Gem. leestijd 2 min  1769x gelezen

Vooral in callcenters wordt driftig gesolliciteerd

Werf& Nieuwsbrief

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vooral in callcenters wordt driftig gesolliciteerd

Afgelopen jaar heeft 1 op de 3 werkende Nederlanders actief gesolliciteerd naar een nieuwe baan. Onder callcentermedewerkers liep dit op tot zelfs bijna 2 op de 3.

Opvallend is verder dat werkzame personen in de verpleging, verzorging en bouw het minst van alle beroepsgroepen solliciteren. Gemiddeld heeft slechts 1 op de 4 personen in deze beroepen afgelopen jaar gesolliciteerd. Dit is opvallend omdat de arbeidsmarktsituatie in deze beroepsgroepen, vooral op (v)mbo-niveau, niet goed is. Dit blijkt uit analyses in opdracht van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie onder bijna 7.400 personen die in de zomer van 2014 zijn ondervraagd.

Ook directeuren wachten af

Directeuren en ict’ers solliciteren ook beduidend minder dan gemiddeld. Bij hen is de situatie echter anders dan bij de verpleegsters en de mensen in de bouw: zij kunnen zich een meer afwachtende houding veroorloven, gezien de krapte van het arbeidsmarktsegment waarin zij zich bewegen. De kans is voor hen groter dat zij worden benaderd door een werkgever dan dat ze zelf actief hoeven te solliciteren.

Figuur 1. Welke beroepsgroep heeft het afgelopen jaar het minst gesolliciteerd?

Verpleging/verzorging

23%

Bouw

25%

Directie/(interim)-management

25%

ICT/automatisering

25%

Productie

26%

 Callcentermedewerkers kijken flink om zich heen.

Aan het andere eind van het spectrum bevinden zich dus de callcentermedewerkers. Ook marketeers en personen in de PR, reclame, communicatie en grafische dienstverlening kijken uitgebreid om zich heen. ‘Waar functiegebieden als verzorging en bouw minder actief worden op de arbeidsmarkt op moment dat het slecht gaat, zien we juist dat personen werkzaam in sport, grafische dienstverlening en de reclamewereld erop uittrekken om nieuw werk te zoeken. Door actief te solliciteren nemen werknemers regie over hun eigen toekomst, terwijl passieve doelgroepen kansen op de arbeidsmarkt verliezen. Werkgevers en sociale partners zouden meer aan employability-communicatie moeten doen om de bewustwording van deze groepen te vergroten’, aldus Geert-Jan Waasdorp, mede-oprichter van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, de opdrachtgever van het onderzoek.

Figuur 2. Welke beroepsgroep heeft het afgelopen jaar het meest gesolliciteerd?

Callcentermedewerker

64%

Reclame/communicatie/PR

50%

Marketing

48%

Sport

46%

Grafisch

43%

 Verantwoording en meer informatie

In juni en juli 2014 heeft Intelligence Group 7.398 personen ondervraagd op het gebied van employability en arbeidsmarktgedrag in het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO). Het AGO is een continu onderzoek dat sinds 2003 het gedrag en de voorkeur van de Nederlandse beroepsbevolking meet. In het kader van de training Employability-communicatie zijn in opdracht van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie analyses gemaakt op het sollicitatiegedrag.

Foto via Flickr.com

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners