9 tips voor een (nog) succesvollere recruitmentsite

Werf& gastredacteur Op 24 augustus 2018 Gem. leestijd 5 min850x gelezen
Deel dit artikel:
9 tips voor een (nog) succesvollere recruitmentsite

Recruitmentsites draaien om V-V-B-B: Vinden, Verleiden, Boeien en Betrekken. Sven Versluijs deelt 9 tips hoe dat (nog beter) voor elkaar te krijgen.

Een goede recruitmentsite vertelt een overtuigend verhaal over het bedrijf achter de vacature. Maar dat niet alleen: de vacatures worden er ook overzichtelijk weergegeven, er zijn goede zoekfilters én je kunt er online solliciteren. Klinkt logisch allemaal, maar hoe zorg je daar nou voor? Sven Versluijs (eigenaar van het Leidse Secure Design, dat ruim 70 aan het ATS van Carerix gekoppelde websites bouwde) deelt zijn 9 belangrijkste tips.

Tip 1. Prikkel de kandidaat; geef je tekst een twist

In een concurrerende recruitmentmarkt moet je eigen website zich onderscheiden van de rest. Vertel dus geen standaardverhaal over je organisatie of vacature, maar voeg unieke elementen toe die blijven hangen bij je bezoekers. Zo prikkel je de kandidaat om zich in te schrijven of te solliciteren. ‘Geef een twist aan die saaie vacaturetekst om de lezer te overtuigen de website verder te verkennen’, aldus Versluijs. ‘Of gebruik interactieve bewegende elementen, en eigen foto’s en video’s die een beeld geven van de organisatie waar iemand komt te werken.’

Tip 2. Voor welke doelgroep is je site bedoeld?

Denk bij de ontwikkeling van een nieuwe vacaturesite altijd na over welke doelgroep(en) je ermee wil aanspreken. Pas nadat je de doelgroep en de Unique Selling Points (USP’s) hebt bepaald, kun je beginnen. Voor wie is de website bedoeld? Wat is de doelgroep gewend? Welke schrijfstijl past daarbij? Hoe presenteer je de informatie op de site voor hen het beste?

‘Pas nadat je de doelgroep en de USP’s hebt bepaald, kun je beginnen aan je recruitmentsite’

Versluijs: ‘Denk bij een jonge doelgroep aan vlotte teksten, video en de mogelijkheid om met social media te solliciteren. Een oudere doelgroep spreek je daarentegen juist eerder aan met ‘u’, en vraag je om een telefoonnummer in te vullen.’

Tip 3. Begin met een lijst aan functionaliteiten

Denk goed na over de functionaliteiten die je vacaturesite nu en in de toekomst moet hebben. Het is geen must om meteen alle functionaliteiten al in te bouwen. Bepaal wat direct nodig is en welke elementen je later nog kunt toevoegen. Eerst een solide basis neerzetten met een duidelijke identiteit verdient de voorkeur. De ‘musthaves’ vanaf het begin:

  • vacatures presenteren,
  • kunnen solliciteren,
  • een duidelijke navigatie,
  • goede zoekfilters en
  • een laagdrempelig sollicitatieformulier.

Tip 4. Denk aan de privacy van de kandidaat

Sinds 25 mei bepaalt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG of GDPR) hoe je moet omgaan met persoonlijke gegevens. Bepaal dus vooraf welke gegevens van kandidaten en opdrachtgevers je wilt verzamelen, hoe je met deze gegevens zult omgaan en hoe lang je ze zult bewaren. Beschrijf dit ook in je privacy statement op je website.

‘Zorg dat de kandidaat toestemt om bepaalde gegevens op te slaan en voor een bepaalde tijd te bewaren’

Versluijs: ‘Zorg dat de kandidaat toestemming geeft om bepaalde gegevens op te slaan en voor een bepaalde tijd te bewaren. Gebruik een ‘consent field’ waar de kandidaat een vinkje kan aanklikken; bijvoorbeeld wanneer hij of zij solliciteert op een vacature.’ De verzamelde informatie kun je daarna weer in Carerix wegschrijven.

Je kunt de website ook uitbreiden met een ‘mijn account’-portal. Een kandidaat logt dan in op een afgeschermde omgeving en kan hier zijn of haar gegevens inzien en eventueel wijzigen of verwijderen. Zo weet de kandidaat precies welke persoonsgegevens een organisatie opslaat.

Tip 5. Zorg dat je online goed vindbaar bent

Staat de site eenmaal online, dan moeten de (juiste) bezoekers nog komen. Dat doe je door een juist ingerichte – technische en inhoudelijke – SEO (search engine optimization). Bij technische SEO gaat het bijvoorbeeld om hoe snel een pagina laadt, hoe vriendelijk een site is voor mobiel, en of er een sitemap en SSL-certificaat is. Inhoudelijk gaat het erom de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden te verwerken in de vacatures en pagina’s en daarnaast aan alle pagina’s een ‘title tag’ en ‘meta description’ toe te voegen.

‘Om bepaalde doelgroepen (beter) aan te spreken, kun je speciale landingspagina’s maken’

Om bepaalde doelgroepen (beter) aan te spreken, kun je speciale landingspagina’s maken, interne en externe links gebruiken (linkbuilding) en actief sociale media gebruiken om de online vindbaarheid te versterken. Voor de vindbaarheid is het ook belangrijk periodiek nieuwe content zoals nieuwsberichten of blogs toe te voegen.

Tip 6. Maak solliciteren makkelijk én aantrekkelijk

Solliciteren moet anno 2018 makkelijk en aantrekkelijk zijn. Een lang sollicitatieformulier? Weinig kandidaten hebben er meer zin in of tijd voor. Zorg dus voor een compact formulier. Of laat de kandidaat solliciteren via LinkedIn, Facebook of Whatsapp. Versluijs: ‘Een kandidaat heeft zijn cv zelden beschikbaar via zijn smartphone. Laat hem of haar dus bijvoorbeeld via de mobiele vacaturesite z’n telefoonnummer invullen. Dan kun je hem of haar op een later moment terugbellen.’

Tip 7. Meten = weten = leren = verbeteren

Een betere website? Dat begint met bezoekersgedrag meten. Maak bijvoorbeeld een videoanalyse met Hotjar: hoe navigeert iemand over de site naar het sollicitatieformulier? Of check in Google Analytics welke pagina’s bezoekers bekijken en wanneer ze afhaken. Maak zo een lijst met de punten die je moet optimaliseren.

‘Leer van je bezoekers. Durf te innoveren en te verbeteren’

En vergeet ook niet kandidaten ‘in persoon’ te vragen naar de ervaringen op de site, zegt Versluijs. ‘Vraag tijdens een afspraak eens naar de ervaring op de website, wat ze ervan vinden en waar ze tegenaan liepen. Leer van je bezoekers. Durf te innoveren en te verbeteren.’

Tip 8. Ervaring met recruitmentsites is een pré

Recruitmentsites bouwen is een expertise. Kies daarom voor een partij met ruime ervaring hierin en die bekend is met de manier van werken van de organisatie. Carerix werkt samen met diverse partners die advies kunnen geven, kunnen meedenken en helpen bij de ontwikkeling van een vacaturewebsite. Hierdoor kun je profiteren van hun kennis en krijg je gegarandeerd een goed eindresultaat.

Tip 9. Speel continu in op nieuwe ontwikkelingen

Een recruitmentsite is nooit af. Hou rekening met ontwikkelingen die voor de doelgroep of het vakgebied relevant zijn. Tegenwoordig is dat bijvoorbeeld dat je steeds vaker als kandidaat vacatures kunt filteren op zachte criteria (de persoonlijke eigenschappen of rollen van een kandidaat) in plaats van alleen de harde criteria (functie en opleiding).

Tegenwoordig kun je als kandidaat steeds vaker vacatures filteren op zachte criteria

Andere trends, aldus Versluijs: ‘De persoonlijkheid vanuit de recruitment-organisatie laten zien, de mogelijkheid om een open sollicitatie te versturen met beeld, of een ‘wie ken jij’-button bij vacatures.’

Dit is een bewerking van een artikel dat eerder verscheen op de site van Carerix.

Lees ook:

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
HROffice
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.