Zo kun je met 4 draadjes, een chip en een batterij héél opvallend werven

Peter Boerman Op 25 mei 2018
Gem. leestijd 3 min 530x gelezen
Deel dit artikel:
Zo kun je met 4 draadjes, een chip en een batterij héél opvallend werven

Werven kun je op de meest onverwachte plekken en momenten. Door een wifi-netwerk over te nemen bijvoorbeeld. Matthijs Roumen legt uit hoe ze dat bij M2Media recent gedaan hebben.

‘Talent is schaars. Zeker in de media. Natuurlijk hebben we bij M2Media het leukste team, de mooiste klanten en de lekkerste koffie. Ons bureau groeit als kool, is genomineerd voor mediabureau van het jaar en staat flink in de schijnwerpers. Maar een vacature onder de aandacht brengen bij de meest mediawijze doelgroep, de mediaprofessionals, is verdomd lastig.

Wat opvallends nodig

Deze banner-blinde groep mensen verleid je niet met een LinkedIn-advertentie of een goede plaat op Instagram. Daar heb je wat opvallends voor nodig. Al helemaal op senior niveau, voor onze vacature voor een Communications Consultant. Daarom kwamen we op een simpel maar effectief idee. Een slinks plannetje wat we gingen uitvouwen op het moment dat 80 procent van het belangrijkste deel van die doelgroep bij elkaar zou zijn: bij de uitreiking van de AMMA’s, dé vakprijzen voor de media.

Een eigen wifi-signaal

We noemden het: Wifi Recruitment. We ontwikkelden een eigen wifi-signaal om een zelfgeschreven boodschap uit te zenden. “Bij M2Media zoeken we sr. communications consultant. Interesse? Connect met dit wifinetwerk. M2Media zoekt nieuwe collega.” Door rekening te houden met de beginletters van de zinnen waren we in staat de volgorde naar eigen hand te zetten.

wifi m2media

Je telefoon doet jou graag een voorstel

Het fijne is dat zowel iOS- als Android-telefoons je maar al te graag willen verbinden met een mobiel netwerk. Als je thuis of op kantoor bent connect je telefoon vaak automatisch. Maar als je op een plek bent waar je geen bekend wifi-netwerk hebt (of slecht bereik omdat er veel mensen op een kleine oppervlakte zijn, zoals bij een uitreiking), dan wil je telefoon jou maar al te graag een voorstel doen voor wifi.

Hoe werkt het?

Als je verbindt met één van de netwerken, wordt een pagina vanaf de mobiele server geopend. Dat is vergelijkbaar met hoe je in een hotel of in de trein met wifi verbindt en eerst voorwaarden moet accepteren. Naast een samenvatting van de vacature (bij een award heeft de doelgroep niet de tijd om álles uitvoerig te lezen) schreven we op die pagina ook een korte introductietekst om duiding te geven aan de plek waar de doelgroep de vacature tegenkwam;

“Een vacature op een wifi-netwerk? Zeker. Want in onze filosofie zijn álle contactpunten media.

Genoeg over ons. Want naast onze jacht naar de titel Mediabureau van het jaar, zijn we op zoek naar jou. Tenminste, als je media in je hart hebt. We zijn namelijk op zoek naar een: Senior Communications Consultant!”

wifi m2media marielle

Spreek Mariëlle maar aan

Ook riepen we de doelgroep op om onze HR-manager Mariëlle aan te spreken bij de AMMA’s (of, als je al een glaasje te veel op had, haar de volgende dag te mailen).

Tijd voor actie

Is dit op jouw lijf geschreven? Toon ons dan je daadkracht en ga op zoek naar Mariëlle, onze HR Manager. Dat kan vanavond bij de AMMA-uitreiking, maar ook morgen via marielle@m2media.nl. En hup, nu weer aan de borrel!

Alle verwachtingen overtroffen

De actie heeft onze verwachtingen overtroffen. Het was niet alleen hét gesprek van de avond bij de AMMA’s (inclusief vele complimenten van de concurrerende bureaus), ook heeft het daadwerkelijk een eerste aantal cv’s opgeleverd. Daarnaast staan we er goed op als innovatief bureau dat daadwerkelijk van alles media weet te maken. Wat ook weer erg prettig is voor alle merken die aanwezig waren bij de AMMA-uitreiking!’

Dit blog is geschreven door Matthijs Roumen, strategy director bij M2Media.

Lees ook:

Tags:
Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners