Dit zijn de 10 kanshebbers voor de Recruitment Tech Awards (en dít kunnen ze)

Peter Boerman Op 27 september 2017
Gem. leestijd 5 min 1962x gelezen
Deel dit artikel:
Dit zijn de 10 kanshebbers voor de Recruitment Tech Awards (en dít kunnen ze)

Op donderdag 23 november worden weer de Recruitment Tech Awards uitgereikt. Welke 10 kanshebbers zitten er in de voorselectie? En wat maakt hen precies zo goed?

De 5-hoofdige vakjury van de Recruitment Tech Awards heeft dit jaar 24 inzendingen binnengekregen. De jury heeft uit al die inzendingen 5 cases en 5 tools opgenomen in de voorselectie. Die 10 mogen zich volgende week presenteren aan de jury. De jury kiest vervolgens maximaal 3 nominaties per categorie, waarna het publiek mag stemmen op wie uiteindelijk de winnaar wordt.

De 5 tools

Als het gaat om de beste tooling dan zitten (op alfabetische volgorde) BrainsFirstCammioE-mergoOnRecruit en Sqillzer in de voorselectie. ‘De tools en cases laten zien dat ons vak door slim gebruik van onder meer data en AI een enorme vlucht neemt naar een hoog niveau’, vertelt juryvoorzitter Marieke van Heek (midden op de foto boven). Een kort overzicht van de 5 tools die het tot de voorselectie hebben geschopt:

BrainsFirst: ‘Beter dan een IQ-test’

BrainsFirst is een tool die met games, machine learning en kennis van neuropsychologische principes de breinen van kandidaten in kaart brengt. Betrouwbaar, genderneutraal & bias-free, zoals ze zelf zeggen. En op basis van biologische (brein)bouwstenen. Oftewel: ‘Baan zoekt brein. Maar dan echt’. Onder meer al in gebruik bij de jeugd van AZ. ‘Beter dan een IQ-test’, zei de Financiële Telegraaf er al over. En ook hier werd de tool al eerder getipt.

Xpress-Analytics cammio recruitment tech awards

Cammio: Big 5-analyse op basis van (video)recruitment

De videorecruitmentsoftware van Cammio kenden we natuurlijk al. Maar met Xpress Analytics is daar wel iets waardevols aan toegevoegd. Deze tool brengt de kracht van machine learning naar (video)recruitment: de tool genereert op basis van het taalgebruik van de kandidaat in het videointerview automatisch een zogeheten Big 5-persoonlijkheidsprofiel.

Cammio genereert op basis van iemands taalgebruik automatisch een Big 5-persoonlijkheidsprofiel.

Naast een gedetailleerd profiel op 5 hoofddimensies, worden ook 30 subdimensies van persoonlijkheid vastgesteld. Voor elke kandidaat komt er zo een uniek profiel uitrollen dat je kunt vergelijken met een gemiddelde of met een benchmarkprofiel van toppresteerders in een bepaalde functie.

e-mergo

E-mergo: recruitmentdashboard vol handige KPI’s

Alle uitzicht begint met inzicht. Met dat motto in gedachten heeft E-mergo een dashboard ontwikkeld, waarop alle belangrijke data van het recruitmentproces inzichtelijk worden gemaakt. Of het nou gaat om interne databronnen (uit het CRM, ATS, ERP of uit Excel), of om externe online bronnen (zoals Google Analytics). Hierdoor kunnen recruiters eerder duidelijk hebben hoe het bijvoorbeeld ervoor staat met KPI’s zoals de cost-per-hire, de time-to-fill of de plaatsingsratio.

OnRecruit: je funnel helemaal automatisch gevuld

Recruitment Analytics, Recruitment Marketing Automation en Candidate Nurturing; bij OnRecruit wordt het allemaal in één tool gestopt. Die tool kan je helpen meer vacatures te vervullen door online alle zogeheten touchpoints van jouw bezoekers te meten tot in het ATS en daar marketing automation mee uit te voeren. Oftewel: OnRecruit brengt je funnel volledig in kaart, en kijkt vervolgens hoe die funnel zo goed mogelijk te vullen.

Sqillzer: database vol online specialisten

Op zoek naar de nieuwe generatie online specialisten? In Qualifiers, een dagelijks groeiende landelijke database, zitten ze. En je kunt er zelfs in opzoeken wat ze allemaal precies kunnen, omdat ze een landelijke test onlinemarketing hebben gedaan. Die test op HBO- en WO-niveau is ontwikkeld door Sqillzer, samen met bedrijven als Google, Travix, Catawiki en Microsoft. Studenten krijgen daarmee inzicht in hun niveau op de belangrijkste onderwerpen die vandaag de dag in het digitale landschap gelden. Handig, voor werkgevers die graag weten welk vlees ze in de kuip hebben (en halen).

De 5 cases

In de categorie Best case bestaat de voorselectie uit (op alfabetische volgorde): ABN AmroOlympiaRandstadSpotta en USG People (ook al de winnaar in 2016). Wat is bij die bedrijven zoal met de recruitmenttechnologie voor elkaar gebracht?

abn amro video persoonlijk

ABN Amro: gepersonaliseerde video’s

‘He, ik zat net je profiel te bekijken’. ABN Amro gebruikt tegenwoordig gepersonaliseerde recruitmentvideo’s, op maat gesneden voor mensen uit de lastige finance- en IT-doelgroep. De video’s laten resultaat zien: waar op InMails een respons van 53 procent kwam, is de response rate op de video’s wel 10 procentpunt hoger. En de conversie, van iedereen die de filmpjes gezien had, lag op bijna 77 procent.

Olympia: iedereen e-recruiter via speciale cockpit

Met de WervingsCockpit wil Olympia ‘iedereen e-recruiter’ maken. Iedere intercedent bij het uitzendbureau heeft via de WervingsCockpit toegang tot e-commerce tools en inzichten. Waardoor Olympia op e-recruitmentgebied haar instroom op peil weet te houden, ondanks de algemene landelijke trend dat het aantal sollicitaties afneemt en schaarste toeneemt. Eerste A/B-testen lieten soms wel tot 500 procent meer sollicitaties op specifieke cases zien.

Eerste A/B-testen lieten soms wel tot 500 procent meer sollicitaties op specifieke cases zien.

Randstad: slimme customized retargeting

Met zogeheten ‘smartly tooling’ worden bezoekers van de Randstad-site ook als ze die site verlaten nog benaderd voor nieuwe en relevante vacatures die bij hun profiel passen. Op Facebook krijgen die bezoekers dan volledig customized advertenties te zien. Met resultaat: de click-through-rate is hoger, en de cost-per-application behoorlijk lager. Het succes is zelfs zo groot, dat Randstad sinds het begin van deze case het budget voor customized retargeting heeft vertienvoudigd.

spotta videorecruitment

Spotta: niet meer op huisbezoek, maar gesprek via video

Spotta, bekend van onder meer de huis-aan-huis folderpakketten, heeft jaarlijks zo’n 15.000 nieuwe mensen nodig, veelal jongeren. Om ervoor te zorgen dat zij goed werk leveren, organiseert het bedrijf altijd aanstellingsgesprekken. Een voorheen nogal tijdrovende bezigheid voor de coördinatoren, want die gingen bij al die mensen persoonlijk een uurtje langs.

Dankzij een interactieve video-oplossing hoeven recruiters niet meer bij alle bezorgers langs

Met een interactieve video-oplossing is dat nu veel handiger gemaakt, terwijl het toch persoonlijk is gebleven. Dat levert Spotta een kostenbesparing van 69 procent per gesprek op, plus een positieve kandidaatervaring van 8,6 (op een schaal van 1 tot 10), bij een gelijkblijvende bezorgkwaliteit.

USG People: betere vacatureteksten, veel meer sollicitaties

Wat als je in je vacatureteksten nou mee benoemt waar de doelgroep op zit te wachten? Bij USG People hebben ze het afgelopen jaar geprobeerd, op basis van de VacatureVerbeteraar, en de resultaten zijn gerust verbluffend te noemen.

De meer doelgroepgerichte wervingsteksten leiden, bij een gelijke marketingmix, tot maar liefst:

  • 367% méér views, en
  • 178% méér sollicitaties.

‘Voor de eerste keer ligt er hard bewijs dat het toevoegen van doelgroepgerichte pullfactoren en arbeidsvoorwaarden tot heel veel meer sollicitanten en views leidt’, aldus de indieners van de casus.

‘Voor het eerst ligt er hard bewijs dat doelgroepgerichte pullfactoren toevoegen leidt tot heel veel meer sollicitanten’

De jury

Naast juryvoorzitter Marieke van Heek (Compagnon), bestaat de vakjury uit (op de foto boven dit artikel van links naar rechts): Patrick Boonstra (zelfstandig expert), Eric Houwen (TomTom en Recruiters United) en Ron Jansen (Hi-Re en Het Recruiting Kantoor). Lianne Toebes (Lidl) stond helaas niet op de foto, maar zit wel in de jury.

Planning Recruitment Tech Awards

Maandag 23 oktober worden de uiteindelijke genomineerden bekendgemaakt. Dan start aan het einde van de dag ook de publieksjury. De uitslag van de vakjury en de publieksjury samen bepaalt uiteindelijk wie 23 november tijdens het Recruitment Tech Event in Utrecht de Awards gaan winnen. De Recruitment Tech Awards worden voor het derde jaar mede mogelijk gemaakt door Compagnon.

Recruitment Tech Event 2017

Het Recruitment Tech Event informeert en inspireert over recruitmenttechnologie waar je in 2018 niet omheen kunt. Met 3 inspirerende keynotes, 24 verdiepende breakouts, innovatieve demo’s en… de uitreiking van de Recruitment Tech Awards 2017

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners