43 procent werkzoekenden hoort niets na sollicitatie

Peter Boerman Op 22 november 2013 Gem. leestijd 2 min2967x gelezen
Deel dit artikel:
43 procent werkzoekenden hoort niets na sollicitatie

43 procent van de Europese werkzoekenden hoort na een sollicitatie niets meer van het bedrijf waar ze gesolliciteerd hebben. Het niet communiceren van een afwijzing kan serieuze gevolgen hebben. Voor 84 procent van de sollicitanten heeft dit als gevolg dat zij een negatieve associatie heeft met de werkgever. Dit is niet alleen slecht voor de employer brand van het bedrijf, maar ook voor de omzet van het bedrijf.

Ook negatief voor corporate brand

Dit blijkt uit een onderzoek onder ruim 21.000 werkzoekenden van vacaturesite StepStone. Maar liefs 60% van de werkzoekenden geeft aan dat ze bij geen respons op hun sollicitatie ook geen producten of diensten van een bedrijf meer zullen aanschaffen. Door als bedrijf de sollicitaties op een correcte manier af te handelen, kan dit voorkomen worden en hoeft het imago geen deuken op te lopen.

Perceptie op werkgeversmerk

Mirjam Aardoom van StepStone Nederland zegt: ‘’Het sturen van een afwijzing is een absolute verplichting voor een recruiter. Het hoort er gewoon bij. Het maakt niet uit of dat nu een telefoontje is, een mail of een brief, maar het is een normale beleefdheidsvorm om wel iets te laten weten aan de kandidaat. Ook als deze wordt afgewezen. Bedrijven zijn zich nog niet altijd bewust van de invloed die een sollicitatieprocedure heeft op de perceptie van het (werkgevers)merk. Het koopgedrag van 60% van de sollicitanten wordt door deze nalatigheid beïnvloed, dit is behoorlijk. En dan hebben we het nog niet eens over de volgers van deze kandidaten die met 1 tweet zijn bereikt.”

Het onderzoek van Stepstone is gehouden in zeven Europese landen: Oostenrijk, België, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Nederland en Zweden. Aan 798 organisaties werd hun mening gevraagd over wervingsprocessen en 21.262 werkzoekenden deelden hun ervaringen over het zoeken naar een baan.

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

123film
Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Apply
BRANDMANNEN
Bullhorn
Carerix
Compagnon
Cooble
Digitaal bureau Elephant
Employer Brand Builders
Freshheads
Guruz
Indeed
Intelligence Group
JEX
Jobdigger
Monsterboard
Pro Contact
Radancy
RAFT
Recruitercode
Recruitment Accelerator
Recruitment Marketeers
Recruitment Tech
Recruitment Valley
RecruitNow
SendtoDeliver
Staff Capital
SteamTalmark
Textmetrics - Smart AI writing software voor  tekstoptimalisatie
the HERD
Tigris
Timetohire
ToTalent.eu
Undutchables Recruitment Agency
WBNRS
Wees Vaardig
Your Talent Agency