Het artikel gaat hieronder verder.

Waarom zou hij eigenlijk géén CEO van Nike kunnen worden? Hij had er toch goede ideeën over? Zoals: geen witte zolen meer. Het hoofdkantoor verplaatsen van het Amerikaanse Oregon naar het Britse Liverpool. En, ook belangrijk: de iconische Air Max 110 herintroduceren. De 25-jarige Sam Byrne was dan ook bloedserieus toen hij zijn open sollicitatie voor de hoogste bestuurdersstoel van Nike op de bus deed. En hij deed er meteen een salarisvoorstel bij. Hij hoefde geen miljoenen, of grootse aandelenpakketten, maar zou voor zijn werk gewoon genoegen nemen met store credits en exclusieve, unreleased Nike-schoenen.
Dit bericht op Instagram bekijken
En toen kwam het antwoord. Tot veler verbazing (inclusief die van de sollicitant zelf) had Nike namelijk daadwerkelijk de moeite genomen om terug te schrijven. En dan niet in de vorm van een automatische afwijzing, maar een vriendelijke, persoonlijke mail waarin ze zijn ambitie prezen, maar vertelden dat zij zijn ideeën toch een beetje té riskant vonden, en dat ze daarom aan een meer ’traditionele kandidaat’ de voorkeur gaven. Ze sloten hun bericht af met een knipoog, en een verwijzing naar hun iconische slogan Just do it.
Heroverweging
Tot zover al een mooi verhaal natuurlijk. Want wie kan er nu zeggen formeel afgewezen te zijn als Nike-CEO? Maar daar hield het nog niet op voor Sam Byrne. Want nadat hij het op LinkedIn wereldkundig had gemaakt, en het antwoord viraal ging, duurde het niet lang of er volgde een twééde bericht van Nike. Ze hadden zijn sollicitatie nog eens goed bekeken, schreven ze, en een heroverweging gemaakt. De huidige CEO willen ze graag nog even in zijn positie laten, schreven ze daarbij. Maar zou Byrne misschien 6 maanden stage willen komen lopen in Oregon? Flights are booked. Your desk is ready. Bring your ideas – and your 110’s.
Deze stage bij het merkstrategie- en marketingteam van het hoofdkantoor ‘is bedoeld als een proefperiode, met de mogelijkheid tot een meer permanente leiderschapsrol, mocht je in Oregon net zo onstuitbaar blijken als in Liverpool’, zo leest de mail van het Global Brand Talent Acquisition-team van het sportmerk. Het bedrijf voegde eraan toe dat Byrne’s ‘creativiteit, culturele inzichten en passie’ indruk op hen hadden gemaakt.
De stoute schoenen aan
Soms heeft het dus zin om – vrij letterlijk – de stoute schoenen aan te trekken, en ergens met bluf naar binnen te proberen te komen, zo blijkt maar weer. Al twijfelt de mede-eigenaar van kleding- en sneakerswinkel The Block P in Liverpool nu echter wel of hij op het aanbod moet ingaan. Hij zou er namelijk zijn succesvolle samenwerking met zijn 29-jarige maatje Charlie McDonough bijvoorbeeld voor moeten opgeven.
@blockp We’ve been quiet the last few weeks on TikTok, but we’ve got some big announcements coming soon 👀 #airmax95 #sneakerstore ♬ original sound – Handle Bars 360 🛴
De twee werkten in hun eigen sneakerzaak nadat ze allebei – onafhankelijk van elkaar – een serieus ongeval hadden meegemaakt.
De twee werkten in die zaak nadat ze allebei – onafhankelijk van elkaar – een serieus ongeval hadden meegemaakt, McDonough in het verkeer, Byrne bij het voetballen. Maar met The Block P hebben ze de afgelopen tijd in het centrum van Liverpool een behoorlijke klantenschare op te bouwen. Dan is zomaar 6 maanden stage lopen in de VS natuurlijk geen makkelijke stap. Alhoewel de mail van Nike ook daarvoor wel een mooie opening bood, in de zin dat ze daar samen zouden kunnen onderzoeken hoe Nike zou kunnen samenwerken met Block P en het zou kunnen integreren ‘in ons wereldwijde ecosysteem’.
Part 3 soon come…
Veel reageerders adviseren hem dan ook vooral op het aanbod in te gaan. ‘Dit is ONGELOOFLIJK!! Ga er zeker heen. Het is een unieke kans om achter de schermen te kijken van ’s werelds beste schoenenmerk’, schrijft bijvoorbeeld iemand. ‘Sam, pak je koffers, ga op dat vliegtuig, dit is een ongelooflijke kans! Heel veel succes’, antwoordt een ander. Het zou het verhaal natuurlijk ook inderdaad nóg mooier maken als hij die kant op gaat. Maar wat Byrne uiteindelijk besluit te doen, is op moment van schrijven nog niet helemaal duidelijk. Al schrijft hij wel veelbelovend: Part 3 soon come.…
‘Soms gaat het niet om de functie waarop je solliciteert, maar om de moed om jezelf te laten zien…’
‘In veel opzichten gaat dit moment verder dan slechts één man en één merk’, schrijft het Aziatische People Matters hierover. ‘Het verhaal herinnert ons eraan dat zelfs in het tijdperk van A.I., algoritmen en geautomatiseerde afwijzingen, menselijke communicatie, gedurfde ideeën en storytelling nog steeds van belang zijn in het sollicitatieproces. Soms gaat het niet om de functie waarop je solliciteert, maar om de moed om jezelf te laten zien en de manier waarop je met mensen in contact komt, die bepalen wat er gaat gebeuren…’ Kort samengevat: Just do it.
Lees ook
- Alle Feel Good Fridays