De 4 grootste trends in recruitment, volgens HR-directeuren

Peter Boerman Op 30 december 2015
Gem. leestijd 2 min 3347x gelezen
Deel dit artikel:
De 4 grootste trends in recruitment, volgens HR-directeuren

HR-directeuren en -beslissers voorzien voor volgend jaar 4 grote trends op recruitmentgebied waar zij op in willen spelen.

Connexys vroeg in een onderzoek HR-directeuren naar hun plannen en verwachtingen voor de (nabije) toekomst. Hieruit komen 4 duidelijke trends naar voren.

Trend #1.

>> Inhuur en werving schuiven ineen

Van de respondenten verwacht 63 procent dat inhuur van arbeidskrachten en externe werving steeds verder naar elkaar toe bewegen. Momenteel wordt de inhuur van flexkrachten nog vaak decentraal geregeld, vaak via hiring managers (44%). Bij 39% van de respondenten wordt HR helemaal niet betrokken bij de inhuur van tijdelijke arbeidskrachten. Ook kijkt 39% niet naar de beschikbaarheid en geschiktheid van intern personeel voor het invullen van vacatures.

Voor HR een grote kans, aldus Connexys, zeker als HR-mensen erin slagen één loket te maken om de juiste kandidaat voor de klus aan te trekken, ongeacht of die kandidaat nu binnen of buiten de organisatie gevonden wordt, en ongeacht of hij of zij nu aan de slag gaat met een vast contract, via een flexovereenkomst of op zzp-basis. Hierdoor kan vaak een behoorlijke kostenbesparing worden gerealiseerd. En zeker zo belangrijk: niet de herkomst of de contractvorm, maar de geschiktheid van de kandidaat wordt leidend.

Trend #2.

>> Employer branding wint aan belang

Van de respondenten geeft 75 procent aan dat arbeidsmarktcommunicatie in de toekomst onderdeel vormt van het strategisch HR-beleid. Ook zegt 63 procent flink te gaan investeren in employer branding. Toch geeft maar 37% aan het imago te peilen onder sollicitanten.

Veel werkgevers zeggen hun organisatiecultuur te zien als één van de belangrijkste pullfactoren bij de werving. Driekwart van de werkgevers zegt inmiddels ook te ‘meten’ of de kandidaat past bij die cultuur.

Trend #3.

>> Recruitment wordt marketing

Van de respondenten onderschrijft 69 procent de stelling dat de rol van de recruiter verschuift naar die van (online) marketeer. Verschillende wervingsdoelgroepen krijgen bij hen elk een eigen benadering, ze richten recruitmentfunnels in, en maken gebruik van bijvoorbeeld e-mailmarketing, marketing automation, lead generatie en contentmarketing. 

Toch valt hier ook nog een slag te maken, aldus Connexys’ onderzoek. Zo geeft net de helft van de respondenten aan actief talent pools te gebruiken om talent te vinden. Ook geeft maar een kleine 44% aan zzp’ers actief aan zich te binden.

Trend #4.

>> De candidate experience wordt leidend

Van de respondenten geeft 74 procent aan dat de schaarste van talent in de toekomst toeneemt. Ook geeft eenzelfde percentage aan veranderingen te zullen doorvoeren in het werving- en selectieproces, (mede) om de kandidaatervaring te verbeteren. Dat gaat dan over de hele candidate journey, van het oriëntatie- tot zelfs het pre- en onboardingproces. Met name de mobiele ervaring speelt hierin steeds meer een rol, zo blijkt.

Lees meer trends voor 2016

 

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners