8 cijfers die je nog niet kende over de waarde van referral recruitment

Referral is niet meer weg te denken uit de wereld van recruitment. Maar wat voor beloning werkt nu het beste? En hoe activeer je je eigen medewerkers? Een nieuwe benchmark werpt er licht op.

Peter Boerman Op 23 januari 2023
Gem. leestijd 4 min 1777x gelezen
Deel dit artikel:
8 cijfers die je nog niet kende over de waarde van referral recruitment

‘Een warme introductie in iemands netwerk wordt steeds belangrijker om de juiste interimmer of die nieuwe vaste collega te vinden’, aldus Michael Boud, mede-oprichter van het al meer dan 20 jaar bestaande recruitmentbureau Search&Co, dat zich steeds meer specialiseert in referral, in zijn woorden ‘het belangrijkste en beste wervingskanaal van dit moment.’

‘Een warme introductie in iemands netwerk wordt steeds belangrijker.’

Want werven via je eigen medewerkers is volgens hem niet alleen een heel goedkope wervingsmethode, het levert ook nog eens de beste kwaliteit hires op, van mensen die gemiddeld lang bij de organisatie blijven. Maar wat werkt nou het beste? Om daarachter te komen, ondervroeg Search & Co afgelopen jaar 736 organisaties in Nederland en België, voor de zogeheten referral recruitment benchmark, die binnenkort verschijnt. Hier alvast een voorproefje, aan de hand van 8 opvallende uitkomsten:

1. 76% kiest voor geldbeloning

Van alle organisaties die aan referral recruitment doen, geeft 76% een geldbeloning voor een aangedragen en aangenomen kandidaat, 13% geeft een andere beloning en 12% probeert zoveel mogelijk elke wervingsinspanning te waarderen en te belonen.

2. 30% geeft tussen 500 en 1.000 euro

Welk bedrag geven de organisaties die kiezen voor een geldbeloning. Dat is in meer dan 70% van de gevallen een bedrag tussen de 250 en 2.000 euro, met de grootste piek tussen de 500 en 1.000 euro.

3. 54% kiest voor de cadeaubon

Bij organisaties die niet kiezen voor het uitkeren van een geldbedrag blijkt de cadeaubon veruit het populairst (met 54%). Er zijn echter ook tal van organisaties die hun medewerkers met iets originelers proberen te verrassen variërend van gadgets (14%), een diner voor twee (9%) tot een hotelovernachting (8%) of het klassieke bosje bloemen (5%). De meest opvallende van alle genoemde beloningen: een bingo-avond, een rad van fortuin, snacktegoed, en een warmtekussen (!).

4. 73% geeft minstens 4 sterren

Hoe tevreden zijn alle respondenten over die referrals die worden aangedragen? Behoorlijk tevreden, zo blijkt. Op een schaal van 1 tot 5 sterren geeft 57% van de organisaties hen gemiddeld 4 sterren, en nog eens 16% geeft zelfs 5 sterren. Opvallend: slechts 1% geeft een onvoldoende met 1 ster.

5. Nog geen 10% haalt meer dan 20% sollicitaties eruit

Hoeveel sollicitaties levert referral eigenlijk op? Uit de benchmark blijkt het resultaat bij de meeste organisaties nog wel mee te vallen. Of tegen, zo je wilt. Zo zegt nog geen 10% dat referral bij hen goed is voor meer dan 20% van de sollicitaties. Bijna 4 op de 10 houdt het op zo’n 5% van alle sollicitaties, en een kwart zegt het niet te weten.

6. Direct belonen werkt het beste

Wanneer kun je jouw medewerker het best belonen voor zijn of haar wervingsinspanningen voor jouw organisatie? Uit de benchmarkt blijkt dat referralprogramma’s waarbij de organisatie zoveel mogelijk elke wervingsbijdrage meteen beloont, de meeste deelnemende medewerkers oplevert. Bij 42% van de organisaties die zo belonen zorgt dit zelfs voor 21% of meer deelnemers, en ook gemiddeld veel meer hires via referral. De timing van de beloning blijkt vaak nog belangrijker dan de hoogte van de beloning.

7. Vergeet niet intern te activeren

Het succes van een referralprogramma staat of valt daarnaast met hoe je het intern bekend maakt, zo blijkt uit de benchmark. Een goede interne campagne zorgt ervoor dat binnen 3 maanden gemiddeld 23% van de medewerkers meedoen met het programma, na een jaar potentieel 34% en binnen 2 jaar kan de deelname 41% zijn. Zonder een goede interne campagne en begeleiding zal de organisatie niet meer dan 19% van alle medewerkers binnen een jaar activeren.

8. 45% blijft 4 jaar of langer

Uit ander onderzoek blijkt dat elke medewerker gemiddeld tot wel 1.000 LinkedIn en 340 Facebook-connecties in zijn netwerk heeft. Weet je die voor je vacatures te activeren, dan blijken het vaak werknemers die goed passen bij de organisatie. Zo blijkt dat 45% van de via referral anbevolen en aangenomen kandidaten uiteindelijk 4 jaar of langer blijft bij het bedrijf.

cijfers referral

Meer weten?

Benieuwd naar alle resultaten? Michael Boud organiseert samen met Bianca Perfors een gratis webinar op 31 januari, waar het onderzoek verder wordt besproken. Je kunt je hier aanmelden, en krijgt dan na afloop ook de referral benchmark whitepaper toegestuurd.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners