6 Recruitmenttrends voor 2018: 'Human touch als grootste onderscheidende factor'

Redactie Op 22 december 2017 Gem. leestijd 2 min2963x gelezen
Deel dit artikel:
6 Recruitmenttrends voor 2018: 'Human touch als grootste onderscheidende factor'

Het recruitmentvak wordt steeds digitaler. Maar softwaremaker Carerix denkt dat juist de human touch komend jaar wel eens de doorslag kan geven. 6 trends die het jaar gaan bepalen.

carerix whitepaperDe digitale focus van de recruitmentsector kent veel voordelen, aldus Carerix in een whitepaper waarin het de trends voor komend jaar schetst. Zo kunnen online tools, kunstmatige intelligentie en robotisering voor een behoorlijke reductie zorgen van de vele administratieve taken in het proces. ‘Maar laten we het menselijk aspect niet vergeten’, aldus Bo Stevens en Arco Westbroek, auteurs van de whitepaper. ‘Want de human touch zou wel eens de grootste onderscheidende factor kunnen zijn in 2018.’

Welke trends zien zij nog meer?

#1. Data driven recruitment – weg met de onderbuik

Niet alleen in selectieprocessen van kandidaten regeert nu nog vaak de onderbuik, ook de beslissing of je bijvoorbeeld een bepaald jobboard inzet wordt nu nog vaak op gevoel genomen. Komend jaar gaan we echter nog veel meer doormeten dan we nu al doen, verwachten de auteurs.

#2. Smart Recruitment Marketing – méér campagnegedreven

Marketing wordt steeds belangrijker voor recruitment. En komend jaar komen dus nog meer marketingtechnieken het vak binnen. Dat gaan we merken in bijvoorbeeld creatieve (maar volledig doorgemeten) campagnes, talentpools en allerlei manieren om kandidaten aan het merk te binden.

#3. Werken aan het werkgeversbeeld – De kandidaat is koning

In 2018 wordt een explosieve vacaturegroei verwacht. Een concreet en tastbaar ‘employer brand’ wordt daarbij steeds belangrijker. En dat merk moet je dan laden via de kanalen die écht worden gebruikt, zoals WhatsApp, Facebook Messenger, en Livechat.

#4. De grote jongens komen – Kans of bedreiging?

Grote techbedrijven als Facebook en Google hebben in 2017 hun oog laten vallen op de recruitmentsector. En ook Microsoft en LinkedIn roeren zich. Wat gaat dat in 2018 betekenen?

#5. Chatbots rukken op – Kantooruren tellen niet meer

De opkomst van de chatbot wordt al een tijdje aangekondigd. We hebben nu bijvoorbeeld al chatbot Joboti, de virtuele assistent die zelflerend is en recruiters ook buiten kantooruren helpt door vragen van kandidaten te beantwoorden.

#6. GDPR/AVG – Hoe hoog worden de boetes?

De nieuwe privacyregels zijn zonder twijfel het heetste hangijzer op wetgevingsgebied dat van belang is voor recruitmentorganisaties. Dit is hoe dan ook iets waar je als organisatie mee te maken krijgt in mei 2018. Niet eens per se qua technologie, maar zeker in de interne processen.

carerix whitepaperLees de hele whitepaper

Benieuwd naar de volledige trends? Of lezen waarom WhatsApp en Facebook Messenger wel eens heel belangrijk kunnen worden voor recruitment? Lees het in de whitepaper.

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Brockmeyer
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
HROffice
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.