60 procent werkgevers werft liefst via eigen website

Peter Boerman Op 15 mei 2012
Gem. leestijd 2 min 3753x gelezen
Deel dit artikel:

Het werven via de eigen organisatiesite is van alle kanalen verreweg het meest populair bij werkgevers. Dat blijkt uit deelresultaten van de Social Media Enquête over Talentmanagement. Daarnaast wordt veel geworven via LinkedIn en het eigen netwerk van vrienden, kennissen en medewerkers.

Gebruik eigen website in combinatie met social media

Op de vraag welke tools organisaties inzetten om nieuwe medewerkers aan te trekken, antwoord 60 procent van de respondenten dat hiervoor de eigen website en/of de werkenbij site wordt ingezet. Een goede keuze volgens loopbaandeskundige Fiona Stoop, participant van de Social Media Enquête Talent Management en schrijver van het boek Twitter Werkt.  Zij adviseert bij personeelswerving een combinatie met social media waarvan de doelgroep gebruik maakt. Dat is wat veel werkzoekenden aanspreekt. Het valt haar op dat bedrijven over het algemeen veel vooroordelen hebben over Twitter. Onzintweets, de hoeveelheid, reclame, vreemde tekens. Het weerhoudt hen ervan zich te verdiepen in het middel. Dat wil niet zeggen dat het inzetten van social media makkelijk snel resultaat geeft. Want het vergt wel wat, voordat er iets uitkomt.

Gebruik YouTube filmpjes bij personeelswerving

Fiona: “Ik  raad iedereen aan om zich serieus te verdiepen in de mogelijkheden van social media. Het is de bevlieging voorbij. Overigens zijn filmpjes helemaal de toekomst, dus áls je je dan toch verdiept in social media, denk dan daarbij meteen na over hoe het gebruik van YouTube filmpjes kan bijdragen aan de werving van nieuwe medewerkers.”

De Social Media Enquête Talent Management (SMETM) is volledig via social media en kosteloos ontstaan en heeft als doel van kennis te delen over talentmanagement vanuit de invalshoek van de medewerker en de werkgever. De deelresultaten en de open antwoorden die zijn gegeven op deze vraag aan de werkgever vind je op de site. Praat ook mee en vul de enquête alsnog in!

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners