4 tips voor een beter werkgeversimago in crisistijd

Redactie Op 20 juli 2009
Gem. leestijd 2 min 3047x gelezen
Deel dit artikel:

Ondanks de economische crisis is de strijd om talent nog niet gestreden. Getalenteerde, hoogopgeleide medewerkers zijn nog steeds moeilijk te vinden. En als ze al te vinden zijn, blijven ze door de onzekere economie zitten.  Een positief bedrijfsimago en een sterk merk maken de zoektocht naar talent makkelijker, ook in tijden van crisis.

Het belang van het werkgeversimago

In slechte economische tijden is de eerste reactie van veel bedrijven om de buikriem aan te halen. Vaak wordt er dan bezuinigd op arbeidsmarktcommunicatie inclusief  het werkgeversimago. En dat is zonde, want een zorgvuldig opgebouwd werkgeversmerk zorgt ervoor dat talent de organisatie weet te vinden. Wanneer hier ineens geen aandacht meer aan wordt besteed loopt een organisatie het risico om, wanneer de economie weer aantrekt, niet meer bekend te staan als een aantrekkelijke werkgever. Wanneer de strijd om talent dan weer in alle hevigheid losbarst, heb je als werkgever het nakijken.

4 tips

Maar een goed werkgeversimago opbouwen en onderhouden kan erg prijzig zijn. In barre tijden is er ook niet altijd geld voor. Maar employer branding hoeft niet per se veel geld te kosten. Werf& Geeft 4 tips om goedkoop aan je werkgeversimago te bouwen

1. Gebruik sociale media

Hyves en LinkedIn zijn goede en bovenal gratis manieren om op internet in de publiciteit te komen. Er zijn geen opstartkosten aan verbonden, maar ze moeten om effectief te zijn wel worden bijgehouden. Door het beantwoorden van vragen en het aangaan van discussies laat je als organisatie interesse zien en dat wordt doorgaans erg gewaardeerd. Mensen gaan zo in positieve zin over de organisatie praten, wat gunstig is voor het imago.

2. Probeer ontslagen te vermijden

Probeer als het kan ontslagen te vermijden. Het kan voorkomen dat je als organisatie niet genoeg werk hebt om een groep mensen in dienst te houden terwijl je ergens anders juist weer mensen nodig hebt. Maar door mensen te ontslaan terwijl je tegelijk anderen werft stuur je een dubbele boodschap naar de arbeidsmarkt en dat komt het imago niet ten goede. Er zijn andere manieren om te besparen zonder mensen op straat te zetten, je kunt ze vinden in dit artikel.

3. Gebruik je personeel als ambassadeur

De beste ambassadeur voor een organisatie is het eigen personeel. In de ‘gewone’ markt is gebleken dat consumenten veel meer waarde hechten aan het oordeel van iemand die het product zelf heeft gekocht dan aan wat de fabrikant er zelf van zegt. Zo werkt het ook op de arbeidsmarkt. Als de werknemers in positieve zin spreken over een organisatie, dan doet dat veel goeds voor het werkgeversimago. Maar dit hang af van de tevredenheid en enthousiasme van het personeel, wat in crisistijden vaak snel minder kan worden door bijvoorbeeld dreigend ontslag. Hoe je daarmee om kan gaan vind je in dit artikel op deze site.

4. Leer van anderen

Allerlei organisaties vinden manieren om met een beperkt budget aan hun werkgeversimago te werken. Kijk dus goed naar hoe andere organisaties dit doen en kijk goed rond op internet. Op sites als budgetrecruitment.nl staan veel nuttige tips. Lees ook de special in Werf& nummer 4 over kostenefficiënt werven, hierin staat veel praktische info over werven met een beperkt budget. Dit nummer is na te bestellen via deze pagina.

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners