Achmea, the new kid in town

Werf& gastredacteur Op 28 juni 2012 Gem. leestijd 2 min3238x gelezen
Deel dit artikel:

Het is nog net niet “de koning is dood, leve de koning”, maar er  is wel ‘a new kid in town’: Achmea. De afgelopen jaren zette Deloitte qua arbeidsmarktcommunicatie de norm. Maar volgens Geert-Jan Waasdorp steekt Achmea met haar employer branding strategie Deloitte zeker naar de kroon.

 

Deloitte al jaren toonaangevend

Deloitte is qua arbeidsmarktcommunicatie de afgelopen jaren onbetwist toonaangevend in Nederland en daarbuiten. Met een mooie en functioneel goede recruitmentsite, slimme integratie met de backoffice en een continue innovatie op het gebied van mobile, social media, sourcing en veel meer. We kennen het verhaal inmiddels en gelukkig zien we dat dit nog steeds met spirit wordt uitgedragen. Terecht een best practice! Maar er klopt een nieuwe partij aan de deur. Achmea.

Bouwen aan het Brand Achmea

Achmea timmert behoorlijk aan de weg. Niet zozeer omdat zij primair technisch aan het innoveren zijn, maar veel meer omdat zij krachtig en succesvol bouwen aan hun nieuwe employer brand. Daar was de markt aan toe. Enkele jaren geleden (2008) is dit traject ingezet met een nieuwe (en mooie) recruitmentsite als basis, die inmiddels alweer is vervangen door nieuwere en herziende versie.

Niet stilzitten

Ondersteund door een externe campagne, ontwikkeld door de PersoneelZaak is het eerste fundament gelegd. Een start om vooral in de markt van 2008/2009 niet stil te zitten. Daarna is men begonnen bij de wortels van een krachtig employer brand: de eigen werknemers verbinden aan de organisatiewaarden ‘de meest vertrouwde verzekeraar’.

Door via een gesloten LinkedIn Group in gesprek te gaan met 400 werknemers, is de basis gelegd voor een gedragen strategie en 400 ambassadeurs. Innovatief zijn ze zeker te noemen. Hierbij denk ik aan het gebruik van de LinkedIn Group, de Employer Brand Night (samen met 25 belangrijkste stakeholders) en, verfrissend, de klanten onderdeel laten uitmaken van het sollicitatieproces in het kader van ‘klanten beoordelen sollicitanten’.

 

Intern en extern werken aan het merk

Een best practice over hoe je anno 2012 succesvol kan bouwen aan je nieuwe employer brand. Samen met je werknemers, intern en extern gericht werken vanuit een sterke recruitmentsite. Gedurfd, innovatief en recht doend aan de corporate values als ‘hoe kunnen we jou onze klanten toevertrouwen’. Eindelijk, na jaren wachten is er weer een nieuwe werkgever die structureel en doordacht bouwt aan een sterk werkgeversmerk. En de eerste prijs is inmiddels binnengesleept, namelijk de meest favoriete werkgever bij het Intermediair Imago Onderzoek in de categorie ‘pensioenen en verzekeraars’. De volgende prijs moet in mijn ogen een Magneet voor Employer Branding zijn.

Dank je wel aan het team van Achmea om te bewijzen dat employer branding nog steeds volop leeft en resultaat en voldoening geeft. Ga zo door….want kids worden vanzelf kings.

Dit is de eerste in een reeks Gedachten van Geert-Jan, waarin Geert-Jan Waasdorp, ondernemer en o.a. oprichter van Werf& Media, zijn gedachten laat gaan over het vakgebied waar zijn passie ligt: arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. 

 

 

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Monsterboard
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Recruitment Accelerator
Talmark
ToTalent.eu
WBNRS