Dit zijn de 5 kenmerken die alle goede recruiters gemeen hebben

Een opdrachtgever huurt een recruiter in om een match te maken tussen mens en werk. Maar wat onderscheidt nou precies de goede van de minder goede recruiter? 5 kenmerken.

Werf& gastredacteur Op 27 juni 2017
Gem. leestijd 3 min 9421x gelezen
Deel dit artikel:
Dit zijn de 5 kenmerken die alle goede recruiters gemeen hebben

Een passende match maken tussen enerzijds een werknemer en anderzijds het werk dat gedaan moet worden is zeer inspannend. Dat kan dus ook echt niet iedereen. Wat zijn de kenmerken van een goede recruiter?

#1. Wil altijd leren

Een goede recruiter houdt zich niet alleen bezig met het sollicitatieproces en het vinden van de juiste persoon bij het juiste werk. Een recruiter houdt ook de score bij vna het aantal opdrachten dat met succes is afgerond. Hij of zij laat er ook een analyse op los; wat heeft er dan voor gezorgd dat deze opdrachten succesvol waren? Zo is een goede recruiter altijd op zoek naar de verbeterde versie van zichzelf.

Een goede recruiter is altijd op zoek naar de verbeterde versie van zichzelf

De recruitmentwereld is een snelle wereld waarin snel schakelen, plannen en mensenkennis je verder helpen. Beter worden is de enige manier om in de deze wereld op te vallen en hogerop te komen. Daarom is de wil om te leren, de wil om de volgende keer sneller en kwalitatief beter te zijn voor een recruiter belangrijk.

#2. Staat graag vooraan

Wil je altijd het beste van het beste voor je opdrachtgever regelen? Dan hou je als goede recruiter altijd je oren en ogen open. Je bent overal als eerste bij. Je wilt natuurlijk niet dat een concurrent nét dat talent voor je neus wegkaapt. Naast ‘snel’ zijn zorg je ook dat je de juiste mensen kent. Mensen die je verder kunnen helpen of jouw netwerk kunnen verbreden. Je moet weten wie je moet hebben om verder te komen en het lef hebben om die mensen in te schakelen.

#3. Is altijd bereikbaar

Als je nieuwe relaties naar je toe wilt trekken en bestaande relaties wilt onderhouden is bereikbaarheid key. Een 9-tot-5-mentaliteit? Dat werkt niet in deze branche. Hier ben je aan het werk als je nodig bent. En ja, dat is soms meer dan gedacht. Alles om de klant zo snel mogelijk tevreden te maken. Zowel off- als online. Jouw profielen op sociale media, waar echt wat gebeurt, maken jou als recruiter onontkoombaar.

#4. Is extreem doelgericht

Doelen hebben we allemaal. Het doel van recruiters draagt bij aan het bedrijfsdoel: groei en winst. Het doel van recruiters is dan ook het talent te vinden om die groei mede mogelijk te maken. Het is daarom belangrijk dat een recruiter zich keer op keer afvraagt: brengt dit mij snel tot de perfecte match?

Ben je een twijfelaar of een langzame beslisser? Dan is dit werk niet voor jou weggelegd

Evalueer daarom elke proces opnieuw en stel jezelf steeds de vraag: welke stappen moet ik ondernemen om de klant tevreden te krijgen? In het begin mogen deze stappen best op papier genoteerd worden. Ben je een twijfelaar of een langzame beslisser? Dan is dit werk waarschijnlijk niet voor jou weggelegd.

#5. Is bereid tot feedback

Een recruiter staat in dienst van de opdrachtgever, het bedrijf dat personeel zoekt. Desondanks zet de recruiter zich ook in voor de sollicitant. Een goede recruiter probeert de sollicitant een goede ervaring mee te geven. Hij of zij zal dan ook feedback geven na een gesprek, ook als de kandidaat is afgewezen. Een sollicitant kan de tips vervolgens goed gebruiken voor een volgende sollicitatie.

Dit artikel is geschreven door CVster.

Lees ook:

Zelf ook bloggen?

Werf& is altijd op zoek naar mensen die een mooi verhaal over recruitment te vertellen hebben. Een nieuwe trend delen, of gewoon je onvrede of verwondering over een ontwikkeling kwijt? Laat het gerust weten!

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners