Meer én betere kandidaten? Deze 7 inzichten helpen je op weg

Wil je niet alleen meer, maar ook bétere kandidaten? Nieuw onderzoek laat zien dat deze 7 inzichten dan cruciaal zijn.

Peter Boerman Op 14 april 2022
Gem. leestijd 4 min 581x gelezen
Deel dit artikel:
Meer én betere kandidaten? Deze 7 inzichten helpen je op weg

Wil je niet alleen méér sollicitanten, maar ook bétere kandidaten? Bij Eploy en HR Grapevine hebben ze recent 700 (Britse) recruiters ondervraagd (onder meer) om erachter te komen waarmee je zowel de kwali- als de kwantiteit van je sollicitanten verhoogt. Dat leverde onder meer deze 7 inzichten op, die je vandaag al kunt toepassen.

#1. Referral telt

Het is geen groot nieuws, maar goed om nog eens bevestigd te zien: referral levert over het algemeen de hoogste kwaliteit kandidaten op. Althans: volgens de respondenten van dit onderzoek. Geen enkel ander kanaal levert in elk geval zo’n hoge kwaliteit aan kandidaten op. Niet verrassend: andere kanalen leveren méér kandidaten op. Maar dat is niet waar het in the end om gaat, toch?

#2. Meten werkt

Ook dit hebben we natuurlijk al wel eens eerder opgeschreven. Maar meten werkt, en regelmatig meten helemaal, zo laat het onderzoek zien. Organisaties die regelmatig hun activiteiten zeggen te meten, rapporteren doorgaans zowel meer als betere kandidaten. Met één opvallende uitzondering: sociale media. Wie daar de resultaten zegt te meten, rapporteert juist zowel een afnemende kwali- als kwantiteit. Je zou hem ook kunnen omdraaien: de gerapporteerde resultaten van mensen die hun sociale media-opbrengst níet meten, zijn waarschijnlijk een geval van overschatting.

#3. Meld het salaris

Het salaristaboe in vacatureteksten is een onderwerp dat op deze site ook regelmatig terugkeert. Het eploy-onderzoek is andermaal duidelijk hierover: het salaris vermelden werkt. Het levert in alle gevallen zowel meer als betere kandidaten op. Vermeld je het salaris op sociale media, dan is de sprong in reacties, zowel in kwanti- als kwaliteit, zelfs groot te noemen.

#4. Sociale media, maar dan elke dag

Verwacht niet te veel van (vacatures adverteren op) sociale media, zo lieten de grafieken hiervoor al zien. Maar áls je het doet, doe het dan goed, lijkt het onderzoek duidelijk te maken. Ja, dagelijks je sociale media bijhouden en updates plaatsen kost natúúrlijk tijd. Maar het levert uiteindelijk wel meer en – vooral – betere kandidaten op dan slechts sporadisch iets posten.

#5. Meer content = meer kandidaten

Nog een opvallende bevinding, over het posten van content op je website. Hier blijkt dat als je meer content plaatst niet zozeer de kwaliteit van de sollicitanten omhooggaat, maar vooral de kwantiteit. Dus: hoe meer je post, hoe meer kandidaten. Maar dat worden vervolgens niet per se ook als bétere kandidaten beschouwd.

#6. Programmatic helpt

Opvallend: de inzet van programmatic advertising werkt positief voor generieke jobboards en voor sociale media. Maar niche jobboards blijken juist (iets) beter af zónder programmatic advertising, dus zonder technologie die ervoor zorgt dat de vacatures automatisch aan de juiste doelgroep worden getoond. Troost voor die niche jobboards is trouwens dat nog steeds slechts 6% van de ondervraagden zegt zulke programmatic advertising-technologie zegt te gebruiken. En dat de teruggang bij de inzet van deze technologie vooral in kwantiteit is, maar nauwelijks in kwaliteit.

#7. Rijke site scoort beter

Als laatste tip om meer en betere kandidaten binnen te halen: zorg voor een zo compleet mogelijke werkenbij-site. Op maar liefst 86% van de werkenbij-sites zijn vacatures te vinden. Voor zo’n 11% van de respondenten is dit zelfs de enige content op deze sites. Maar uit het onderzoek blijkt ook duidelijk: hoe meer (relevante) content, hoe meer en hoe beter de uiteindelijke sollicitanten. Denk bijvoorbeeld aan tips voor het sollicitatiegesprek, testimonials van huidige medewerkers en uitleg over het sollicitatieproces.

Het onderzoek is overigens ook duidelijk over het nut van chatbots. Nog slechts 5% van alle werkenbij-sites heeft zo’n chatbot die met kandidaten kan communiceren, zo blijkt. Maar de sites die het best scoren, hebben wel een 5 keer zo grote kans zo’n digitale assistent te hebben. Ook hebben zulke sites gemiddeld een 2 keer zo grote kans op FAQ’s en medewerkervideo’s, en een 4 keer zo grote kans op informatie over carrièrepaden en het sollicitatieproces.

Meer weten?

Lees het hele onderzoek

Download
Tags:
Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners