Deze 8 lessen leerden we op Enjoy Employability

Werf& gastredacteur Op 21 maart 2016
Gem. leestijd 6 min 1738x gelezen
Deel dit artikel:
Deze 8 lessen leerden we op Enjoy Employability

Op 17 maart was Enjoy Employability 2016, hét jaarcongres van de duurzame inzetbaarheid, georganiseerd door Steam en iG. Tekstschrijver Nicol Tadema doet verslag van de hoogtepunten.

De vraag die deze donderdag centraal stond: hoe bereiden we ons voor op de arbeidsmarkt van de toekomst? Een antwoord in 8 delen.

#1. Harry Langevoort (IBM): ‘Robots maken ons niet overbodig’

harrylangevoortIk dacht een redelijk beeld te hebben van hoe snel de technologische ontwikkeling gaat. Maar toch viel mijn mond nog geregeld open bij de toepassingen die Harry Langevoort liet zien. De senior managing consultant bij de supercomputer IBM Watson toont bijvoorbeeld hoe Watson de rol van callcentermedewerker (deels) overneemt. De computer staat de klanten keurig te woord en beantwoordt diverse vragen, zoals over een factuur of over hoe een set-up box aan te sluiten.

Schattig en grappig

Is techniek feilloos? Nee dus, want er moet een mensenhand aan te pas komen om de volgende video over Eli te starten. Maar ik weet nu wel wat ik wil voor mijn volgende verjaardag. ‘Eli’ is niet alleen handig ‘to grab the other one’ en ‘to grab the green thing’ maar is ook nog eens schattig en grappig. Als ‘Eli’ onbetaalbaar is, neem ik trouwens ook genoegen met de keukendevice waarover Harry vertelt: een device dat mijn boodschappenlijstje en de houdbaarheidsdatum van producten bijhoudt en meer.

Worden we overbodig?

Maakt de digitalisering en robotisering mensen in de toekomst overbodig in de arbeidsmarkt? Harry denkt van niet. Wel gaat de techniek mensen ondersteunen in hun werk. En de robotisering brengt een heel nieuw werkterrein waar ook heel veel nieuwe jobs zullen ontstaan.

#2. Lucas van Wees (KLM): ‘We moeten helpen mensen een keuze te geven’

lucasvanweesOok binnen de KLM neemt de technologie/robotisering ongelofelijk toe, vertelt de volgende spreker, Lucas van Wees. Ben jij bijvoorbeeld al eens door robot ‘Spencer’ aan de hand genomen naar de volgende gate als je op Schiphol wilt overstappen? En de track & trace die we nu (bijna) alleen nog kennen van PostNL en andere bezorgdiensten, is via een zogeheten tracer-tool inmiddels ook toepasbaar voor je bagage. Op de persoonlijke wensenlijst van Van Wees staat ‘Babel’, een (nog niet bestaande) app waarmee je elke vorm van communicatie real time kunt laten vertalen in elke wereldtaal.

Inzetbaarheid

Als het gaat om inzetbaarheid, kijkt KLM naar 4 elementen, zo zegt Van Wees: mobiliteit, flexibiliteit, gezondheid en participatie. Hij vertelt daarbij bijvoorbeeld over ‘The Commercial Academy’, een opleidingsvorm waarbij KLM-managers de rol van docent op zich namen. Deze managers/docenten werden ‘Jedi-masters’ genoemd en ontvingen (bij een bepaald level) free business tickets voor zichzelf en their significant other. Plus nog eens 10.000 euro die besteed kan worden aan hun eigen ontwikkeling/inzetbaarheid. Niet alleen een geslaagde manier om managers te verleiden om Jedi-master te worden, maar ook om de masterclasses bovendien razendsnel vol te laten lopen met vele KLM-medewerkers die maar al te graag de verhalen van de managers wilden horen.

Helpen een keuze te maken

Een mooi voorbeeld, aldus Van Wees, want hij vindt dat HR mensen moet helpen hen een stem te geven en om een keuze te maken. Op die manier kan HR (indirect) een grote invloed hebben op de toekomst van carrières en ontwikkeling van mensen.

#3. Maaike Thijssen (ASML): ‘Vitaliteit is meer dan elke dag een appel’

maaikethijssenMaaike Thijssen, Corporate Vitality Manager bij ASML, heeft het over een nét wat andere insteek van employability: die vanuit de vitaliteit, 1 van de 3 pijlers van duurzame inzetbaarheid bij het Veldhovense bedrijf. Vitaliteit gaat bij ASML verder dan zorgen dat de 14.500 medewerkers elke dag een appel eten. Het vitaliteitsprogramma kent 4 thema’s, aldus Thijssen: mental fitness, rust & herstel, voeding, en sport & activiteiten.

Een paar voorbeelden:

  • 80% van wat je in het gloednieuwe bedrijfsrestaurant kunt eten is biologisch.
  • Dagelijks geven 5 trainers mindfulnesstrainingen.
  • Er worden sleep support-trainingen gegeven, onder meer geschikt voor alle medewerkers die in ploegendiensten werken.
  • Bij ASML hebben zich zo’n 12 sportverenigingen georganiseerd. ASML biedt hiervoor ook een sponsorprogramma aan (hoe hoger het niveau, hoe hoger het sponsorgeld).

Andere interessante weetjes die Thijssen met ons deelt:

  • ASML werkt niet (meer) met Arbodiensten. Op de campus in Veldhoven is een eigen health service aanwezig. Zo kan ASML het verzuim beter sturen. Hierdoor is het verzuim gezakt naar 2,1%, goed voor een besparing van 5 miljoen euro.
  • Positieve psychologie en doelgroepgericht communiceren is de manier om de ‘aparte’ doelgroep van ASML écht te bereiken. Noem het geen ‘Passieworkshop’ maar een ‘Discover Your Drivers’-workshop. ASML-medewerkers overtuig je immers niet op gevoel, maar met data.

#4. Maaike Kooter (iG!): ‘54% zit in de badkuip van de arbeidsmarkt’

maaikekooterMaaike Kooter, projectleider Employability bij Intelligence Group, neemt ons vervolgens mee in de veranderingen op de arbeidsmarkt. Enkele highlights uit haar sessie:

  • 54% van de Nederlandse beroepsbevolking zit in de ‘badkuip’ van de arbeidsmarkt.
  • Perspectief begint bij weten waar je staat als organisatie.
  • Bewustwording en urgentie creëren vraagt om structureel communiceren, het ‘gat’ verkleinen en veranderen.

Kooter laat ons achter met 10 kritische vragen over onze eigen inzetbaarheid, ofwel ‘Food for thought’:

  1. Weet je wie er in jouw organisatie in de badkuip zitten?
  2. Weet jij wie je ‘key players’ zijn?
  3. Wanneer heb je zelf voor het laatst gesolliciteerd?
  4. Heb jij grip op externe arbeidsmarktinformatie?
  5. Wat gebeurt er als je je cv uploadt in een database van een vacaturebank?
  6. Wanneer heb je voor het laatst iemand geselecteerd?
  7. In hoeverre ben jij te vervangen door een robot?
  8. In hoeverre ben je te vervangen door een zzp’er?
  9. Hoe ziet jouw eigen baan er in 2020 uit?
  10. Wanneer heb jij voor het laatst een relevante opleiding gevolgd?

#5. Wim Hoogendoorn (Rotterdam): ‘Wat je liefhebt, daar ben je het meest kritisch op’

wimhoogendoornDe volgende spreker is Wim Hoogendoorn, concerndirecteur BCO bij de Gemeente Rotterdam en voormalig topvolleyballer. Hij vertelt hoe de Gemeente Rotterdam de afgelopen jaren heeft geïnvesteerd in de mobiliteit van medewerkers en hoe de hernieuwde visie op loopbaanbegeleiding is ontwikkeld.

Enkele citaten die het vermelden waard zijn:

  • ‘Rotterdam is hot, hip en happening. Als ik zelf in Rotterdam rondloop, denk ik: Is dit het nu echt? Ja, kennelijk.’
  • ‘Rotterdammers zijn het gelukkigst van Nederland’ (tot Hoogendoorns eigen verbazing)
  • ‘Zoals Rotterdammers dat zeggen: blijf met je gore poten van mijn gore klotestad af.’
  • ‘Wat wel jammer is: we zijn gedaald op het lijstje van geliefde werkgevers.’
  • ‘Wat mensen willen staat centraal. Niet het geld.’
  • ‘Wat je liefhebt, daar ben je ook het meest kritisch op. Kijk maar een keer thuis vanavond.’
  • ‘Mensen vinden het héél leuk om voor Rotterdam te werken. Dat is niet zó gek ook.’
  • ‘Leiderschap wordt de sleutel voor mobiliteit en flexibiliteit binnen Rotterdam.’

#6. Oskar van Rijswijk: ‘Mensen moeten zélf een kaartje voor de achtbaan kopen’

oskarvanrijswijkHet volgende moment is voor Oskar van Rijswijk, bestuurder bij de FNV. Centraal in zijn verhaal staat het achtbaanmoment: het moment dat je dreigt je baan te verliezen. Zoals Oskar zegt: ‘We willen graag dat mensen zélf een kaartje kopen en zélf ervoor kiezen om vol adrenaline in die achtbaan te gaan zitten.’ Volgens Van Rijswijk draait het daarbij om ‘Het Duplo-principe’, bestaande uit 4 bouwstenen: samen, keuzevrijheid, maatschappelijk relevant en toekomstbestendig.

#7. Geert-Jan Waasdorp (iG!): ‘Inactiviteit is funest’

Geert-Jan Waasdorp, Intelligence GroupBij de ‘powersessies’ die volgen is een van de sprekers Geert-Jan Waasdorp, oprichter van mede-organisator de Intelligence Group. Hij legt de aanwezigen de case voor van een Eindhovense zorgverzekeraar die gaat reorganiseren, waardoor 200 medewerkers boventallig worden verklaard. Vooral administratieve (ondersteunende) functies op (v)mbo en hbo-niveau gaan verloren. De kenmerken: gemiddelde leeftijd 51, gemiddeld aantal dienstjaren 12 en de locatie: Eindhoven.

Eén conclusie breed gedeeld

Vervolgens worden de aanwezigen aan het werk gezet. Hoe om te gaan met deze mensen? Is er een oplossing voorhanden? Bij de nabespreking blijkt één conclusie breed gedeeld te worden: inactiviteit is funest.

#8. Rico Schuijers, sportpsycholoog: ‘Het gaat om de mentale factor’

ricoschuijersHet slot van de dag is voor sportpsycholoog Rico Schuijers, die helder antwoord geeft op de vraag: hoe kun je in alle omstandigheden laten zien wat je kunt? Met vakmanschap als uitgangspunt gaat het dan puur nog om de mentale factor: om motivatie, spanning, concentratie en zelfvertrouwen.

De ingrediënten om optimaal te presteren

Deze 4 elementen vormen het fundament van een programma dat onder andere bij 30.000 politiemensen wordt uitgerold, vertelt Schuijers. Het blijken dé ingrediënten om optimaal te presteren, of het nu gaat om medailles halen, ziekteverzuim reduceren, sales verhogen, geweld terugdringen of geluk bevorderen.

 

 

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners