7 ingrediënten voor recruitmentcontent die werkt

Peter Boerman Op 26 maart 2014
Gem. leestijd 4 min 3530x gelezen
Deel dit artikel:
7 ingrediënten voor recruitmentcontent die werkt

Content wordt steeds belangrijker in het recruitmentvak, zegt Mervyn Dinnen van Broadbean. Maar lang niet alle informatie werkt. Daarom: 7 eisen voor goede recruitmentcontent.

In mijn vorige blog op deze site had ik het over een aantal trends die zich in 2014 zullen voordoen. Het (toenemende) belang van content was hierin de nummer 1. Of zoals ik schreef:

‘In de content van websites en social media zou de nadruk niet altijd primair moeten liggen op het zénden van uw boodschap of  informatie over banen. Waar het ook om gaat is dat u daadwerkelijke interactie tot stand brengt en een waardevolle relatie opbouwt met ex-, huidige en toekomstige kandidaten, klanten en medewerkers. Hierin is het delen van content die educatief, informatief en onderhoudend is cruciaal.’

Unieke kansen

Content in zijn algemeenheid en hoe deze het beste te gebruiken is op dit moment uitgebreid onderwerp van gesprek in het vak. Voor partijen in de recruitmentbranche liggen hier unieke kansen, aangezien content zich in deze branche in de basis beperkt tot slechts twee typen informatiedragers: vacatureteksten en cv’s. Deze worden vaak door (externe) derden opgesteld en niet zelden gepubliceerd zonder enige vorm van controle en invloed vanuit de opdrachtgever.

Humor

Is dit niet heel gek? Feitelijk betekent dit dat onze boodschap richting (arbeids)markt gebaseerd is op content die eigenlijk door anderen wordt bepaald en waarbij wij nauwelijks investeren in een persoonlijke noot, eigen inbreng of humor van onszelf.

van9tot5

Goed beeld?

Geeft  de vacaturetekst wel een goed beeld van de functie? Inspireren wij de belangrijkste baanzoekers wel voldoende om zich verder in de functie te verdiepen? En bevatten de kandidaatprofielen die wij produceren wel de juiste informatie over de gevraagde prestaties, vereiste vaardigheden en inzicht in hoe kandidaten concreet toegevoegde waarde kunnen leveren aan de klant?

Leidende positie

Eigenlijk hebben we naast vacatureteksten en cv’s veel meer bronnen tot onze beschikking die ons kunnen helpen om vanuit content onze autoriteit en leidende positie in de markt te versterken. Denk hierbij aan interessante persberichten, salespresentaties, publicaties over sector- en industrieonderzoek, documenten met salarisinformatie, casestudies voor klanten, sollicitatiegesprekken en de opinie van iedereen binnen de organisatie; van trainee tot ceo. En niet te vergeten de verhalen van kandidaten en medewerkers over hoe hun functie van invloed is op hun persoonlijke carrière en de verhalen van klanten over hoe cruciale hires geholpen hebben om hun business verder te ontwikkelen.

Van whitepapers tot video

Dat is al met al nogal wat content waar we goed mee moeten omgaan en bovendien is het aantal toepassingsmogelijkheden ook nog eens vrijwel onbeperkt; blogs, whitepapers, rapporten die gedownload kunnen worden, video, audio, presentaties, foto’s, noem maar op. Luister naar wat baanzoekers en klanten te vertellen hebben. Vraag wat zij willen, tegen welke problemen zij aanlopen en verwerk dit vervolgens in content die duidelijk maakt hoe u hen kunt helpen. Of het nu gaat om verhalen, blogs of om visuele middelen.

Dus wat willen we nu echt bereiken?

We hebben content nodig waarmee we helder communiceren, die informatief en educatief is en waarmee we inspireren. Verhalen die klanten en baanzoekers helpen om ons te zien als antwoord op al hun problemen en als opinieleiders binnen ons vakgebied. Dit betekent dat we content nodig hebben die….

  • Relevant en toegankelijk is
  • ‘Het publiek’ aanspreekt
  • Een concrete oplossing biedt voor hun problemen
  • De aandacht van ‘de lezer’ trekt
  • Aanzet tot actie
  • Een dialoog tot stand brengt
  • Gedeeld wordt met anderen

Of zoals de Amerikaanse schrijver, spreker en social-mediastrateeg Gary Vaynerchuk ons regelmatig voorhoudt: tegenwoordig is iedere business eigenlijk ook mediabusiness en de enige manier om succesvol te kunnen concurreren is om een autoriteit in content te worden; het zijn de verhalenvertellers die de conversatie beheersen en uiteindelijk het geld verdienen.

Wat zijn nu de 7 belangrijkste ingrediënten voor content die echt werkt?

  • Eenvoud
    Mensen reageren op boodschappen en verhalen die eenvoudig te begrijpen zijn, dus maak hetgeen u wilt zeggen niet onnodig ingewikkeld;
  • Helderheid
    Gebruik geen vakjargon of wollige taal, maar vertel in heldere bewoordingen wat u wilt zeggen. Hiermee speelt u direct in op de emoties van uw publiek zonder ongewenste drempels op te werpen;
  • Humor
    Straal in uw boodschap uit dat u deze met plezier hebt opgesteld, maar zonder in inside jokes of afgezaagde grappen te vervallen. Maak het humoristisch en tijdloos;
  • Passie
    Vertel dingen zoals u ze oprecht meent en overtuig de lezer ervan dat u echt gelooft in wat u zegt; passie en overtuiging werken aanstekelijk;
  • Focus
    Verdiep u in de problemen of situaties die u onder de aandacht wenst te brengen en creëer content die klanten en baanzoekers ervan overtuigt dat deze echt voor hen bedoeld is;
  • Eerlijkheid
    Beloof niks dat u niet daadwerkelijk kunt waarmaken en beloof geen oplossingen die u niet echt kunt bieden. Mensen zijn niet naïef en prikken eenvoudig door te mooie beloftes heen;
  • Actie
    Uiteindelijk gaat het erom dat u mensen aanzet tot actie. Zorg dus dat u mensen daadwerkelijk inspireert om uw boodschap te delen, bij anderen aan te bevelen, aan uw content te refereren of contact op te nemen.

Zeg eens eerlijk: hoeveel van uw vacatureteksten, advertenties, kandidaatprofielen, marktrapporten en opiniestukken voldoen al aan deze 7 eisen?

Deze bijdrage is geschreven door Mervyn Dinnen van Broadbean. Hij heeft een jarenlange ervaring opgebouwd in de wereld van werving en selectie, onder andere als social media manager bij Jobsite Evenbase. Afgelopen december was hij een van de winnaars van de The Recruitment Blog of the Year 2013. 

Foto via Flickr.com, cartoon via Van9tot5

Tags:
Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Onze partners Bekijk alle partners