Afgelopen jaar heeft 1 op de 3 werkende Nederlanders actief gesolliciteerd naar een nieuwe baan. Onder callcentermedewerkers liep dit op tot zelfs bijna 2 op de 3.
Opvallend is verder dat werkzame personen in de verpleging, verzorging en bouw het minst van alle beroepsgroepen solliciteren. Gemiddeld heeft slechts 1 op de 4 personen in deze beroepen afgelopen jaar gesolliciteerd. Dit is opvallend omdat de arbeidsmarktsituatie in deze beroepsgroepen, vooral op (v)mbo-niveau, niet goed is. Dit blijkt uit analyses in opdracht van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie onder bijna 7.400 personen die in de zomer van 2014 zijn ondervraagd.
Ook directeuren wachten af
Directeuren en ict’ers solliciteren ook beduidend minder dan gemiddeld. Bij hen is de situatie echter anders dan bij de verpleegsters en de mensen in de bouw: zij kunnen zich een meer afwachtende houding veroorloven, gezien de krapte van het arbeidsmarktsegment waarin zij zich bewegen. De kans is voor hen groter dat zij worden benaderd door een werkgever dan dat ze zelf actief hoeven te solliciteren.
Figuur 1. Welke beroepsgroep heeft het afgelopen jaar het minst gesolliciteerd?
Verpleging/verzorging |
23% |
Bouw |
25% |
Directie/(interim)-management |
25% |
ICT/automatisering |
25% |
Productie |
26% |
Callcentermedewerkers kijken flink om zich heen.
Aan het andere eind van het spectrum bevinden zich dus de callcentermedewerkers. Ook marketeers en personen in de PR, reclame, communicatie en grafische dienstverlening kijken uitgebreid om zich heen. ‘Waar functiegebieden als verzorging en bouw minder actief worden op de arbeidsmarkt op moment dat het slecht gaat, zien we juist dat personen werkzaam in sport, grafische dienstverlening en de reclamewereld erop uittrekken om nieuw werk te zoeken. Door actief te solliciteren nemen werknemers regie over hun eigen toekomst, terwijl passieve doelgroepen kansen op de arbeidsmarkt verliezen. Werkgevers en sociale partners zouden meer aan employability-communicatie moeten doen om de bewustwording van deze groepen te vergroten’, aldus Geert-Jan Waasdorp, mede-oprichter van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, de opdrachtgever van het onderzoek.
Figuur 2. Welke beroepsgroep heeft het afgelopen jaar het meest gesolliciteerd?
Callcentermedewerker |
64% |
Reclame/communicatie/PR |
50% |
Marketing |
48% |
Sport |
46% |
Grafisch |
43% |
Verantwoording en meer informatie
In juni en juli 2014 heeft Intelligence Group 7.398 personen ondervraagd op het gebied van employability en arbeidsmarktgedrag in het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO). Het AGO is een continu onderzoek dat sinds 2003 het gedrag en de voorkeur van de Nederlandse beroepsbevolking meet. In het kader van de training Employability-communicatie zijn in opdracht van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie analyses gemaakt op het sollicitatiegedrag.
Foto via Flickr.com