst) laat het gevaar zien van zetbazen. Schiphol heeft te maken met Luchthavenmakelaars om cocaïne smokkel te organiseren en verder ondermijning rondom de luchthaven. En dat is nog los van bedrijven die werken binnen Defensie, energie- en watervoorziening, overheid, gezondheidszorg e.d.

Total Talent Management gaat tegenwoordig niet alleen om grip te krijgen op in- en doorstroom binnen een organisatie, maar is nog veel belangrijker als het gaat om risicoreductie en veiligheidsbeheersing. Mensen die (tijdelijk) werken binnen een organisatie, nieuwe aannames en bureaus waarmee samengewerkt wordt vormen steeds meer een risico voor een organisatie. Dit al dan niet gecombineerd met thuiswerken.

Programma

De inloop is vanaf 09:15 uur. We starten om 09:30 uur. De masterclass wordt om 16:30 uur afgesloten.

Tijdens deze masterclass worden onder leiding van (praktijk)experts de volgende onderwerpen met elkaar besproken:

  • Welke vormen van risico, fraude, scamming, hacking en infiltratie zijn er?
  • Risicoanalyse binnen inhuur en recruitment. Inzicht in potentiële risico’s bij het aannemen van personeel en het gebruik van risicomodellen en checklists
  • Op welke manieren binnen het sourcings- en recruitmentproces vindt dit risico plaats?
  • Hoe kun je risico’s herkennen? En nog belangrijker… hoe kun je risico voorkomen, bijv. door geavanceerde screeningstechnieken. Hoe kun je je recruitment- en instroomproces versterken om fraude te voorkomen.
  • Welke maatregelen kun je nemen om verkeerde instroom te voorkomen?
  • Implementeren van integriteitsmanagementsystemen, zoals training en bewustwording voor recruiters en HR-personeel en Beveiliging van sollicitatie- en wervingsprocessen
  • Welke interne stakeholders moeten aangesloten zijn?
  • Best en bad practices

Lees meer op de website van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.

Leergang Strategisch Recruitment

In oktober gaat de volgende editie van de Leergang Strategisch Recruitment van start. Deze opleiding van 2×2 dagen heeft als doel om van vakprofessional te gaan naar sterke gesprekspartner en beïnvloeder voor het management. Naast het beheersen van basisvaardigheden, gaan wij in deze strategische recruitmentopleiding in op de actuele ontwikkelingen van het vak en een stapje verder als het gaat om Tech, KPI’s, strategie, planning en beïnvloeden. Je leert alles om alvast invloed uit te oefenen om als senior, lead of manager gewenst advies te geven. Deze recruitmentopleiding is voor professionals met meerdere jaren praktijkervaring en minimaal 250 hires, werkzaam aan de bureaukant (W&S, detachering) of als corporate recruiter/recruitment manager.

Een nieuwe aanpak

In de opleiding gaan we uit van de spelregels van de huidige arbeidsmarkt. Dat betekent dat wij ook met jou een moderne intake houden en jouw ervaring, visie en motivatie meenemen om deel te nemen aan de opleiding en opdat we een minimaal niveau van vakvolwassen deelnemers garanderen. Jouw visie op het vak en de manier hoe jij dat over de bühne brengt, is een belangrijk onderdeel van de opleiding. Maar ook de beheersing van basisdata, doelgroepkennis en het invullen van de candidate journey. Bij de start, tussendoor en bij het einde van de opleiding. Hoe presenteer jij jouw recruitmentvisie als vakvolwassen recruiter, leadrecruiter, HR professionals of (toekomstig) recruitment manager?

Dit doen we:

  • Maximaal 16 deelnemers
  • In 2 keer 2 dagen (incl. twee overnachtingen)
  • Veel interactie, oefeningen en intervisie
  • Voorafgaand en tussen de trainingsdagen opdrachten en oefeningen. Deelnemers zijn hier gemiddeld 8 uur mee bezig.
  • Je werkt in groepen aan de eindopdracht. Je kiest 1 project waar jullie samen mee aan de slag gaan. Tussen de trainingsdagen werk je met jouw groep ook aan de opdracht.
  • De beste praktijktrainers met bewezen trackrecord
  • Ontspannen, lerend van elkaar met humor en hoog niveau kennisoverdracht

Lees meer op de website van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Of download de factsheet.

Masterclass Werven met TikTok

TikTok als hulpmiddel voor werving en employer branding

Als recruiter en arbeidsmarktcommunicatiespecialist is het essentieel om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en technologieën. TikTok, het snelgroeiende sociale mediaplatform, heeft de manier waarop we content bekijken en delen drastisch veranderd. Maar wist je dat TikTok niet alleen een bron van entertainment is, maar ook een krachtig hulpmiddel kan zijn voor werving en employer branding?

Deze masterclass is speciaal ontworpen voor recruiters, HR-professionals en arbeidsmarktcommunicatiespecialisten die hun wervingsstrategieën willen versterken door TikTok effectief in te zetten. We behandelen hoe je TikTok kunt gebruiken om talent aan te trekken en betrokkenheid te vergroten bij zowel je huidige werknemers als potentiële kandidaten. Je leert hoe je op een creatieve en authentieke manier kunt opvallen op TikTok en hoe je deze krachtige tool kunt integreren in je bestaande strategie.

 

Programma

De inloop is vanaf 13:15 uur. We starten om 13:30 uur. De training wordt om 17:00 uur afgerond.

Kennismaking en welkom

Inleiding TikTok
Wat biedt TikTok als platform, haar groeiende populariteit en de specifieke rol die het kan spelen in het wervingsproces? Belangrijke statistieken en trends worden besproken om jou een goed begrip te geven van waarom TikTok relevant is voor je wervingsstrategieën.

Succesverhalen
Er zijn veel organisaties die TikTok effectief gebruiken voor werving. We staan stil bij de voorbeelden van organisaties die TikTok op een creatieve en succesvolle manier hebben ingezet voor werving.

Hoe werkt TikTok?
Hoe werkt TikTok? Wat zijn de functies, algoritmen en trends waar je als professional op kan inspelen?

Het creëren van boeiende content
Hoe creeër je boeiende content voor TikTok? Je ontvangt tips, tricks en handvatten die jou hierbij kunnen helpen. Je gaat zelf aan de slag met het bedenken van boeiende content voor jouw organisatie.

TikTok Analytics:
Meten = weten. We benadrukken het belang van het meten van de prestaties van TikTok content.  Hoe kunnen de beschikbare analytics-tools worden gebruikt om succes te meten en strategieën te optimaliseren? Wat is het verschil tussen paid en owned media en wat zijn de voor- en nadelen van deze mogelijkheden?

Integratie van TikTok in je bestaande wervingsstrategie
Leer hoe je TikTok kunt integreren in je bestaande wervingsstrategie en hoe je het platform kunt combineren met andere social media kanalen.  We staan tevens stil bij een aantal andere social media kanalen die je kunt inzetten, zoals Snapchat en Twitch.

Vragen en afronding

Klik hier voor meer informatie over de Masterlcass Werven met TikTok

 

Seminar AI & Loopbaanprofessionals

Combineer de kracht van AI met menselijke expertise om de toekomst van loopbaanbegeleiding naar een hoger niveau te tillen.

Blijf als loopbaanprofessional bij met de nieuwste ontwikkelingen

In een wereld die voortdurend evolueert is het essentieel voor loopbaanprofessionals om bij te blijven met de nieuwste ontwikkelingen. Tijdens dit seminar bespreken we de impact van AI op loopbaanbegeleiding. We delen praktische inzichten in hoe loopbaanprofessionals AI kunnen integreren in hun werk.  Of je nu nieuwsgierig bent naar de mogelijkheden van AI of al ervaring hebt met de toepassing, dit seminar is voor iedereen een eye-opener.

Partners

Na afloop van het seminar:

  • Ben jij bekend met de nieuwe ontwikkelingen binnen AI
  • Weet je hoe je AI kunt toepassen in het loopbaanvak
  • Weet je hoe jij als loopbaanprofessional ChatGPT kan gebruiken in jouw loopbaanadvies
  • Kan jij kandidaten wegwijs maken in ChatGPT
  • Haal je het maximale uit AI
  • Ben je een AI-pionier binnen het loopbaanvak

Meer weten?

Het seminar wordt georganiseerd vanuit de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Hier vind je alle informatie over het seminar en de meest actuele timetable.

 

Human Profiling Experience

Leer de taal van het lichaam te lezen. Of je nu interviewt, onderhandelt of op wat voor manier dan ook informatie verzamelt; binnen enkele minuten weet jij met Human Profiling® niet alleen wie je tegenover je hebt, maar met name wat zijn of haar ware intenties zijn.

Had ik het maar geweten….

In de meeste gevallen worden al jouw besluiten, keuzes en adviezen gebaseerd op informatie van anderen. De succesbepalende factor is dan ook vaak niet het besluit zelf, maar juist de informatie die daaraan ten grondslag ligt.

Of je nu interviewt, onderhandelt of op wat voor manier dan ook informatie verzamelt, Human Profiling® helpt je om:

  • informatie te toetsen aan betrouwbaarheid en volledigheid
  • minimaal 65% meer informatie te genereren uit je gesprek
  • te zien wanneer en waarom men bewust of onbewust liegt, informatie achter houdt of je probeert te misleiden
  • de (ware) intentie van je gesprekspartner te achterhalen
  • de ander beter te doorgronden, begrijpen en te helpen

Programma

De inloop is vanaf 09:15 uur. We starten om 09:30 uur.

Welkom en kennismaking

Wat is Human Profiling®?
Had jij er wel eens eerder van gehoord.. Human Profiling? We staan stil bij wat Human Profiling precies is en inhoud. We laten je kennis maken met wat micro- en macro expressies zijn en hoe je deze kunt lezen en gebruiken voor je vragen. We werken daarbij vanuit het principe, “stel vragen op basis van wat je ziet in plaats van wat je hoort”.

Wat levert Human Profiling® op?
Wat levert Human Profiling je precies op in je dagelijkse werkzaamheden?

Human Profiling voor werving en selectie
We behandelen waarvoor je Human Profiling kunt gebruiken gedurende het wervingsproces. We willen weten ‘wie’ de kandidaat is in plaats van ‘wat’ hij of zij kan bijdragen. Met andere woorden,  met Human Profiling ben je in staat om binnen enkele minuten (baselining) achter de dominante karakteristieken van je gesprekspartner te komen zodat je altijd de juiste gespreksstrategie kiest.

Afronding en vragen

Leergang Arbeidsmarktcommunicatie Kopiëren

Arbeidsmarktcommunicatie speelt een essentiële rol in de strijd om talent. Ontdek tijdens de Leergang Arbeidsmarktcommunicatie hoe je het verschil maakt op de arbeidsmarkt.

Dé arbeidsmarktcommunicatie-opleiding

Dinsdag 4 april start alweer de 36ste editie van de succesvolle Leergang Arbeidsmarktcommunicatie. De meest complete opleiding op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie in Nederland waarin je ontdekt hoe je arbeidsmarktcommunicatie het beste kunt inzetten voor jouw organisatie. Van werving tot employee relationship management en van employer branding tot arbeidsmarktcommunicatiestrategie.

De leergang bestaat uit 4 opleidingsdagen en een eindpresentatie op dag 5. Voorafgaand aan elke opleidingsdag volg je een e-training van ongeveer 45 minuten (voorafgaand aan dag 1 zelfs 2 e-trainingen van ongeveer 45 minuten) waarin de belangrijkste theorie wordt besproken. Hierdoor ligt tijdens de opleidingsdagen de nadruk meer op de praktijk. Met best practices uit binnen- en buitenland, werken aan kleine opdrachten en cases voor de eigen organisatie.

De leergang wordt succesvol afgesloten met een eindopdracht. Jouw eigen praktijk staat centraal voor de eindopdracht zodat je de opleiding afrond met een concreet eindproduct zoals bijvoorbeeld een arbeidsmarktcommunicatieplan, werkgeverspositionering, candidate experience onderzoek, recruitmentsite-plan of referralstrategie.

De vorige edities van de leergang waren volledig uitverkocht. Meer weten over de Leergang Arbeidsmarktcommunicatie? Lees meer/download de factsheet >>

Schrijven van vacatureteksten

Betere respons met online vacatureteksten

Vacatureteksten zijn nog steeds het meest gebruikte middel binnen arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Tijdens deze workshop krijg je handvatten om je vacatureteksten te optimaliseren. Van doelgroepgerichtheid tot online vindbaarheid (SEO). Van optimale indeling tot selecterend vermogen.

Tijdens de online training voorafgaand aan de workshop leer je alles voor het schrijven van een goede vacaturetekst. Tijdens deze workshop breng je de theorie direct in de praktijk tijdens opdrachten en oefeningen met jouw eigen vacatureteksten. Tenslotte kun je na afloop een herschreven vacaturetekst voorleggen aan de docent voor een-op-een feedback

Blended workshop in 3 stappen

De blended workshop Schrijven van vacatureteksten combineert online en offline leren voor optimaal effect en bestaat uit 3 onderdelen:

  1. Kennisportal Vacatureteksten: Direct na inschrijving ontvang je toegang tot de Kennisportal Vacatureteksten. In de portal staat o.a. de online training Schrijven van Vacatureteksten. Deze online training bestaat uit 8 modules en dien je voorafgaand aan de workshop volledig te hebben gevolgd. Houd er rekening mee dat dit ongeveer 8 uur voorbereidingstijd vraagt. Vervolgens heb je een jaar lang toegang tot dit portal. Dus ook na afloop van de workshop. In de kennisportal staat niet alleen de online training maar je krijgt toegang toe een schat aan kennis en tools voor de perfecte vacaturetekst.
  2. Workshop Vacatureteksten: Klassikale workshop waarin we aan de hand van theorie en voorbeelden vooral aan de slag gaan met het optimaliseren van eigen vacatureteksten.
  3. Een-op-een feedback:  Na afloop van de workshop kun je een herschreven vacaturetekst voorleggen aan de docent voor een-op-een feedback.

Programma

Online Training

Direct bij inschrijving voor de workshop ontvang je toegang tot de Kennisportal Vacatureteksten. Voor het volgen van de online training heb je een smartphone, tablet, laptop of pc nodig met internet en de mogelijkheid om geluid af te spelen.

Workshop

Het programma begint om 13.30 uur. Om 17.00 uur wordt de workshop afgesloten. Deze 3 uur ga je samen met de docent en mededeelnemers praktisch aan de slag met je eigen vacatureteksten om zo het geleerde van de online training in de praktijk toe te passen op je eigen vacatureteksten.

  • Kennismaking
  • Korte samenvatting van de modules in de kennisportal
  • Werven vanuit de doelgroep: ‘Leer te denken vanuit kandidaat perspectief’. Opdracht: korte omschrijving van je doelgroep
  • Energy break
  • In groepjes aan de slag met je eigen vacatureteksten
  • Tips en tops van de docent aan de deelnemers betreft de ingestuurde vacatureteksten
  • Vragen en afsluiten

Een-op-een feedback

Binnen 1 week na de workshop kun je een herschreven vacaturetekst voorleggen aan de docent voor een-op-een feedback.

Meer weten over de Workshop Schrijven van vacaturetekstent?  Lees meer >>

Leergang Arbeidsmarktcommunicatie

Arbeidsmarktcommunicatie speelt een essentiële rol in de strijd om talent. Ontdek tijdens de Leergang Arbeidsmarktcommunicatie hoe je het verschil maakt op de arbeidsmarkt.

Dé arbeidsmarktcommunicatie-opleiding

Dinsdag 1 oktober start alweer de 39e editie van de Leergang Arbeidsmarktcommunicatie. De leergang bestaat uit 4 opleidingsdagen en een eindpresentatie op dag 5. Voorafgaand aan iedere opleidingsdag volg je een e-learning van ongeveer 45 minuten waarin de belangrijkste theorie wordt besproken. Hierdoor ligt tijdens de opleidingsdagen de nadruk meer op de praktijk. Met best practices uit binnen- en buitenland, werken aan kleine opdrachten en cases voor de eigen organisatie.

De leergang wordt succesvol afgesloten met een eindopdracht. Jouw eigen praktijk staat centraal voor de eindopdracht zodat je de opleiding afrond met een concreet eindproduct als een arbeidsmarktcommunicatieplan, werkgeverspositionering, candidate experience onderzoek, recruitmentsite-plan of referralstrategie.

De Leergang Arbeidsmarktcommunicatie bestaat uit 5 dagen en vindt plaats op 1 oktober, 15 oktober, 5 november, 26 november 2024 en 14 januari 2025.

De vorige edities van de leergang waren volledig uitverkocht. Meer weten over de Leergang Arbeidsmarktcommunicatie? Lees meer/download de factsheet >>

Leergang Recruitment

Dé recruitmentopleiding van Nederland

Na de eerste 21 succesvolle opleidingen, start op maandag 7 oktober alweer de 22e editie van de Leergang Recruitment. Recruitment is een vak! Een vak waarin je succesvol wordt als je de basisprincipes kent en leert beheersen. In deze praktische opleiding recruitment van 2 x 2 dagen leer je wat recruitment is, hoe je succesvol kunt searchen, verleiden en interviewen. Dat leer je van de beste docenten en trainers uit de recruitmentpraktijk. Alles voor een vliegende start om kandidaten te vinden en in beweging te brengen naar hun volgende stap in hun loopbaan.

Je gaat tijdens deze leergang echt met een eigen groep (jouw ‘klasje’) het leerproces in van recruitment. De andere deelnemers worden dan ook jouw ‘peers’ om tijdens en na de opleiding mee te blijven sparren op het gebied van recruitment. Je vergroot je netwerk tijdens en na de opleiding.

Na afronding van de opleiding:

  • Heb je alle kennis en grondhouding voor het zijn van een vakvolwassen recruiter
  • Ken je de kaders van het vak recruitment
  • Weet je wat van een recruiter wordt verwacht en waar jouw eigen recruitmentkracht ligt
  • Kun je een goede en sterke intake houden met vacaturehouders en opdrachtgevers
  • Weet je hoe je effectief telefonisch en face 2 face moet screenen
  • Beheers je een goede interview techniek
  • Kun je een goed voorstel maken naar een hiringmanager/klant waarom een kandidaat geschikt is
  • Beheers je een aantal basisprincipes van het verleiden van een kandidaat en het schrijven van een doelgroepgerichte en vindbare vacaturetekst
  • Heb je een crashcourse Sourcen en Searchen gehad. Zo leer je naast de basisprincipes waar je kandidaten vindt en hoe ze te benaderen
  • Heb je jezelf stevig als recruiter op de kaart gezet
  • Heb je veel geleerd, heel hard gewerkt en ook veel gelachen

Arbeidsmarktcommunicatie Leer-& Intervisietraject

Til jezelf en je werk naar een hoger niveau

Ben jij een medior of senior professional die zich bezighoudt met arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment (marketing)? Dan weet je hoe waardevol het is om te sparren met vakgenoten over jouw aanpak en plannen. Om te leren van andere organisaties, geïnspireerd te worden door experts en een kritische externe blik te betrekken bij jouw vraagstukken.

Samen met de Werkgeversarchitecten organiseren wij het Arbeidsmarktcommunicatie Leer- & Intervisietraject. De meerwaarde van dit traject:

  • Je wordt elke sessie persoonlijk begeleid door docenten Bianca en Anne-Britt. Je wordt meegenomen in de theoretische kaders en de trends & ontwikkelingen die voor jou van toepassing zijn.
  • Je krijgt de kennis en tools aangereikt om jezelf te ontwikkelen tot een nog betere professional en adviseur.
  • Je kunt jouw specifieke vragen inbrengen en samen pakken we deze aan.
  • Je gaat concreet aan de slag met jouw projecten.
  • Je hoort hoe andere organisaties vergelijkbare uitdagingen aanpakken.
  • Je maakt onderdeel uit van een intervisiegroep, waarmee je zowel binnen als buiten de sessies kunt sparren. Deze ‘tijdelijke collega’s’ bieden een frisse blik en inspiratie.
  • Je gaat naar huis met concrete tips en verbeterpunten waarmee je direct aan de slag kunt. Daarnaast ontvang je nieuwe inspiratie en creatieve ideeën vanuit je intervisiecollega’s én De Werkgeversarchitecten.

Workshop Talent aan boord houden

Het binden van talent in tijden van personeelsschaarste

Ben je op zoek naar effectieve strategieën om talent te behouden in een krappe arbeidsmarkt? Wil je ontdekken hoe je niet alleen talent kunt aantrekken, maar ook kunt binden en betrokken houden? Dan is onze Workshop Talent aan boord houden precies wat je nodig hebt!

Behouden van personeel is in deze tijden moeilijk. Wat kan jij doen om hierin stappen te zetten om talent te binden aan je organisatie.  Samen gaan we de uitdagingen van personeelsschaarste te lijf!

Wat kun je verwachten?

  • Interactieve sessie die gebaseerd is op jouw organisatie en die van je collega’s in de training
  • Discussie over de uitdagingen van het behouden van personeel in een competitieve arbeidsmarkt
  • Praktische tools en strategieën die je direct kunt inzetten

Workshop Referral Recruitment

Weet jij wat er leeft binnen jouw organisatie? Kan jij, met een beetje hulp, je interne doelgroep formuleren aan de hand van beweegmotieven, kritische wervingsfactoren en randvoorwaarden? In 1 dag maak jij de start naar een referral programma voor jouw organisatie, compleet met strategie, doel en idee! Update je kennis én ga direct aan de slag voor jouw eigen organisatie.

Het opzetten van een strategisch referral programma voor jouw organisatie!

Dinsdag 16 april organiseren wij de Workshop Referral Recruitment. In deze workshop gaan we vanuit ad-hoc referral acties werken aan een strategisch referral programma. Hierin stellen we doelen op (bijvoorbeeld 40% van de hires komt uit referral), kijken we naar het meten van de effecten van de referral acties en zetten we een compleet programma op. Hoe groot of klein je organisatie ook is, of er veel of weinig recruitmentbudget is, met de juiste stappen krijg jij iedereen binnen je organisatie in beweging en kun je van referral je meest succesvolle wervingsinstrument maken. Na het volgen van deze workshop:

  • Ken je de ins & outs van referral recruitment
  • Kun jij jouw interne doelgroep definiëren in beweegmotieven, randvoorwaarden en kritische wervingsfactoren
  • Krijg jij inspiratie voor een op maat gemaakt referral programma voor jouw organisatie
  • Kan jij je stakeholders overtuigen om budget vrij te maken voor je referral programma
  • Kan jij een referral strategie formuleren
  • Ben je geïnspireerd door jouw collega-studenten en praktijkvoorbeelden
  • Loop jij met een goed referral plan de deur uit

Lees meer op de website van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Of download de factsheet.