Gem. leestijd 3 min  3512x gelezen

In 6 stappen naar een inhousedag

In 6 stappen naar een inhousedag

In mijn vorige bijdrage heb ik je getracht te overtuigen van de organisatie van een Inhousedag als wervingsevenement. Geen idee hoe zo’n dag inhoudelijk eruit moet zien? In deze bijdrage geef ik een overzicht van zes onderdelen die in het dagprogramma opgenomen moeten worden.

1.  Bedrijfspresentatie

Bezoekers aan je Inhousedag willen exact weten wie je bent en wat je doet. Je kunt een Inhousedag dus eigenlijk niet beter starten dan met een algemene bedrijfspresentatie. Zo kan je de dag officieel en centraal aftrappen en je bezoekers direct in een presentatie laten zien hoe je organisatie eruit ziet, wat je produceert en/of welke diensten je levert. Door de presentatie te onderbouwen met feiten, cijfers van de organisatie en aan te kleden met foto’s en video’s behoud je de aandacht van je bezoekers.

2.  Uitdagende workshop(s)

Laat je bezoekers kennis maken met je producten en/of diensten door één of meerdere workshops aan te bieden. Tijdens een goede workshop hebben bezoekers (studenten en starters) de kans om hun theoretische kennis (opgedaan tijdens hun studie) in de praktijk te brengen en krijgen meteen inzicht in de werkzaamheden van de organisatie.

Om de betrokkenheid van je bezoekers te vergroten en de grootste talenten eruit te filteren kun je het beste een wedstrijdelement (bijvoorbeeld dmv een prijsvraag, een spel, oid.) in de workshop opnemen.

3.  Rondleiding

Een rondleiding door je bedrijfspand mag niet ontbreken tijdens een Inhousedag. Het vooroordeel dat een rondleiding alleen interessant is indien  je organisatie een grote productieruimte heeft en/of een eigen R&D afdeling is onjuist. Bezoekers willen een gevoel krijgen van je organisatie en daarbij weten hoe de werkruimtes eruit zien waar ze straks misschien wel zelf komen te zitten.

4.  Carrière muur / Vacature plein

Door de organisatie van een Inhousedag ontvang je een aantal zeer interessante kandidaten die nu of in de (nabije) toekomst erg interessant kunnen zijn voor een stageplaats, traineeship en/of startersfunctie. Zorg er dus voor dat de bezoekers tijdens je inhousedag op de hoogte zijn van de vacatures die openstaan. Een speciaal daarvoor ingerichte wand, waar de vacatures uitgeprint opgehangen zijn of een ‘vacature plein’ waar één of meerdere medewerkers (recruiters), studenten ontvangen en ze de mogelijkheden laten zien is een zeer goede toevoeging van je Inhousedag en bovendien een ideale, laagdrempelige manier om studenten en/of starters te enthousiasmeren.

5.  Borreltijd  

Na een (halve) dag waar je bezoekers veel indrukken hebben gekregen van je organisatie, zich hebben ingespannen tijdens de workshops en op de hoogte zijn van de mogelijkheden om in (tijdelijke) dienst te treden bij je organisatie, is het goed om de dag op een informele manier af te sluiten. Een afsluitende borrel met alle aanwezigen en alle medewerkers is daar een perfecte manier voor. Het is tevens een goed moment om de prijsuitreiking te doen naar aanleiding van het wedstrijdelement tijdens één of meerdere workshop(s).

Bezoekers enquête

Na de borrel en net voor het moment dat je bezoekers de Inhousedag verlaten is het goed om te peilen wat de ervaring van je bezoekers is. Dit is erg waardevolle informatie om zelf de Inhousedag te kunnen evalueren.

Een bezoekers enquête is hiervoor het juiste, laagdrempelige middel. Om je bezoekers te bedanken voor de dag en ze te stimuleren om de enquête nog even in te vullen kun je ze een goodiebag in het vooruitzicht stellen. Hiermee sla je twee vliegen in één klap, ingevulde enquêtes en een tastbaar aandenken aan je Inhousedag en organisatie.

Perfect beeld

Deze 6 onderdelen helpen je om een goed en veelzijdig dagprogramma op te stellen. Het helpt je om de doelen van de organisatie van een Inhousedag te verwezenlijken. Bezoekers kunnen zo een perfect beeld vormen van onder andere de cultuur van en mogelijkheden binnen je organisatie. Bovendien heb je tijdens de dag een goede indruk gekregen van bezoekers waarmee contact onderhouden moet worden met het oog op de toekomst.

Lees hier de eerder verschenen bijdrage: 5 redenen om een inhousedag te organiseren.

Deze bijdrage is geleverd door Didier Vroom. Hij is specialist in het organiseren en promoten van recruiting evenementen bij Natural Talent. Hij helpt je bij het succesvol inzetten van Inhousedagen, business courses e.a. voor de werving van HBO en WO talent.

 

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners