Dit zijn dé 5 trends in het cv voor het komende jaar

Het cv is al vaak doodverklaard, maar nog steeds van belang in werving en selectie. Dit zijn dé 5 belangrijkste trends in het uitgeschreven levensoverzicht.

Peter Boerman Op 02 januari 2018
Gem. leestijd 2 min 10194x gelezen
Deel dit artikel:
Dit zijn dé 5 trends in het cv voor het komende jaar

CVster is een partij die gespecialiseerd is in het snel en makkelijk schrijven en ontwerpen van een cv. Dit zijn de 5 belangrijkste trends die we momenteel in het cv zien:

Trend 1: Profiel steeds persoonlijker

Een cv bevat steeds vaker een persoonlijk profiel: een kort stukje tekst van 4 tot 7 regels waar de sollicitant vertelt wie hij (of zij) is, waar hij naar op zoek is en waar hij goed in is of blij van wordt. Sollicitanten sommen hier niet simpelweg wat termen als ambitieus, leergierig, of kritisch op. Dat straalt immers geen authenticiteit uit. In plaats daarvan proberen ze zich op zo’n aantrekkelijke manier te profileren dat ze jou als recruiter kunnen verleiden tot een uitnodiging voor een interview.

Trend 2: Op het ATS geschreven

Tegenwoordig gebruiken de meeste organisaties een ATS om sollicitaties te scannen, op te slaan en te verwerken. Zo’n systeem bespaart jou als recruiter veel tijd. En we zien dat sollicitanten daar ook rekening mee houden en steeds vaker cv’s schrijven die zo zijn geschreven dat ze aan de voorwaarden van een ATS voldoen.

Trend 3: Ook steeds vaker video’s

Een fotootje op het cv is bepaald geen uitzondering meer. Tegenwoordig heeft bijna elke sollicitant wel een foto toegevoegd. Steeds vaker worden echter ook (ultra-)korte video’s bijgevoegd. Logisch: bewegende beelden zeggen meer dan 3 A4-tjes vol tekst. Recruiters kunnen op deze manier iemands verbale en non-verbale capaciteiten zien, wat een beter beeld geeft van het totaalplaatje.

steeds vaker vragen Recruiters  ook een foto van een gebeurtenis waarop een sollicitant trots is

Recruiters vragen tegenwoordig ook steeds vaker een foto van een gebeurtenis waar een sollicitant trots op is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een gewonnen award of een geslaagd evenement. Dit kan kwaliteiten blootleggen die de recruiter anders niet was tegengekomen en geeft een inkijkje in het leven van de sollicitant. 

Trend 4: Op maat gemaakt, vanuit het bedrijf

Vandaag de dag is het steeds belangrijker dat het cv op maat wordt gemaakt. Sollicitanten gebruiken feiten, skills en trefwoorden om aan te tonen waarom zij geschikt zijn voor juist díe functie bij juist díe werkgever. Voor elke werkgever gebruiken zij hiervoor dus een ander aangepast cv. Zo proberen sollicitanten steeds meer te denken vanuit het bedrijf (wat hebben zij nodig?). Logisch, nu ook bij de meeste sollicitanten wel weten dat recruiters binnen zes (!) seconden beslissen of ze iemand uitnodigen of niet…

Trend 5: Het ‘takenpakket’ valt vaker weg

Een cv is steeds meer een opsomming van relevante opleidingen en ervaringen. Een baantje in de horeca? Dat wordt weggelaten op het cv, als de kandidaat solliciteert naar een functie in de psychologie. Al kunnen de daar opgedane vaardigheden wel weer worden opgevoerd, mits relevant voor de functie.

Sollicitanten gaan steeds minder in op specifieke takenpakketten die ze in een functie hebben gehad

Ook gaan sollicitanten steeds minder in op specifieke takenpakketten die ze in een bepaalde functie hebben gehad. Tegenwoordig wordt er van sollicitanten verwacht dat ze ‘outside of the box’ kunnen denken en hebben ze veel verschillende taken door elkaar heen lopen. Hierdoor worden ze minder vastgepind op een vast takenpakket (uit het verleden) en daarom beschrijven ze dit ook minder vaak op het cv.

Dit artikel is geschreven door CVster.

Lees ook:

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners