Home Arbeidsmarkt(trends) Dit zijn de 7 allerbeste boeken van 2017 (voor recruiters)

Dit zijn de 7 allerbeste boeken van 2017 (voor recruiters)

1.884 keer
1
boeken

Goed recruiten leer je natuurlijk in de praktijk, en niet uit een boekje. Maar een goed boek kan wel helpen. Daarom: de 7 meest leerzame boeken van 2017 op een rijtje.

dinnen matt alder exceptional talent boeken#1. Mervyn Dinnen & Matt Alder – Exceptional talent

Helaas niet in Nederland, of in het Nederlands verschenen, maar desondanks zeker een aanrader voor iedereen in het recruitmentvak. ‘How to attract, acquire and retain the very best employees’ is de ondertitel, en dat is weinig te veel gezegd.

Met tal van praktijkvoorbeelden, en aandacht voor vaak minder aan de orde komende onderwerpen als goed afwijzen en goed onboarden, behandelt dit boek eigenlijk het hele vak op een sympathieke en laagdrempelige manier. Geschreven door onder meer de ook in Nederland bekende recruitmentgoeroe Matt Alder.

de strijd om talent#2. Eveline Schollaert (e.a.) – De strijd om talent

Veel belangwekkende boeken over het prachtige vak employer branding zijn er over de hele wereld nog steeds niet verschenen. Een internationale klassieker is The Employer Brand van Simon Barrow en Richard Mosley (die er vorig jaar zelfs nog een dummies-versie van schreef), en in Nederland hebben we bijvoorbeeld Bouwen aan het Nieuwe Employer Brand van onder meer Geert-Jan Waasdorp.

Gelukkig doen ze nu ook in Vlaanderen een duit in het zakje, want De strijd om talent is het lezen zeker waard. Héél veel nieuws vinden we er eerlijk gezegd niet in, maar de manier waarop theorie en praktijk aan elkaar worden gekoppeld is op z’n minst inspirerend te noemen.

selectieproces wijn wijnproeverij#3. Lidewey van der Sluis – Het selectieproces

Weinig onderwerpen zijn zo belangrijk, maar tegelijkertijd zo weinig beschreven als hoe we mensen selecteren voor een bepaalde functie. Hoogleraar Lidewey van der Sluis schreef er in 2017 echter wel een uitgebreid en inzichtrijk boek over.

Weliswaar gaat het in dat boek veel over jury’s en besliscommissies, iets wat in het ‘gewone’ recruitment niet al te veel voorkomt, maar de les die ze ons in dit boek leert is wél belangrijk: dat het namelijk niet alleen gaat om selectie van de ideale kandidaat, maar minstens zozeer om de selectie van wie de selectie mag doen.

jobmarketing 3.0#4. Aaltje Vincent – Jobmarketing 3.0

Dit boek heeft recruiters niet specifiek als doelgroep, want het is vooral geschreven voor wie zélf op zoek is naar een nieuwe baan. Voor die doelgroep verschijnen natuurlijk wel meer boeken, maar dat gebeurt niet vaak op zo’n manier die écht aansluit op de praktijk, en die de open deuren weet te vermijden.

En al met al staat er ook voor recruiters dus nog genoeg lezenswaardigs in, constateerden we al eerder vorig jaar. Zoals: een handige checklist voor een goede vacaturetekst. En waarom we als recruiters zo graag sporters kiezen als kandidaat.

leugens#5. Karel Lamote – Gorilla’s op de werkvloer

In Nederland hebben we Richard Engelfriet die genadeloos managementmythes doorprikt, in Vlaanderen is het Karel Lamote. Op even hilarische als interessante wijze onderzoekt hij het waarheidsgehalte van 22 bekende opvattingen over werk. Daar zitten ook heel wat selectie-ideeën bij.

Zijn conclusie: in het theater dat sollicitatiegesprek heet, houden we elkaar massaal voor de gek. We koppelen er de ene leugen aan de andere, zowel van de kant van de kandidaat als die van de recruiter. Maar er is wel hoop op verbetering, zegt hij ook. Als we maar het lef hebben om onze denkfouten te benoemen en voortaan eerlijk te zijn tegenover elkaar.

duurzaam presteren bas kodden#6. Bas Kodden – De kunst van het duurzaam presteren

‘Vergeet alles wat je dacht te weten van selecteren’, zegt voormalig ondernemer Bas Kodden. Nu is dat misschien wat veel gevraagd, alles vergeten wat je weet, maar het onderzoek dat hij deed naar selectie en het boek dat hij naar aanleiding daarvan schreef is in elk geval een dappere poging om de Nederlandse Moneyball te worden.

Eén van de persoonskenmerken die Kodden als echt belangrijk beschouwt is ‘zelfeffectiviteit’: ‘het vertrouwen van een persoon in de eigen bekwaamheid om met succes invloed uit te oefenen op zijn of haar omgeving door een bepaalde taak te volbrengen of een probleem op te lossen’. Degene die dit soort vertrouwen heeft, zal zorgen voor succes, zo belooft Kodden.

hr analytics boeken#7. Luc Dorenbosch en Tony Brugman – HR-Analytics

Op de valreep van 2017 verschenen, deze analyse van alles wat er in Nederland gebeurt op het gebied van HR Analytics. Er is een flink hoofdstuk ingeruimd voor werving, en ook nog eentje voor selectie. Met voorbeelden van Randstad, de NS en PostNL.

Wie de discussie rondom analytics een beetje volgt, zal van het gepresenteerde niet direct van z’n stoel vallen. Maar dat is aan de andere kant misschien ook wel geruststellend. Het boek laat zien dat analytics vooral een mindset is: geen vervanging van het HR-vak, maar juist een toevoeging eraan. En dan ook nog eens eentje die de toegevoegde waarde van het vak alleen maar kan vergroten.

Boek gemist?

Hebben we een boek gemist? Of ben je zelf iets moois aan het schrijven dat in 2018 verschijnt? Laat het ons weten!

Lees ook:

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here