3 redenen om geen al te grappige functienamen te verzinnen

Peter Boerman Op 12 februari 2016
Gem. leestijd 2 min 1783x gelezen
Deel dit artikel:
3 redenen om geen al te grappige functienamen te verzinnen

Big Kahuna, WordPress Ninja of Sales Jedi: gekke functienamen worden steeds gewoner. Maar verstandig zijn ze niet, betoogt Paul Petrone. En wel om 3 redenen. HR-specialisten die zich ‘chief happiness‘ noemen, een barman die op zijn kaartje ‘beverage dissemination officer‘ heeft staan: reuze grappig en zeker ook onderscheidend. Maar in de huidige arbeidsmarkt is duidelijkheid toch te prefereren boven grappigheid. En wel hierom:

#1. Potentiële kandidaten weten niet wat je bedoelt

Een accountmanager, die kennen we allemaal wel. Maar wat doet in hemelsnaam een Master Handshaker? Het doel van een vacature, van élke vacature, is om de goede sollicitanten binnen te krijgen. Daarvoor is het nodig zo helder mogelijk te zijn in wat je zoekt, zodat mensen snel kunnen beslissen of de functie iets voor hen is of niet. Gebruik dus gangbare functietitels, zodat mensen die zich aangesproken moeten voelen dat ook doen – en minstens zo belangrijk: dat degenen voor wie de functie niets is, dat ook meteen snappen. Zo voorkom je dat de goede mensen de vacature overslaan en dat de minder geschikte mensen zich juist aangesproken voelen. Beslissen gaat ook bij sollicitanten steeds sneller. Zorg dus dat je ze aanspreekt op datgene wat hen aanspreekt.

#2. Het is slecht voor je online vindbaarheid

Het hangt een beetje samen met het eerste punt, maar een creatieve functietitel zorgt voor een slechte SEO. Zeg: je zoekt verpleegsters. De meeste verpleegsters die een baan zoeken, doen dat door – je raadt het al – ‘verpleegster’ in te toetsen in een zoekmachine. Een functietitel als ‘Hedendaagse Florence Nightingale’? Reuze aansprekend, maar je zult er niet snel op gevonden worden. Ook voor SEO-bots geldt dus, net als voor mensen: liever duidelijk dan grappig.

#3. Het maakt het jouw mensen moeilijker een andere baan te vinden

Dit klinkt misschien wat paradoxaal. Want waarom zou je willen dat je eigen mensen een nieuwe baan vinden? Maar toch is een beetje doorstroom altijd goed. En – indachtig de eerste twee punten: mensen met ongewone functiebenamingen op hun CV zullen niet bij veel recruiters opvallen. Bovendien zullen ze niet snel opduiken bij een (boolean) zoekopdracht van een recruiter. Mensen die eigenlijk weg willen, kunnen dan niet weg. En dat lijkt misschien fijn, in de praktijk is het beter als jouw mensen elders nóg betere banen krijgen en fantastische dingen gaan doen. Dat is namelijk goed voor jouw eigen employer brand en helpt je om het beste talent aan te trekken, mensen die ook heus wel zien waar jouw succesvolle ex-medewerkers allemaal terecht zijn gekomen… Niet dat een creatieve functietitel zo’n succesvolle overstap in de weg staat, maar het helpt natuurlijk ook niet echt. En dat is uiteindelijk niet wat je zou moeten willen… creative-job-titles Foto boven: via Flickr.com

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners