Dit zijn de onmisbare 8 onderdelen van elk sterk werkgeversverhaal

Bedrijven moeten alles uit de kast halen om op te vallen bij kandidaten. Wat doe je dan om de aandacht te trekken en vast te houden? Simpel: een goed verhaal vertellen. Dít zijn de 8 onderdelen van elk sterk werkgeversverhaal.

Milou Groenteman Op 18 november 2021
Gem. leestijd 5 min 1042x gelezen
Deel dit artikel:
Dit zijn de onmisbare 8 onderdelen van elk sterk werkgeversverhaal

Je denkt misschien dat storytelling alleen is weggelegd voor schrijvers, filmmakers en marketeers. Niet is minder waar, in een wereld waar de arbeidsmarkt krap is en de kandidaat het voor het kiezen heeft. Aan recruitment- en HR-professionals de taak om hun werkgeversmerk ijzersterk in de markt te zetten. Hoe beter dan met een sterk werkgeversverhaal?

Storytelling kom je tegen in kinderboeken, cabaretvoorstellingen, maar ook in commercials.

Storytelling is een communicatievorm waarbij je een verhaal gebruikt om informatie over te brengen aan een doelgroep. Je komt het tegen in kinderboeken, cabaretvoorstellingen, maar ook in commercials. Het is een krachtige manier om in te spelen op herkenning en een boodschap over te brengen. Daarom gebruiken bedrijven storytelling ook steeds vaker om hun werkgeversmerk te laten zien en kandidaten voor zich te winnen.

  • Hoe werkt storytelling in recruitment? Schrijf je hier in voor het webinar.

De kracht van storytelling

Ons brein is ontworpen om informatie te filteren en alleen de belangrijkste details op te slaan. Als we iets horen, denken we onbewust na over de vraag: ‘Is dit voor mij waardevolle of belangrijke informatie?’ Is het antwoord ja, dan proberen we actief informatie op te slaan. Is het antwoord nee, dan raad je het wel: dan haken we af. Door storytelling zijn mensen eerder geneigd om ja op die onbewuste vraag te antwoorden en dus het vertelde beter te onthouden. Verhalen zijn dus eigenlijk hét geheime wapen tegen een korte aandachtsspanne.

Goede verhalen…

  • …grijpen de aandacht – zodat je ze beter onthoudt;
  • …werken magnetisch – en houden je in hun greep;
  • …boeien – zodat je wilt weten wat erachter zit;
  • …hebben een unieke tone of voice – die past bij jouw merk;
  • …gaan vooral over gevoel – meer dan over informatie;
  • …leren je iets – en activeren je vervolgens ook.

De 8 onderdelen van een sterk werkgeversverhaal

Het concept van een sterk werkgeversverhaal kan abstract aanvoelen, omdat er geen vaste succesformule voor is. Wel zijn er een aantal standaard elementen die in elk krachtig werkgeversverhaal moeten terugkomen. Om die onderdelen te vullen met unieke informatie moeten de cultuur, normen & waarden en missie & visie van je organisatie glashelder zijn. Om welke 8 elementen gaat het dan?

#1. De mensen achter je organisatie

Menselijke verbondenheid is de belangrijkste pijler van een goed verhaal. Die verbondenheid zorgt ervoor dat je je in een situatie kunt verplaatsen, geboeid raakt en waardering krijgt. De mensen achter je organisatie zorgen er uiteindelijk voor dat een kandidaat aangetrokken raakt en zich bij die groep mensen wil voegen. Bedenk waarom kandidaten graag met jouw team zou willen samenwerken en hoe jouw team hen helpt groeien.

#2. De wow-factor

De wow-factor kun je ook wel zien als je grootste USP, het unique selling point van werken bij jouw organisatie. Het is vaak het eerste wat medewerkers over het bedrijf zouden delen om hun vrienden ‘jaloers te maken’ op hun baan. Dit kan van alles zijn, denk aan:

  • Oneindige groeimogelijkheden, want de huidige mede-eigenaar is zelf begonnen als junior projectmanager.
  • Wereldwijd bekend merk, want zelfs in de verste uithoeken weten ze waar jou organisatie voor staat.
  • Groene missie, want jullie dragen actief bij aan een duurzame en betere wereld.

Wat is het meest geweldige aan jouw bedrijf waardoor jullie medewerkers elke dag weer kiezen om voor jullie aan de slag te gaan?

#3. Persoonlijke en zakelijke ontwikkeling

Hoe stimuleert en ondersteunt jouw organisatie zijn medewerkers in hun algehele ontwikkeling en professionele carrière? Zijn er ontwikkelingsplannen, opleidingsbudgetten en/of coaches beschikbaar? Durf het gerust te vertellen!

#4. Getting stuff done

Hoe is jullie werkcultuur en werkwijze? Hoe pakken jullie projecten aan, houden jullie processen bij en vieren jullie successen? Een blik werpen op dit operationele stuk geeft je kandidaat een goed beeld bij werken bij jouw bedrijf.

#5. Werkomgeving

Deze hangt erg samen met nummer 4, maar gaat meer in op het praktische en fysieke deel van het werk. Waar zijn jullie bijvoorbeeld gevestigd? Hoe ziet jullie kantoor eruit? Zijn er meerdere kantoren waar de kandidaat kan werken? Is het een inspirerende omgeving waar mensen samen willen komen en werken?

kantoor in werkgeversverhaal

#6. Voordelen

Op dit onderdeel kan het lastig zijn om jouw organisatie te onderscheiden van andere. Toch is het in deze krappe kandidaatgedreven arbeidsmarkt nodig om concurrerende compensaties te bieden. Inspiratie nodig om je aanbod te versterken? Vraag je medewerkers wat zij een leuke extra compensatie zouden vinden. Grote kans dat hier dingen uitkomen die je ideale kandidaat ook interessant vindt. Helemaal tof als je een van de inzendingen het volgende jaar aan het compensatiepakket van je medewerkers kunt toevoegen.

#7. Fun

Dit onderdeel hangt voor een groot deel af van je mensen. De mensen maken namelijk de sociale sfeer en zorgen ervoor of je bedrijf een leuke plek is om samen te werken. Hebben jullie samen leuke tradities zoals jullie eigen award-uitreiking, een jaarlijks weekendje weg of een eigen kantoorsloep om zomers mee door de grachten te varen? Juist dít wil je laten zien aan je potentiële kandidaten.

sloep werkgeversverhaal

#8. Waarden

Als laatste: jullie waarden. Oftewel: waar staat jullie organisatie voor? Deze waarden kunnen kandidaten aantrekken en wegdrijven van andere bedrijven. De waarden moeten in de core van je business zitten. In alles wat je organisatie doet, moeten de waarden terugkomen. Ze hoeven niet ingewikkeld te zijn, zolang ze maar authentiek en eerlijk zijn. Loyall, het moederbedrijf waar SendtoDeliver als marketinglabel onderdeel van is, heeft bijvoorbeeld de volgende kernwaarden:

  • We zijn loyaal; het zit niet voor niets in de naam.
  • We stimuleren groei; stilstaan vinden we maar niks.
  • We geloven in de kracht van samenwerken; het verschil willen we maken mét onze partners.

Zelf met storytelling aan de slag?

Storytelling is een cruciaal ingrediënt van goede employer branding en heeft een positieve invloed op je algehele recruitmentsucces. In het webinar op 26 november leer je wat storytelling precies inhoudt en krijg je handvatten om zelf aan de slag te gaan met je eigen werkgeversverhaal. Het webinar kun je op elk moment terugkijken. Schrijf je hier in!

Storytelling

milou groenteman

Over de auteur

Milou Groenteman is online marketeer bij SendtoDeliver en helpt organisaties in onder meer recruitment met alles rondom recruitment marketing, content en campagnes. 

Lees meer

  • Lees hier alles over recruitment marketing (automation).

 

Deel dit artikel:

Milou Groenteman

online marketeerbij SendtoDeliver
Milou Groenteman is online marketeer bij SendtoDeliver en helpt organisaties in onder meer recruitment met alles rondom recruitment marketing, content en campagnes.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners