4 statistieken die je kunnen helpen om meer kandidaten aan te trekken

Peter Boerman Op 07 augustus 2018
Gem. leestijd 3 min 2232x gelezen
Deel dit artikel:
4 statistieken die je kunnen helpen om meer kandidaten aan te trekken

Meer kandidaten aantrekken? Of moeite met het schrijven van een vacaturetekst? Deze 4 statistieken kunnen je op weg helpen.

Een goede vacaturetekst schrijven is vaak lastig. Maar gelukkig is er steeds meer onderzoek beschikbaar dat je bij dit proces kan ondersteunen. LinkedIn deed recent ook weer eens een duit in het zakje, en kwam na analyse van (de reacties op) zo’n 4,5 miljoen vacatures tot enkele opmerkelijke bevindingen. We delen er 4:

#1. Korter = beter

Helemaal verrassend is het niet, maar de lengte van de vacaturetekst blijkt zeer bepalend voor het aantal reacties. Een vacaturetekst van minder dan 300 woorden scoorde de meeste sollicitaties: 8,4 procent meer dan gemiddeld. Een tekst van 300 tot 600 woorden scoorde daarentegen 3,4 procent ónder het gemiddelde aantal sollicitaties. Opvallend: een tekst lánger dan 600 woorden scoorde ook weer (een beetje) bovengemiddeld.

Het ging hier trouwens om de sollicitatieratio per view, dus om de vraag: hoeveel van de mensen die een vacature bekeken besloten ook te solliciteren? Vraag je je af wat je dan het beste kunt schrappen om je vacature kort te houden? Daar helpt deze heatmap dan weer bij…

#2. Mannen solliciteren eerder

Als vrouwen een vacature zien, zijn ze minder snel geneigd te solliciteren dan mannen. Een man solliciteert volgens het onderzoek gemiddeld 13 procent eerder als ze een vacature zien dan een vrouw.

Een man solliciteert gemiddeld 13 procent eerder als ze een vacature zien dan een vrouw

Dat heeft ook te maken met het woordgebruik in vacatures, zo blijkt. Er is de laatste tijd vrij veel aandacht voor ‘vrouwelijke’ en juist typisch ‘mannelijke’ woorden die in vacatures gebruikt worden. Ook zijn er apps die hierop je vacature kunnen scannen, zodat je voorkomt dat bijvoorbeeld vrouwen zich er niet door aangesproken voelen.

#3. Kandidaten solliciteren vroeg in de week

Ook niet helemaal verrassend of nieuw, maar uit dit onderzoek blijkt nogmaals dat kandidaten vooral in het begin van de week naar vacatures kijken, en erop reageren.

#4. Sommige sectoren kennen meer conversie

In sommige sectoren reageren kandidaten snel op een vacature, in andere blijkt het juist moeilijker om een kandidaat te verleiden. Zo kent de uitzendsector de hoogste sollicitatieratio. Gekeken naar banen in de sector zelf (dus niet de vacatures die de bureaus plaatsen voor hun klanten), scoort de uitzendsector 14 procent bovengemiddeld. Ook de tech- en softwaresector en de telecom scoren gemiddeld hoge percentages.

De overheid heeft gemiddeld het meeste views op een vacature nodig voor er één sollicitatie komt

Aan de andere kant van het spectrum staan de overheidsvacatures. Daar is de sollicitatieratio (het aantal sollicitaties per view van een kandidaat) 23 procent ondergemiddeld. Ook de zorg en de transportsector scoren hier (relatief) iets minder. Zij moeten gemiddeld dus voor méér views zorgen willen ze op evenveel sollicitaties kunnen rekenen als de uitzendsector.

Meer weten over vacatureteksten?

Op 28 november organiseert de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie weer de training ‘Vacatureteksten schrijven‘. Hier leer je in één dag een goede online vindbare vacaturetekst te schrijven, die de doelgroep aanspreekt, preselecteert en aanzet tot solliciteren. Inschrijven is nu al mogelijk.

Lees ook:

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners