Hoe win je de dans om de schaarse student?

Werf& gastredacteur Op 01 juni 2018
Gem. leestijd 3 min 943x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe win je de dans om de schaarse student?

Het is druk op de universiteiten en hogescholen. Veel werkgevers dansen hier om het schaarse talent heen. Hoe zorg je ervoor dat de meest gewilde student uiteindelijk voor jou kiest?

Een aantal jaar geleden kon je als student nog lastig aan een baan komen. Nu word je steeds vaker al in het laatste jaar van je studie uit de collegebanken geplukt en verleid met de beste aanbiedingen. De een nog mooier dan de ander. Het blijkt zelfs dat bijna 2 op de 3 HR-managers ervan overtuigd is dat je nieuwe werknemers het beste kunt werven tijdens het begin van hun laatste studiejaar. Zo ben je er immers als een van de eersten bij. En de benodigde vaardigheden? Die brengen ze later zelf wel bij.

Goed werkgeverschap, dat scheelt al een hoop

De strijd om talent lijkt steeds vroeger gestreden te worden. Maar als de concurrentie in de collegebanken zo groot is, hoe word je dan de meest interessante werkgever waar talent op afstapt en waar werknemers vervolgens ook willen blijven?

De strijd om talent lijkt steeds vroeger gestreden te worden

Goed werkgeverschap blijkt van invloed te zijn op het aantal sollicitanten dat reageert op een vacature. Kenmerkend voor deze werkgevers is dat zij uitblinken in hun transparantie: ze zijn open over hun doelen en voorwaarden, en luisteren echt naar hun werknemers. Werknemers weten op hun beurt wat er van ze verwacht wordt en voelen zich gewaardeerd als hen om hun ideeën worden gevraagd.

Geen trukendoos opentrekken

In een markt waar de kandidaat een sterke positie heeft, is het aan de werkgever om zich op de juiste manier te presenteren. Dat wil niet zeggen dat er een trukendoos moet worden opengetrokken om de kandidaat te paaien, het is vooral belangrijk dat de werkgever open is over waar de organisatie voor staat en hoe een loopbaan binnen de organisatie eruit kan zien.

Kritisch en selectief

Het talent dat nu in de collegebanken zit, behoort tot Generatie Z. Deze generatie onderscheidt zich duidelijk van alle voorgaande: digitaal razendsnel, ondernemend en met een focus op geld en zekerheid. Hen perspectief bieden is de juiste manier om hen te overtuigen. Dat kan op verschillende manieren: het belangrijkste is dat de mogelijkheden aansluiten bij de wensen van de werknemer. Kandidaten zijn kritisch en selectief en zoeken een baan die echt bij ze past.

De drang naar zekerheid biedt ook mogelijkheden voor de werkgever

Dat geldt ook voor het salaris. De drang naar zekerheid biedt ook mogelijkheden voor de werkgever: zorg ervoor dat werknemers kunnen blijven groeien, zowel persoonlijk als financieel, en je vergroot de kans om de werknemers voor langere tijd te houden. Met ontwikkeltrajecten als ‘leven lang leren’, interne doorgroeimogelijkheden en het begeleiden van talent kan het potentieel van de werknemer echt worden benut.

Geen wollige vacatureteksten

De jongeren van Generatie Z zijn eraan gewend dat alles binnen een klik te vinden is, of dat nu nieuws is, een product of een baan. Daarom is het van belang dat de werving ook wordt aangepast op deze jongeren. Vacatures staan online en op social media, en zijn op elk device te lezen. Jongeren haken direct af als de vacaturetekst te wollig is of als er geen duidelijk eisen en arbeidsvoorwaarden te vinden zijn.

Videosollicitatie de gewoonste zaak van de wereld

Deze verandering zorgt ook voor een verandering in de manier van solliciteren. Dat doe je nu mobiel, schriftelijk of met behulp van video of via WhatsApp. Een werkenbij-site is een goede start, maar niet voldoende. Bedrijven moeten aanwezig zijn waar de kandidaat is, dus ook op sociale media. Het zou ook vreemd zijn als dit niet zo was: de functies zijn net zo digitaal als de generatie zelf. Werving is data-driven geworden, sollicitatieprocedures moeten mobile friendly zijn en een videosollicitatie is de gewoonste zaak van de wereld.

Wees duidelijk over de verwachtingen

Kandidaten staan niet meer in de rij voor die ene functie, het is nu aan de bedrijven om hard hun best te doen de kandidaat te overtuigen voor hen te kiezen. Doe je dit met humor, dan waarderen de jongeren dat. Ga de interactie aan en zorg voor een snelle gevatte reactie. De vindbaarheid van de vacature optimaliseren komt overeen met de eisen van de jongere generatie: laat de tekst opvallen, wees duidelijk over wat de verwachtingen zijn en draai niet om het salaris heen.

Over de auteur

Dit blog is geschreven door Xavier Petre, Regional Sales Director Benelux bij Cornerstone OnDemand

Kom naar de training Recruitment Marketing

Kandidaten laten zich steeds minder makkelijk vinden en verleiden. Er gelden nieuwe spelregels in werving van talent en daarvoor zijn ook andere aanpakken nodig. Onder andere met behulp van doelgroepdata-analyse, technologie, experience, verrassen, bellen en social. Kom op 14 juni naar de training Recruitment Marketing en hoor hoe je jouw doelgroep het best kunt aanspreken.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners