De 10 meest gemaakte sollicitatiefouten (en hoe die op te lossen)

Peter Boerman Op 04 januari 2016 Gem. leestijd 2 min2098x gelezen
Deel dit artikel:
De 10 meest gemaakte sollicitatiefouten (en hoe die op te lossen)

Wat zijn de grootste frustraties van sollicitanten? Bureau Whyz zet er 10 op een rij, en vertelt hoe ze op te lossen.

De economie trekt aan en de werkgelegenheid daarmee ook. Sollicitanten krijgen weer vaak de touwtjes in handen, signaleert Edwin Cornet van headhuntersbureau Whyz. Toch zijn bedrijven zich daar niet altijd van bewust. Welke kansen laten werkgevers nog liggen? De 10 meest gemaakte fouten en hoe die opgelost kunnen worden.

#1. Doe het als recruiter niet alleen
Betrek op tijd iemand van de afdeling bij het gesprek, zodat een kandidaat met een mogelijk toekomstige collega spreekt. Die kan de kandidaat echt warm krijgen voor de functie en afdeling.

#2. Wees je bewust van je imago
Wat kan jouw bedrijf aan iemands carrière toevoegen? Zet alle plussen en minnen op een rij. En bedenk hoe je jouw bedrijf kunt verkopen.

#3. Kijk eerst of er een klik is
Maak eerst kennis met een kandidaat en laat hem of haar pas daarna een assessment doen. Dan weet je tenminste of er een klik is. Scheelt jullie allebei een boel tijd en frustraties.

#4. Wees gastvrij
Besef wat jouw rol in het gesprek is. Streef er naar om een goede sfeer neer te zetten. Wees gastvrij, niet alleen maar eisend. Verleid.

#5. Wees empathisch en niet vijandig
Het klinkt als een open deur, maar dat is het (helaas) niet. Nog veel bedrijven beginnen een gesprek aanvallend, en stellen dat ‘de kandidaat niet moet denken dat we de functie voor hem aanpassen.’

#6. Bied verticale groei aan
Geef iemand de kans om door te groeien in zijn of haar functie. Als je horizontale groei aanbiedt, accepteer dan dat je een kandidaat krijgt zonder ambities.

#7. Zet vooraf een goed en helder profiel neer.
Met een goed en helder profiel voorkom je dat het proces onnodig lang duurt. Investeer vooraf in tijd, zodat je niet na een maand de verkeerde kandidaten hoeft af te wijzen. Betrek dus meteen de HR-directeur en de afdelingsmanager bij het opstellen van een vacature.

#8. Durf iemand aan te nemen
Twijfel niet te lang, plan niet nog een extra gesprek in met de ceo, waardoor het proces langer duurt dan nodig is. De kandidaat bedenkt zich wellicht en kiest een andere partij.

#9. Wees consistent
Alles is marketing, dus ook de arbeidsmarktcampagne. Die moet dus consistent zijn. Niet eventjes iets vernieuwends aan de voorkant aanpassen, zonder dat er aan de achterkant werkelijk iets verandert.

#10. Overweeg om 50-plussers aan te nemen
Onderzoek blijkt vooroordelen over 50-plussers te ontkrachten wat betreft de arbeidsproductiviteit. Daarbij hoeven ze soms niet zoveel te verdienen als in de laatste functie: ze hebben het huis al (deels) afbetaald, de kinderen zijn (vaak) het huis al uit en ze staan te springen om weer aan de bak te kunnen. En nog een voordeel: ze zijn loyaal, zodat je niet snel opnieuw hoeft te gaan werven.

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Adver-Online Group
BRANDMANNEN
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
OTYS
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
RecruitNow
Timetohire
ToTalent.eu
WBNRS