11 manieren waarop sollicitanten hun eigen glazen ingooien

Peter Boerman Op 06 juni 2017
Gem. leestijd 3 min 3968x gelezen
Deel dit artikel:
11 manieren waarop sollicitanten hun eigen glazen ingooien

Agressief, aanvallend taalgebruik, spelfouten, dronken foto’s: sommige sollicitanten doen er echt alles aan om niet te worden aangenomen. Wat zijn de grootste dealbrekers?

Dat recruiters soms het bloed onder de nagels van de kandidaat vandaan halen, dat is bekend, net als de vele ergernissen die recruiters soms over hun sollicitanten hebben. Maar waarmee gooien kandidaten nu precies hun eigen glazen in? Wat moeten ze doen om echt níet aangenomen te worden?

Agressief zijn: doe het niet

Recent onderzoek via World Economic Forum formuleert een heel scherpe lijst. Met stip op één staat agressief en aanvallend taalgebruik. ‘Dit kom ik werkelijk dagelijks tegen’, zegt loopbaancoach Aaltje Vincent. ‘Ik laat hiervan nu geen voorbeelden zien. Dat doe ik niet, omdat ik het voor degenen die dat in hun LinkedIn-updates of Posts doen, of in reacties erop, niet nog erger wil maken dan dat ze dat voor zichzelf al doen.’

Andere ingooiers van glazen

Na agressief en aanvallend taalgebruik volgen als andere showstoppers:

2. mogelijk drugsgebruik,
3. spelfouten,
4. dronken foto’s,
5. politieke uitingen,
6. te veel content delen (!) en
7. ijdel gedrag (te veel selfies bijvoorbeeld).

Politieke uitingen, te veel content delen en ijdel gedrag kunnen een sollicitatie nekken

Die politieke uitingen nekten bijvoorbeeld ene Bart, die zich op internet nogal laatdunkend over links uitliet en daarop heel wat sollicitaties zag mislopen. Nu adviseert hij sollicitanten: ‘Pas goed op wat je schrijft op Facebook en in reacties op internet. Je bevuilt je eigen naam. Dit kan je blijven achtervolgen en bij sollicitaties heb je er last van.’

De lijst moeiteloos aangevuld

‘Als ik selecteurs en recruiters spreek, vullen zij deze lijst moeiteloos aan’, zegt Vincent. Oók met het volgende online gedrag gooi je volgens haar als sollicitant je eigen glazen in:

  • 8. Je negatief uitlaten over je oude werkgever of over hoe de arbeidsmarkt anno nu (niet) voor jou werkt.

‘Je komt daarmee over als een zeurkous of zuurpruim en dat is echt niet uitnodigend. Ook je netwerk zal je dan niet met enthousiasme introduceren bij een werkgever.’

  • 9. Delen dat je (heel vaak) bent afgewezen.

‘Delen dat je vaak bent afgewezen is ook niet bevorderlijk om je nu juist wél uit te nodigen. Net als veel te vaak updates delen over je beschikbaarheid. Doe het niet.’

  • 10. Delen dat je bent uitgenodigd of door bent naar de tweede of derde ronde.

‘Voortgang over het proces delen is ook erg onhandig. Voor werkgevers is dit veelal vertrouwelijke informatie en je komt – doordat je dit online deelt – niet integer en professioneel over. Een kandidaat die dat doet zet zichzelf echt op achterstand in de procedure. En andere selecteurs en recruiters kunnen dan gaan denken: die hoeven wij niet meer uit te nodigen.’

  • 11. Meteen solliciteren

Nog een valkuil, aldus Vincent, is meteen solliciteren zodra je als kandidaat de vacature online hebt zien staan. ‘Daarmee krijgt de selecteur het gevoel dat je als sollicitant de vacature nauwelijks hebt laten bezinken, laat staan je dat je je verdiept hebt in de werkgever. Zo kom je ongewild onzorgvuldig over.’

‘Als je te snel reageert, denkt de recruiter dat je de vacature niet hebt laten bezinken’

Wacht dus minstens een paar uur vóórdat je daadwerkelijk solliciteert, raadt ze kandidaten aan. ‘Daarmee laat je zien dat je heel bewust en weloverwogen naar dit werk solliciteert. En enthousiast bellen met goede vragen kan natuurlijk wél heel snel!’

Lees ook

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners