Het artikel gaat hieronder verder.

‘We wonnen aan zelfvertrouwen wat we verloren aan zelfkennis’, zei Annie Ernaux ooit. Daarmee legde de winnares van de Nobelprijs voor de Literatuur in 2022 haar vinger op een zere plek. Zelfvertrouwen wordt aangemoedigd als het ultieme recept voor succes, terwijl echte zelfkennis juiste steeds schaarser wordt. Nergens is dit zo pijnlijk zichtbaar als in recruitment.
Zelfvertrouwen wordt aangemoedigd als succesrecept, terwijl echte zelfkennis juiste steeds schaarser wordt.
Kijk naar een gemiddeld sollicitatiegesprek. Kandidaten moeten zichzelf ‘verkopen’ met onwankelbaar zelfvertrouwen. Zwakke punten omtoveren tot sterke punten (‘Ik ben té perfectionistisch!’). Nooit twijfelen aan eigen kunnen. Recruiters applaudisseren in dit theater. We belonen degenen die het hardste roepen hoe geweldig ze zijn, en wantrouwen eerlijke zelfreflectie. Het resultaat? Een arbeidsmarkt vol mensen die excelleren in zelfpresentatie, maar falen in zelfreflectie.
De prijs
Door deze wangmatige focus op zelfvertrouwen hebben we een generatie werknemers gekweekt die:
- Overschatten wat ze kunnen
- Onderschatten wat ze moeten leren
- Moeilijke gesprekken vermijden
- Blijven hangen in functies die niet passen
Geen toeval dat we klagen over een tekort aan talent én tegelijk een overschot aan ontevreden werknemers.
De omslag
Het is tijd voor andere vragen:
- ‘Vertel over een moment waarop je besefte dat je iets fundamenteel verkeerd begreep over jezelf.’
- ‘Beschrijf een situatie waarin je competenties tekort schoten.’
- ‘Welke aspecten van jezelf ontdek je nog steeds?’
Voor recruiters betekent dit:
- Stop met het belonen van gladde praatjes
- Waardeer kwetsbaarheid en eerlijkheid
- Zoek mensen die willen groeien, niet mensen die beweren volmaakt te zijn
De businesscase
Organisaties die inzetten op werknemers met echte zelfkennis zien:
- Betere teamdynamiek
- Snellere ontwikkeling
- Minder verloop
- Meer innovatie
Tot slot
De beste kandidaat is niet degene die het meeste zelfvertrouwen uitstraalt, maar degene die het beste begrijpt wie men werkelijk is. Door te kiezen voor diepte boven oppervlakte, voor eerlijkheid boven theater, kunnen we het tij keren. En het mooiste? Die mensen zijn vaak een stuk interessanter om mee te werken ook.
Door te kiezen voor eerlijkheid boven theater kunnen we het tij keren.
Ik sluit af met de gedachte dat dit een sterke blog is. Tot ik me straks weer afvraag of ik eigenlijk wel kan bloggen.
Over de auteur
Wim van den Nobelen is adviseur en investeerder in recruitmentbedrijven, ambassadeur voor Guruz en blogger. Hij schrijft voor Werf& de Wim op woensdag. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek, artikel of interview van hem.