Abercrombie & Fitch: slegs vir lekkere jongelui

Werf& gastredacteur Op 22 oktober 2013
Gem. leestijd 2 min 2413x gelezen
Deel dit artikel:
Abercrombie & Fitch: slegs vir lekkere jongelui

Toch wel interessant, dat Abercrombie & Fitch. De manier waarop dat kledingmerk in de markt is gezet is gewoon reuzeknap. Ik heb daar bewondering voor. Het ‘brand’, de winkels, het kwaliteitsniveau en het personeel: alles is met veel precisie op elkaar afgestemd. Vooral het personeel, zo heb ik begrepen.

Mensenrechten

Want alleen zeer goed ogende jongelui worden aangenomen om de cool ogende kleding aan de man te brengen. Lelijkerds komen er niet in. En daar begint een Franse mensenrechtengroep plotseling een beetje over te jammeren. Die pikken dat niet. Er dreigt zelfs een conflict te ontstaan. Deze groepering heeft een onderzoek gelast naar het sollicitatiebeleid van de modeketen. En dat is zo’n vreselijk goed nieuws.

Lekker lijf

Eindelijk is er dus een zwaarwegende aanleiding gevonden voor een onderzoek naar de wijze waarop een werkgever zijn personeel selecteert. Beetje gelul natuurlijk dat zij daarvoor Abercrombie & Fitch gebruiken, want klaarblijkelijk zijn de recruiters van dat bedrijf juist heel consequent: als je een lekker lijf, gave kop en strakke bips hebt, staat de deur voor je open. Dat lijken mij duidelijke spelregels.

Strikt aannamebeleid

Eigenlijk kunnen anderen daar nog wat van leren, want wees nou eerlijk: welk ander bedrijf past zijn aannamebeleid zo strikt en gericht toe? Vaak doet men maar wat en het vervelende daarbij is dat er nooit en te nimmer onderzoek wordt gedaan naar het handelen van bedrijven of instellingen. Nooit. Jaja, ik weet het, er bestaat een algemene sollicitatiecode, maar wie houdt zich daar nog aan? Ik denk overigens dat de Franse mensenrechtengroep zich beter had kunnen richten op de leeftijd en de werkomstandigheden van degene die het truitje, broekje en vestje in elkaar zet, daar ergens aan de andere kant van de wereld. Daar is waarschijnlijk meer eer aan te behalen, dan dat er nu een discussie wordt gestart over het rekruteringsbeleid van A&F. Bovendien: het oog wil ook wat.

 

Deze column is geschreven door Jeroen Riemeijer en verscheen in het meest recente Werf& magazine; Werf& Innovatie. Jeroen Riemeijer is zelfstandig hr-consultant en vaste columnist bij Werf&.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners