50 miljoen dollar voor een diversiteitstool: wat zegt dat over de recruitmentmarkt?

Peter Boerman Op 19 juli 2018
Gem. leestijd 2 min 834x gelezen
Deel dit artikel:
50 miljoen dollar voor een diversiteitstool: wat zegt dat over de recruitmentmarkt?

Investeerders hebben 50 miljoen dollar bij elkaar gebracht voor een tool die bedrijven verleidt tot minder bias in selectieprocedures. Best veel geld. Wat zegt dat eigenlijk over de markt?

Start-ups die ‘iets’ doen in de recruitmentmarkt zijn de laatste tijd erg gewild bij investeerders. In Nederland was het bijvoorbeeld Harver dat vorig jaar nog enkele miljoenen ophaalde, over de grens was het de laatste tijd raak voor jobsearchplatform Hired (een ronde van 30 miljoen dollar) en Phenom People (een soort ATS 2.0, 22 miljoen dollar). Om maar een paar voorbeelden te noemen.

Start-ups die ‘iets’ doen in de recruitmentmarkt zijn de laatste tijd erg gewild bij investeerders

Recent kwam daar het nieuws bij dat een ander ATS, Greenhouse, een investering tegemoet kan zien van zo’n 50 miljoen dollar. En dat vooral voor de ontwikkeling van wat op het eerste gezicht niet heel veel meer is dan een tooltje om diversiteit te bevorderen.

Dit duidt op twee dingen

Die flinke som geld duidt eigenlijk op twee dingen, schrijft Joel Cheesman op ere.net. Allereerst dat recruitment in alle vormen hot is bij investeerders. ‘Er is een groeiend aantal bedrijven dat probeert een stukje van de taart te bemachtigen.’

Steeds meer organisaties zien een optimaal recruitmentproces als concurrentievoordeel, verklaart ook Greenhouse-ceo Daniel Chait. Bedrijven die daaraan een technologische bijdrage kunnen leveren, kunnen dan ook een zonnig toekomstplan schrijven. En juist daarom zijn ze waarschijnlijk zo gewild bij investeerders.

Een hardnekkig probleem getackeld

Maar volgens Cheesman duidt de investering in Greenhouse niet alleen op een algemene belangstelling naar betere werving- en selectieprocedures. Het in 2012 in New York opgerichte bedrijf bouwt namelijk een tool die een hardnekkig probleem probeert te tackelen: dat van de onbewuste vooroordelen in het selectieproces.

‘Leidende organisaties begrijpen dat diversiteit en inclusiviteit cruciaal zijn voor elk deel van hun business’

Om dat te doen werkt het bedrijf (samen met consultancykantoor Paradigm) aan – naar eigen zeggen: ‘een datagedreven benadering van diversiteit en inclusiviteit’. Het product dat daaruit voortkomt, moet bedrijven handvatten bieden om bias in het proces te voorkomen. En dat is niet ten onrechte, aldus Maia Josebachvili, VP of marketing & strategy bij Greenhouse. ‘Leidende organisaties begrijpen dat diversiteit en inclusiviteit cruciaal zijn voor elk deel van hun business. Het verhoogt de betrokkenheid van medewerkers, verbetert de reputatie en geeft de omzet een boost.’

‘Veel bedrijven worden wakker’

Hoe de tool precies werkt, is op dit moment nog niet duidelijk, maar het gaat in elk geval om nudges, of kleine herinneringen, waarmee gebruikers tijdens het proces in real time op mogelijke bias worden gewezen. Dat gebeurt dan bijvoorbeeld tijdens het schrijven van een vacaturetekst, bij een referral, of vóór een sollicitatiegesprek. ‘Veel bedrijven worden op dit moment wakker. Ze zien het probleem ineens. Daarom denken wij dat dit de goede tijd is om hierin te investeren’, aldus Chait tegen Business Insider. ‘Het is beter om deze uitdaging aan te gaan dan alleen maar erover te blijven praten.’

Lees ook:

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners