Gem. leestijd 3 min  31x gelezen

7 inzichten over waar de arbeidsmarkt de komende 12 tot 24 maanden naartoe beweegt

Byner organiseerde deze week een roundtable waarin onder meer Intelligence Group-directeur Geert-Jan Waasdorp zijn ideeën over de nabije toekomst van de arbeidsmarkt deelde. Welke 5 trends, en 7 takeaways wilde hij daarbij meegeven?

Het artikel gaat hieronder verder.

Arbeidsmarkttrends 2026-2030

Al jaren geven de beste sprekers en specialisten een arbeidsmarktupdate en een doorkijkje naar de arbeidsmarkt van de komende jaren. ...

Bekijk event
Lees meer over Arbeidsmarkttrends 2026-2030
7 inzichten over waar de arbeidsmarkt de komende 12 tot 24 maanden naartoe beweegt

Het zijn weer drukke evenementweken in deze tijd van het jaar. Zo organiseerde Byner deze week een roundtable waarin onder meer Intelligence Group-directeur Geert-Jan Waasdorp zijn ideeën over de nabije toekomst van de arbeidsmarkt deelde. Welke 5 trends, en 7 takeaways wilde hij daarbij aan zijn gehoor meegeven?

#1. De arbeidsmarkt kantelt zichtbaar

Hoewel officiële rapporten van het UWV, CPB, en DNB (voorlopig) nog redelijk positief zijn, ziet de praktijk er toch echt al iets anders uit:

  • Werkloosheid begint te stijgen.
  • Vraag naar personeel daalt, vooral in detachering en uitzenden.
  • De uitzendmarkt krimpt al 42 periodes achter elkaar.
  • De jeugdwerkloosheid neemt wereldwijd en Europees zorgwekkend toe – vooral onder hbo/wo-afgestudeerden, (mede) door impact van A.I.

#2. Druk neemt toe

De Politieke, economische en wetgevende druk op de branche neemt toe. Er komt veel tegelijk op deze sector af:

  • Wet DBA, nieuwe uitzend-cao, Wet TTA, aangekondigde strengere handhaving.
  • Ondernemersklimaat is onrustig, investeringen vallen terug.
  • Veel kleine bureaus zullen komende 12 tot 24 maanden geen bestaansrecht houden.
  • voorspelling dat >70% van de bureaus in 2030 verdwenen is (vooral de kleintjes en generalisten).

#3. A.I. zorgt voor fundamentele shift

Sinds de introductie van ChatGPT in 2022 zet A.I. een versnelling in gang die nu statistisch aantoonbaar impact heeft op de arbeidsmarkt én werkprocessen.

  • In de VS is het ontslagniveau op z’n hoogst in 22 jaar. Niet alleen Trump, maar ook A.I. speelt daar onmiskenbaar een rol in.
  • Tools als ChatGPT worden razendsnel een dominante manier waarmee kandidaten zoeken naar werk.
  • Het gedrag van de kandidaat verandert sneller dan ooit tevoren.

#4. Bemiddelen verandert volledig

Een kandidaat bouwt straks zijn eigen job-agent in A.I.

  • Matching wordt daarmee nauwkeuriger dan jobboards dat nu kunnen (of willen).
  • Traffic via jobboards neemt af; A.I.-agents zoeken rechtstreeks naar vacatures en talent.
  • Websites van bureaus moeten geo-geoptimaliseerd zijn (Generative Engine Optimization) om nog vindbaar te blijven.

#5. Kansen in hyperniches en data

Waar generiek verdampt, groeit de kracht van niche.

  • Techniek, bouw, zorg, mechatronica, lithografie, nachtwerkers: op tal van plaatsen zijn echt structurele tekorten aan (gekwalificeerde) kandidaten.
  • Bedrijven die datagedreven, compliant, productief en betrouwbaar zijn, winnen terrein.
  • Data = goud, zeker met nieuwe manieren van ontsluiten (API’s + MCP’s).
  • Voorbeeld: HappyNurse verhoogde het aantal geplaatste kandidaten van 6% naar 41% dankzij A.I.

Key learnings & Takeaways

De belangrijkste boodschappen die Waasdorp aan de deelnemers van het Byner-event wilde meegeven:

#1. Accepteer de structurele verandering

De krapte van de afgelopen jaren is geen zekerheid meer. En dus ook geen gemakkelijk verdienmodel. Zet daarom in op weerbaarheid, efficiency en onderscheidend vermogen.

#2. Generiek gaat verliezen, niche wint

Hyperniches worden de veilige havens. Bouw daarom specialisatie in. Focus op sectoren of rollen waar structurele tekorten zijn, en zorg dat je niet alleen de mensen hebt, maar ook diepgaande kennis van de markt.

#3. A.I. is geen optie meer 

Werken met A.I. is geen speeltuin meer, maar een musthave, die een fundamentele verandering van het vak betekent.

  • A.I. wordt binnen 18 maanden een top-3 kanaal voor kandidaten om zich te oriënteren op een andere baan.
  • Websites moeten geo-proof zijn om nog gevonden te worden.
  • Recruiters worden tech-professionals: data kunnen interpreteren wordt een kernvaardigheid.

Wie nu instapt, pakt een voorsprong die moeilijk nog in te halen is.

#4. Data als strategisch wapen

Met (eigen) data kun je steeds meer het verschil maken. Gebruik, ontsluit en koppel dus je eigen data. Dat laat je sneller en beter matchen dan jobboards dat nu kunnen (of willen).

#5. Fraudevrij als concurrentievoordeel

Identiteitsfraude en fake applicants zijn een groeiend probleem. Bureaus die aantoonbaar compliant zijn, kunnen een preferente partner worden van hun klanten.

#6. Benut de shake-out

De komende kwartalen vallen veel kleine bureaus om. Dit creëert kansen om marktaandeel, klanten of talent over te nemen.

#7. De kandidaat bepaalt onze strategie

Alles verschuift door het gedrag van de kandidaat, niet door politiek of werkgevers. De kandidaat is in deze branche onze klant. Zorg dus dat je vindbaar, relevant en aantrekkelijk bent in hun nieuwe digitale wereld. Eén zin die alles samenvat: ‘Wie in 2025 inzet op niche, data, A.I., compliance en vooral: de kandidaat, is in 2027 marktleider. Wie dat niet doet, gaat 2030 waarschijnlijk niet redden.’

Meer trends voor 2026?

Hoe de arbeidsmarkt zich de komende jaren ontwikkelt, is nog onzeker. Maar op 9 december vindt wel weer het jaarlijkse congres Arbeidsmarkttrends plaats. En dat dit ook dit jaar interessant wordt, met sprekers als Mathijs Bouman, Aad van der Werf, Caroline Tervoort-Visser en Jeroen Klerkx (Picnic), dat is welhaast een zekerheidje. 

Trends 2026-2030

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners

Meer informatie