‘Zo’n 1 op de 3 organisaties onderschat de ontwikkeling van een werkgeversmerk’

Peter Boerman Op 12 oktober 2018
Gem. leestijd 3 min 869x gelezen
Deel dit artikel:
‘Zo’n 1 op de 3 organisaties onderschat de ontwikkeling van een werkgeversmerk’

Terwijl bijna 70% van de organisaties zegt dat ze bekend zijn met employer branding, geeft nog geen 40% aan hierover zelf genoeg expertise te hebben. En bijna 30% zegt dat een werkgeversmerk ontwikkelen wordt onderschat.

Volgens bijna een derde van de organisaties ontbreekt het in de praktijk aan tijd en capaciteit om ook daadwerkelijk werk te maken van arbeidsmarktcommunicatie en hun werkgeversmerk, blijkt uit onderzoek van BOOM Strategie, dat daarvoor zo’n 100 werkgevers in de zakelijke dienstverlening ondervroeg, variërend van accountancy tot advocatuur, en van communicatie & marketing tot ICT en financiële dienstverlening.

Vaak duidelijk op de agenda

Volgens de onderzoekers staat het belang van het onderwerp ‘employer branding‘ op heel veel plekken inmiddels duidelijk op de agenda. Maar de praktijk blijkt dus weerbarstig. Zo valt uit het onderzoek af te leiden dat 6 op de 10 organisaties zich dus níet gericht en onderscheidend weten te ontwikkelen en te presenteren als werkgever. ‘Noch naar potentiële, noch naar bestaande medewerkers’, aldus de onderzoekers.

boom strategie onderzoekVan de respondenten geeft 57% aan dat de eigen medewerkers in de organisatie zien dat zij invloed hebben op het werkgeversmerk. Maar tegelijk zegt liefst 65% van de organisaties met de vraag te worstelen hoe zij collega’s kunnen activeren hun eigen netwerk in te zetten voor de werving van nieuwe medewerkers.

Waar 80% van de HRM’ers zegt een recruitmentwebsite te willen, is dat onder de directie een schamele 26%.

Ook opvallend: waar de ondervraagde HRM-afdelingen allemaal graag bijvoorbeeld een eigen recruitmentsite willen, is het enthousiasme hiervoor onder directies veel minder groot. Zo zegt 80% van de HRM’ers een recruitmentwebsite te willen inzetten, maar dat is onder het middenmanagement maar 45% en onder de directie zelfs een schamele 26%. ‘Zij lijken nog niet overtuigd van het nut ervan’, concluderen de onderzoekers mildjes.

Directie sowieso niet overtuigd

Ook zéér opvallend in dit onderzoek: directies blijken sowieso nog weinig het belang van employer branding in te zien. Terwijl liefst 100% van de ondervraagde HR-managers aangeeft gekwalificeerde medewerkers werven en selecteren ‘een uitdaging’ te vinden, en ook 89% van het middenmanagement dit als opgave ziet, vindt slechts 68% van de ondervraagde directeuren dit ook. De huidige medewerkers betrokken houden vinden zij over het algemeen een nóg grotere uitdaging, zo blijkt.

boom strategie onderzoek balkje

De drie grootste issues voor de ondervraagde HR-managers hebben overigens wel allemaal met werving en selectie te maken:

  1. Werven en selecteren van gekwalificeerde medewerkers
    2. Werven en selecteren van medewerkers met de juiste persoonlijkheid
    3. Bepalen juiste inzet communicatiemiddelen bij werving en selectie

Aanbeveling: doe het bewust en gericht

annelies fugers

De onderzoekers raden organisaties veel meer werk te maken van hun employer branding. ‘Niet onbelangrijk: een sterk werkgeversmerk draagt direct bij aan een gezonde
cultuur waarin medewerkers ontwikkelen en floreren’, aldus auteur Annelies Fugers (foto). ‘Employer branding en arbeidsmarktcommunicatie zijn dus onderwerpen
van groot strategisch belang en een collectieve verantwoordelijkheid. De uitdaging is om dat bewust en gericht te doen.’

Lees ook:

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners