2 op de 3 in publieke sector: ‘Wij zijn níet klaar voor recruitment anno nu’

Peter Boerman Op 19 oktober 2016
Gem. leestijd 2 min 797x gelezen
Deel dit artikel:
2 op de 3 in publieke sector: ‘Wij zijn níet klaar voor recruitment anno nu’

2 op de 3 HRM-afdelingen in de publieke sector geeft zelf toe níet over de benodigde competenties te beschikken voor moderne werving en selectie.

Toch zegt aan de andere kant ook een ruime driekwart het hele recruitmentproces ‘het liefst zelf’ te doen. Slechts 4 procent (in het onderwijs 8 procent) zegt de werving en selectie liever uit te besteden. Dat blijkt uit landelijk onderzoek van Kantar TNS (het vroegere TNS Nipo) voor Driessen HRM. Hierbij werden 450 HRM’ers ondervraagd in de sectoren overheid, onderwijs, cultuur en zorg&welzijn.

Overheid: graag zelf, maar niet de competenties

Bij de overheid zeggen relatief de meeste respondenten dat het ongebruikelijk is om voor werving en selectie externe hulp in te schakelen. Toch geeft ook hier slechts 39 procent aan ‘over de juiste competenties te beschikken om ‘recruitment anno nu’ op de juiste manier binnen de organisatie vorm te geven en uit te voeren.’hrm barometer driessen competenties

Krappere arbeidsmarkt komt eraan

De publieke sector moet wel snel werk maken van die competenties, aldus Driessen HRM. Er komt namelijk een flink krappere arbeidsmarkt aan. ‘Niet alleen voor ICT-professionals en leraren wiskunde, maar  over  de  brede  linie  zal  deze  krapte  merkbaar  zijn.’ En dus is investering in recruitment en employer branding volgens hen belangrijk.

Employer branding nog nauwelijks belangrijk thema

Op dit moment is employer branding en recruitment bij slechts 9 procent 1 van de 3 belangrijkste thema’s. Bij een schamele 2 procent is het zelfs het allerbelangrijkste thema. De overheid is hier overigens de positieve uitzondering, aldus het onderzoek. Daar is het inmiddels bij 19 procent van de respondenten 1 van de 3 belangrijkste thema’s.hrm barometer employer branding

Employer branding, graag samen met marketing

De helft van de ondervraagde HRM’ers is ervan overtuigd dat employer branding in nauwe samenwerking met de afdeling marketing opgepakt moet worden. Slechts 10 procent vindt van niet.

Ook vindt de helft van de respondenten dat employer branding thuishoort in het HRM-beleid van de organisatie. Maar 8 procent antwoordt hierop ontkennend. Opnieuw is hier de overheid de meest positieve uitzondering: van de ambtenaren zegt maar liefst 63 procent dat employer branding in het HRM-beleid hoort.

Foto

Meer van zulke verhalen?

Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf& en blijf op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment! Doe het nu, het is gratis en het komt gewoon in je mailbox!

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners