Home Candidate Experience 10 cijfers die je moet kennen voor een betere Candidate Experience

10 cijfers die je moet kennen voor een betere Candidate Experience

1.411 keer
2
experience

Een goede Candidate Experience wordt steeds belangrijker. Maar waar zit hem dat nou precies in? Tien recente cijfers.

Hoe jouw kandidaat je sollicitatieproces ervaart, heeft een steeds groter effect. Uit onderzoek van TalentBoard, waarvoor 183.000 sollicitanten zijn ondervraagd, blijkt dat communicatie daarbij key is. Van de kandidaten die zeggen een slechte ervaring te hebben gehad, zegt bijvoorbeeld 87 procent nooit om feedback over het proces te zijn gevraagd.

Klein overzicht

Het is The Muse dat in een recente whitepaper deze en andere cijfers aanhaalt om het belang van de Candidate Experience nog eens te duiden. Een klein overzicht:

47%

van de kandidaten zegt wel eens meer dan twee maanden te moeten wachten voordat ze na een sollicitatie reactie krijgen van een organisatie.

Bron: Talent Board’s 2016 CandE Report

44%

van de millennials heeft wel eens een aanbod naast zich neergelegd vanwege de waarden en de cultuur van een organisatie.

Bron: 2016 Deloitte Millennial Survey

16

‘touchpoints’ hebben kandidaten tegenwoordig gemiddeld met een organisatie, voordat ze besluiten er al dan niet te solliciteren.

Bron: CareerBuilder’s 2016 Candidate Behaviour Study

79%

van de kandidaten bekijkt eerst de website en de social media van een werkgever alvorens er al dan niet te solliciteren.

Bron: Adopto.eu

83%

van de kandidaten zegt dat het ‘extreem waarschijnlijk’ is dat ze een positieve ervaring zullen doorgeven aan hun vrienden, familie of collega’s.

Bron: Talent Board’s 2016 CandE Report

49%

van de kandidaten met een positieve ervaring zeggen die ervaring online en via sociale media te zullen delen. Van de mensen met een negatieve ervaring zegt 33 probeert dat te doen.

Bron: Talent Board’s 2016 CandE Report

45%

van de mensen zegt dat het waarschijnlijker is dat ze solliciteren naar een baan als ze zien dat een vriend er iets positiefs op sociale media over gezegd heeft.

Bron: Bambu by Sprout Social

64%

van de kandidaten met een zeer positieve ervaring zegt ook de zakelijke relatie met de betreffende werkgever te versterken (lees: meer bij het bedrijf af te nemen). Daarentegen zegt 41 procent van degenen met een slechte ervaring dat ze mínder zullen afnemen bij het betreffende bedrijf, en dat ze voortaan wel ergens anders hun producten zullen halen.

Bron: Talent Board’s 2016 CandE Report

20%

van de kandidaten zegt een mailtje van de recruiter of de hiring manager gehad te hebben waarin hen werd verteld niet in aanmerking voor de baan te komen. Nog eens 8 procent zegt dat diezelfde boodschap hen persoonlijk door de telefoon is verteld. De rest heeft dus niets gehoord.

Bron: Talent Board’s 2016 CandE Report

28%

van de kandidaten vindt dat sollicitatieprocessen te lang duren. Ook ergert 34 procent zich eraan voor elke functie documenten te moeten aanpassen, en 29 procent ergert zich eraan een cv te kunnen uploaden, maar vervolgens toch nog allemaal velden te moeten invullen.

Bron: CareerBuilder’s 2016 Candidate Behaviour Study

Drie regels voor werkgevers

the muse download candidate experienceVolgens The Muse leidt het toenemende belang van de Candidate Experience tot drie algemene regels voor werkgevers:

Regel #1: Zet je principes centraal

Het grootste talent bepaalt tegenwoordig op basis van de normen en waarden van een organisatie of ze er gaan werken of niet. Ze zoeken bedrijven met dezelfde principes als zij zelf hebben. Werkgevers moeten die waarden en normen dus centraal zetten in hun werving. Storytelling is daarvoor het geëigende middel.

Regel #2: Zorg dat je ontdekt wordt

Werkgevers moeten creatieve strategieën ontplooien om ontdekt te worden door kandidaten. Het simpele post & pray werkt niet meer; kandidaten kunnen en willen overal met jou in contact komen, en op allerlei manieren. Eén van de beste manieren om dat voor elkaar te krijgen: schakel je huidige medewerkers in als brand advocates. Daarmee bereik je én meer publiek, én het maakt je verhaal geloofwaardig(er).

Regel #3: Maak de Experience onvergetelijk

Als employer branding hetgeen is wat talent naar je organisatie toetrekt, dan is de Candidate Experience hetgeen wat hen overhaalt om al dan niet op een aanbod in te gaan. En dat gaat van hoe intuïtief je sollicitatieproces is, tot aan de manier waarop je kandidaten afwijst die het niet zijn geworden. Transparantie in communicatie is hierbij cruciaal: laat de kandidaat vooral weten hoe hij of zij in het proces staat. Niets is zo ergerlijk als niet weten wat er met jouw sollicitatie gebeurt.

Lees ook:

2 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here