De 4 grootste vergissingen die je als recruiter kunt maken

Peter Boerman Op 12 augustus 2016
Gem. leestijd 2 min 1210x gelezen
Deel dit artikel:
De 4 grootste vergissingen die je als recruiter kunt maken

Goed recruiten valt niet mee. Deze 4 valkuilen liggen altijd op de loer.

Het is bepaald geen rocket science die Cornerstone on Demand in zijn infographic gestopt heeft. Maar het levert wel leuke plaatjes en – toegegeven – best aardige inzichten op. En op die manier een handige checklist voor de moderne recruiter. Wat zijn de 4 grootste vergissingen die de cloud-based HR-softwareleverancier constateert?

#1. Slechte interne mobiliteit

Als je niet eerst intern kijkt of je (belangrijke) vacatures met eigen mensen kunt vervullen, kun je snel mensen kwijtraken; de belangrijkste bron van talent beledigen en tegelijk het moraal van je medewerkers ondermijnen.

csod 1 vergissingen

En dus?

Als je eigen mensen geen loopbaan bij jou voor zich zien, zullen ze dat bij een ander proberen te doen.

#2. Een slechte mobiele ervaring

Als je er niet in slaagt kandidaten een goede mobiele ervaring te bieden, zullen ze in het proces snel afhaken. Denken dat mobiel solliciteren een optie is? Dat is geen optie meer. Kandidaten zeggen resoluut te zullen afhaken als de mobiele ervaring niet goed is.

vergissingen #2

En dus?

Als je het aantal devices beperkt waarmee mensen kunnen solliciteren, beperk je meteen het aantal sollicitaties dat je krijgt.

#3. Geen preselectie-test doen

Geen assessments doen voordat iemand aangenomen wordt, of liever nog: voordat iemand voor het eerst op gesprek komt, betekent verloren tijd en een vergrote kans op slechte aannames, aldus de softwareleverancier. Je kunt je niet veroorloven om tijd te spenderen aan de verkeerde kandidaten, laat staan dat je ze aanneemt. Altijd testen dus, zeggen ze, en het liefst zo vroeg mogelijk.

csod 3 bad hires

En dus?

Elimineer ongekwalificeerde kandidaten zo snel mogelijk, voordat ze een bedreiging voor je team kunnen worden.

#4. Geen benul van sociale media

Je vacatures op sociale media bekend maken betekent nog niet dat je social-savvy bent. Sociale media horen in elk aspect van je recruitmentproces een plek te hebben, van het bekend maken van de vacatures tot de manier waarop kandidaten hun belangstelling bekend kunnen maken.

vergissingen #4

En dus?

Hoe meer social-friendly je proces, hoe meer sollicitanten je zult mogen verwelkomen.

De hele infographic nog eens bekijken? Dat kan hier.

Tags:
Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners