3 dingen die recruiters kunnen leren van Robert Cialdini

Robert Cialdini werd wereldberoemd met zijn 7 overtuigingsprincipes. Wat heb je daaraan als recruiter? Een nieuwe training probeert daar licht op te werpen. Hier alvast 3 voorbeelden.

Redactie Op 07 februari 2024
Gem. leestijd 3 min 226x gelezen
Deel dit artikel:
3 dingen die recruiters kunnen leren van Robert Cialdini

Stel je voor: je bent recruiter, in deze steeds veranderende arbeidsmarkt waar techniek razendsnel gaat en kandidaten vluchtig en lastig te bereiken zijn. Je hebt de gebruikelijke tactieken geprobeerd, je bent een pro geworden in het schrijven van vacatureteksten, hebt de hele candidate journey top ingericht, je ATS staat als een huis. Maar ondanks al deze inspanningen mist er toch iets.

Hoe kun je jouw waarde en keuzes als recruiter krachtig onderbouwen?

Het vak is breed en complex, en vaak is het niet duidelijk wat er precies van recruitment verwacht wordt. Hoe kun je jouw waarde en keuzes als recruiter krachtig onderbouwen, naar interne stakeholders én externe marketing, communicatie en werving- en selectiebureaus? Dit is waar gedragswetenschap – en met name Robert Cialdini, met zijn 7 overtuigingsprincipes – om de hoek komt kijken.

3 principes verklaard

Heb je ooit overwogen om deze psychologische tactieken op expertniveau toe te passen in je recruitmentstrategie? Laten we samen verkennen hoe 3 van Cialdini’s principes je kunnen helpen om als recruiter te excelleren en jouw vakgebied naar een hoger niveau te tillen.

#1. Wederkerigheid: what comes around goes around

Herken je dit? Je stuurt een LinkedIn-bericht naar een veelbelovende kandidaat en krijgt geen reactie. Frustrerend, toch? Hier komt wederkerigheid om de hoek kijken. In plaats van direct te vragen, wat als je eerst iets geeft? Praktijkvoorbeeld: stel je voor dat je gratis carrière-advies biedt of informatieve webinars organiseert. Zo bouw je een relatie op en wanneer het tijd is om die rol te vullen, zullen kandidaten zich jou herinneren. Het is net als zaaien en oogsten; geef waarde en zie hoe het terugkomt.

#2. Schaarste: Meer dan een marketingtruc

Nu, een persoonlijke vraag: heb je ooit iets gekocht omdat het ‘limited edition’ was? Dat is schaarste in actie. In recruitment werkt het net zo. Toepassing: benadruk de unieke aspecten van een baan en wees duidelijk over sluitingsdatum van de vacature. Dit creëert een natuurlijke urgentie. Eerlijkheid duurt het langst. Kunstmatige schaarste is overigens een no-go.

#3. Social Proof: De kracht van de menigte

In recruitment is het principe van social proof – het idee dat mensen de acties van anderen volgen – een van de krachtigste principes. Door succesverhalen en testimonials van tevreden werknemers te delen, kun je de aantrekkelijkheid van je organisatie verhogen. Het gaat om het creëren van een positief beeld waar potentiële kandidaten zich mee kunnen identificeren. Echter, onthoud dat authenticiteit cruciaal is; social proof moet echt en oprecht zijn om effectief te zijn. Het liefst zet je je eigen medewerkers in als ambassadeurs. Zo zorg je voor echtheid en ben je direct bij de doelgroep waar je naar op zoek bent.

Conclusie: Durf te groeien

De principes van Cialdini zijn niet alleen theorieën uit een boek; ze zijn levenslessen die recruitmentprofessionals kunnen toepassen om het kandidaten makkelijk te maken om te solliciteren. Door wederkerigheid, schaarste en “social proof” slim in te zetten, kun je de dynamiek in recruitment veranderen. Tenslotte: B=MAT (Behaviour = Motivation + Ability + Trigger).

Geïnspireerd om deze principes verder te verkennen voor je online werving en arbeidsmarktcommunicatie? En daarnaast meer te leren over theorieën van mensen als B.J. Fogg, Kahneman en Neidert? Daarvoor is recent de allereerste training ‘Online Influence voor meer succes in werving‘ ingericht. Gebaseerd op het boek en de training van Bas Wouters en Joris Groen, gegeven door de Cialdini-professionals van YODA Recruitment, dat is aangehaakt bij het Cialdini-Institute als de eerste Cialdini Certified HR en Recruitment Agency ter wereld. Inclusief 10 uur persoonlijke online coaching.

‘Deze training wil recruiters wetenschappelijk bewezen handvatten geven voor effectieve online werving.’

‘Volgens mij lopen recruiters nu achter de technologische ontwikkeling aan en kunnen ze de strijd om zichtbaarheid bijna niet aan’, verklaart initiatiefnemer Marieke Dam deze stap. ‘Deze training wil ze echte, wetenschappelijk bewezen handvatten geven voor effectieve online werving. Ook het aansturen van de soms ongrijpbare arbeidsmarktcommunicatie- en marketingbureaus wordt na het volgen van deze training een stuk makkelijker.’

Lees ook

Credit beeld boven

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners