Gem. leestijd 2 min  3016x gelezen

5 tips om te binden in barre tijden

Werf& Nieuwsbrief

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

boeienWanneer (massale) ontslagen dreigen zijn de beste werknemers de eersten die vertrekken. Zij hebben de contacten en het inzicht het zinkende schip te verlaten voordat ze hun ontslag krijgen. Omdat de beste werknemers zijn vertrokken komt het vaak voor dat bedrijven na een forse ontslagronde moeite hebben om weer op de rails te komen. Werf& geeft je 5 tips om medewerkers te binden in deze barre tijden.

Onzekerheid
Onzekerheid over het behoud van een baan is net zo belastend als werkeloos zijn zelf. Dreigend ontslag heeft een negatief effect op het welbevinden van werknemers. Ook moeten werkgevers rekening houden met het ‘Survival Syndrome’: Als werknemers de ene reorganisatie na de andere meemaken en telkens de dreiging van ontslag voelen maakt dat hun baan steeds zwaarder. Zelfs de meest gemotiveerde werknemers knappen dan een keer af (Bron: RTLZ.nl)

Binden
Werf& heeft 5 tips op een rij gezet om medewerkers te binden in barre tijden. Enerzijds om te helpen de moeilijkheden na een ontslagronde te voorkomen en anderzijdsom medewerkers ook in onzekere tijden een houvast te geven.

1. Zeg wat je doet
In moeilijke tijden is het belangrijk om eerlijk en duidelijk tegenover je medewerkers. Door de problemen in de organisatie transparant te maken voorkom je dat je medewerkers het gevoel krijgen in het donker gehouden te worden, terwijl er beslist wordt over hun toekomst. Beloof geen dingen die je niet kan waarmaken. Als je eerlijk bent over de stand van zaken, zal je medewerker minder snel geneigd zijn of haar heil ergens anders te gaan zoeken.

2. Doe wat je zegt
Maak je beloftes waar. Als je medewerkers het idee hebben dat de organisatie haar beloftes niet waar maakt, is dat slecht voor het moraal. Zeker in tijden dat het minder goed gaat is het belangrijk om als een betrouwbare werkgever uit de hoek te komen.

3. Luister
Niemand weet beter waarom ze voor je werken dan je eigen medewerkers. Je kan erg veel leren over hun binding met de organisatie door er eens goed over te praten. Met deze kennis kan je vervolgens proberen je medewerkers nog meer aan de organisatie te binden. Ook in moeilijkere tijden zal het binden van werknemers makkelijker gaan als je weet waar ze aan hechten.

4. Steek in op uitdaging en verantwoordelijkheid
Ontslagperiodes zijn niet alleen tijden van onzekerheid en demotivatie. Juist wanneer het wat minder gaat is het een uitdagende klus om de boel weer op de rails te krijgen. Het geeft uitstekende kansen om medewerkers te motiveren die gaan voor uitdaging en een gevoel van verantwoordelijkheid.

5. Hou de sfeer erin
Ga niet met zijn allen bij de pakken neerzitten, hou de sfeer erin! Juist op momenten dat het minder gaat is een goede sfeer binnen de organisatie erg belangrijk. Hou je medewerkers gemotiveerd door je waardering voor hun inspanningen te laten blijken. Niet met dure bedrijfsfeesten, maar door even iedereen te bedanken tijdens bijvoorbeeld een kleine borrel in de kantine. En natuurlijk door je medewerkers ook persoonlijk te vertellen dat hun inspanningen op prijs worden gesteld.

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners