7 tips om elke medewerker ook mee te laten recruiten

Werf& gastredacteur Op 18 april 2018
Gem. leestijd 3 min 2910x gelezen
Deel dit artikel:
7 tips om elke medewerker ook mee te laten recruiten

Werving en selectie is allang niet meer een zaak van de recruitmentafdeling alleen. Maar hoe maak je nou van elke medewerker een mede-recruiter? 7 tips.

Medewerkers zijn – bewust of onbewust – heel gedreven in de werving van nieuwe collega’s. In de meeste organisaties dragen personeelsleden zo’n 20 tot 40 procent van de nieuwe medewerkers zelf aan. Soms zelfs nog wel meer. Het loont dan ook voor organisaties om medewerkers actief aan te moedigen nieuwe collega’s te werven. Dit kun je op verschillende manieren aanpakken, variërend van employer advocacy tot financiële incentives. Hier volgen 7 tips:

#1. Zorg voor tevreden medewerkers

Een open deur misschien, maar iemand die blij is met zijn werk, is je beste ambassadeur. Een medewerker begint meestal al met zijn wervingsinspanningen nog voordat hij er bewust mee bezig is, namelijk: als hij vertelt over hoe leuk het bedrijf is waar hij werkt. Medewerkerstevredenheid begint bij een goede interne communicatie. Doe dus regelmatig onderzoek om het sentiment te peilen. Daar moet je vervolgens natuurlijk ook wat mee doen: deel de resultaten intern en meld welke acties hierop worden ondernomen.

iemand die blij is met zijn werk, is je beste ambassadeur

#2. Introduceer een incentive

Veel bedrijven stellen een financiële compensatie in het vooruitzicht als de ene medewerker een nieuwe werknemer aandraagt. Als je dit doet, zorg er dan voor dat je dit laagdrempelig maakt, zodat het eenvoudig en leuk blijft om te doen. Werknemers hoeven bijvoorbeeld alleen een naam en telefoonnummer of e-mailadres door te geven, en als dit leidt tot een hire, staat daar een financiële bonus tegenover. Vertrouw erop dat medewerkers in de gaten houden dat ‘hun’ kandidaat ook echt geschikt is voor de baan.

#3. Bied munitie

Mensen hebben meestal wat munitie nodig om echt aan de slag te kunnen. Waar moeten ze op letten en hoe kunnen ze iemand succesvol enthousiasmeren? Je zou hier een training voor kunnen geven, maar vaak is bijvoorbeeld een checklist al genoeg.

#4. Stem af met de hiring managers

Laat je informeren over het team en de behoefte die daar ligt. En zorg andersom dat de betreffende managers weten wat ze kunnen bieden. Zo gaat iedereen goed voorbereid het sollicitatiegesprek aan.

Leg het gedrag op sociale media vooral niet aan banden met beperkende regels en protocollen

#5. Draag je online presence

Moedig medewerkers aan om successen en nieuws over je bedrijf te delen en te liken op sociale media. Leg dit vooral niet aan banden met beperkende regels en protocollen. Geef het goede voorbeeld door ook zelf regelmatig berichten te plaatsen. Voor recruitmentdoeleinden is LinkedIn meestal het meest geschikte kanaal.

#6. Hou het grote verhaal in gedachten

Recruitment is bij veel organisaties een verlengde van marketing geworden. Net zoals bij andere vormen van marketing is het belangrijk dat in het hele recruitmentproces het verhaal duidelijk en eenduidig is. Daar hoort niet alleen de inhoud en de tone of voice van de vacature bij, maar bijvoorbeeld ook de vacatureomgeving op je website. Alles moet in lijn zijn met de huisstijl, bedrijfsvisie, -waarden en -cultuur.

elke vacature moet in lijn zijn met de huisstijl, bedrijfsvisie, -waarden en -cultuur.

#7. Doe wat je zegt en belooft

Dit ligt in het verlengde van tip 1. Als woord en daad op één lijn liggen, ben je een betrouwbare werkgever en zijn medewerkers sneller geneigd kennissen te benaderen voor een baan.

Het belang van een gezonde wervingscultuur

Ieder in de organisatie moet het belang van recruitment kennen. Ieder speelt daarin ook zijn eigen rol. Zo moeten recruiters klaarstaan om managers te ondersteunen in aanloop naar gesprekken, maar ook al aan het begin van de zoektocht, als de vacature wordt opgesteld. Voor medewerkers in alle afdelingen van het bedrijf is het belangrijk dat ze zich bewust ervan zijn dat zij het visitekaartje van het bedrijf zijn, zowel binnen als buiten de bedrijfsmuren, offline én online. Het belang van een gezonde wervingscultuur moet tot in de directiekamer worden uitgedragen. Dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat heel het bedrijf zich inzet voor de werving van nieuw kwalitatief personeel.

Michael van Zanten recruitenDit blog is geschreven door Michael van Zanten, sinds februari Corporate Recruitment Manager bij AnylinQ Group.

Meer tips over referral recruitment?

In het Breaking Seminar Referral Recruitment op donderdag 19 april krijg je volop concrete tips, best practices, handreikingen en input voor een succesvolle referralstrategie.

Lees ook

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners