Schoenenmerk Adidas heeft moeite nieuw talent aan te trekken vanwege het hoofdkwartier van het bedrijf in het nogal saaie Herzogenaurach.
‘Ontwerpers hebben de neiging om naar grote internationale steden te trekken als Berlijn, Amsterdam en Londen’, zei Adidas’ recruitmentexpert Steve Fogarty recent tegen Reuters. ‘Het is een beetje moeilijker om ze te overtuigen te verhuizen naar het centrum van Duitsland.’
Beieren
Adidas is nog steeds gevestigd in het plaatsje in Beieren, waar oprichter Adi Dassler het bedrijf in 1949 begon. Historisch misschien leuk, maar niet bepaald een talentmagneet, aldus Fogarty. En dat leidt tot het missen van kansen, geeft het bedrijf ook zelf toe: onder meer in de Amerikaanse markt is het sportmerk al niet eens meer nummer-2, achter Nike. Daarom worden nu ook enkele belangrijke functies naar de VS verplaatst.
Nike
De grote concurrent Nike huist bijvoorbeeld in Portland, Oregon, aan de Amerikaanse westkust, een van de meest liberale en hippe steden van het land. Ontwerpers, marketingdeskundigen en technische wizzkids blijken er een stuk minder moeite mee te hebben om daarheen te verhuizen dan naar landelijk Duitsland, zo meldt Reuters.
Cutting edge
Fogarty, die verantwoordelijk is voor digital recruitment en employer branding, zegt tegen het persbureau: ‘We hebben veel toptalent nodig dat cutting edge is. We hebben een omgeving nodig die aantrekkelijk is voor hen.’ Om dat voor elkaar te krijgen opent Adidas in 2015 bijvoorbeeld een kleine creatieve studio in Brooklyn, New York, met een aantal ontwerpers die zijn losgeweekt bij Nike.
Uitbreiding
Desondanks blijft ceo Herbert Hainer wel vasthouden aan de locatie Beieren, waar hij ook zelf geboren is. Sterker nog, er worden plannen gemaakt elk jaar nog eens 100 tot 150 mensen toe te voegen aan de locatie in ‘Herzo’, zoals het Duitse stadje met 24.000 inwoners liefkozend wordt genoemd.
Digitale ervaring
Fogarty heeft daarom zelfs een recruitment-website opgezet, om de verdiensten van Herzo bij potentiële sollicitanten aan te prijzen, zoals de mooie hardlooproutes in de buurt, de lokale bierfestivals en de nabijheid van de skipistes in de Alpen. Hij heeft er dan ook alle vertrouwen in dat het wel goedkomt met de aantrekkingskracht van Adidas, dat zijn hoofdvestiging op een campus heeft gevestigd vol met moderne sportfaciliteiten. ‘Je kunt hier the best of both worlds hebben’, zegt Fogarty. ‘Aan de ene kant een internationale campus met veel high-tech voorzieningen, aan de andere kant lunch in een 1.000 jaar oud Beiers stadje.’
Locatie, locatie, locatie
Dat mag mooi klinken, het bevestigt andermaal de waarde van het oude makelaars-cliché dat er maar drie dingen belangrijk zijn bij de verkoop van een huis: locatie, locatie en locatie. Zou voor recruitment misschien hetzelfde gelden? Iets waar Nederlandse recruiters toch niet vaak over nadenken, zo lijkt het. Het eerste Nederlandse bedrijf dat online zijn locatie te gelde maakt op de manier als Adidas het doet, moeten wij in elk geval nog tegenkomen…
Meer over digitaal werven? Morgen, 7 oktober, wordt de winnaar bekend gemaakt van de beste digitale sollicitatie-ervaring in Nederland tijdens het Digitaal Werven-event.